auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : Homokyneet?

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: U 9

Hallo waarde Techneuten,voor weinig een Golf 3 uit '92 gekocht met een knakkend geluid uit het vooronder bij achteruitrijden.
Niet heftig maar kan ik hiermee rijden zonder dat er een as loskomt?
En welke homokyneet kan dit zijn of is daar geen antwoord op afstand voor mogelijk?
Puffende groetjes Robert

Geplaatst door

kawarobot (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Robert,

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het probleem al langer gehad, en heeft hij gewoon de homokineten omgewiseld van links naar rechts..Vandaar hoor je het nu alleen in de achteruit.

Als het enkel tijdens het achteruit rijden gebeurt kan het niet meteen kwaad..De spiebanen in de homokineet zullen wel beschadigt zijn waardoor de kogels niet mooi meer kunnen bewegen en dat hoor je nu..Op den duur zal het wat erger worden en is het ergste geval breekt de schotel in de homokineet die de kogels 'op zijn plek' houd en dan sta je langs de kant.

Je kan 2 dingen doen, koop een nieuwe a € 100,- of kijk eens op marktplaats of bezoek de sloop, je vind je zoiets op elke straathoek.

Het hoeft niet specifiek van een golf 3 te zijn, ook een golf 2 past, of ene van een ibiza etc..Wel even op de diameter van de homo letten, je hebt ze in 90 en 100 mm.

Vervangen is ook zo gebeurt, is allemaal niet zo spannend.

Het zal dan voor 99% de buitenste zijn, dus de wielkant, loop er eens naast als iemand achteruit rijd en luister waar je de knak hoort, dan heb je hem zo gevonden.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stuur in de uiterste stand draaien en dan fors vooruit wegrijden,(zonder wielspin) dit herhalen met het stuur in de andere uiterste stand, dan kun je vaak wel duidelijk horen welke het is.
Lukt het vooruit niet herhaal dan hetzelfde kunstje achteruit, en let op dat je nergens tegenaan ramt in je enthousiasme.

Succes!

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

Is dat je al vaker overkomen Peter ? Gezien je naam, Sloopkogel..:)

Volgens mij zijn ze al eens omgewisseld omdat hij het alleen tijdens het achteruit rijden doet.

stefan84 0

14 jaar

nee hahaha
nog nooit iets platgereden tijdens proefritten, maar kan me voorstellen dat je gefocussed bent op het probleem en het verkeer vergeet.
Mijn bijnaam komt uit het geval dat ik altijd alles los krijg, hoe vast gerot het ook is.

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

[quote=stefan84]Robert,

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het probleem al langer gehad, en heeft hij gewoon de homokineten omgewiseld van links naar rechts..Vandaar hoor je het nu alleen in de achteruit.

Als het enkel tijdens het achteruit rijden gebeurt kan het niet meteen kwaad..De spiebanen in de homokineet zullen wel beschadigt zijn waardoor de kogels niet mooi meer kunnen bewegen en dat hoor je nu..Op den duur zal het wat erger worden en is het ergste geval breekt de schotel in de homokineet die de kogels 'op zijn plek' houd en dan sta je langs de kant.

Je kan 2 dingen doen, koop een nieuwe a € 100,- of kijk eens op marktplaats of bezoek de sloop, je vind je zoiets op elke straathoek.

Het hoeft niet specifiek van een golf 3 te zijn, ook een golf 2 past, of ene van een ibiza etc..Wel even op de diameter van de homo letten, je hebt ze in 90 en 100 mm.

Vervangen is ook zo gebeurt, is allemaal niet zo spannend.

Het zal dan voor 99% de buitenste zijn, dus de wielkant, loop er eens naast als iemand achteruit rijd en luister waar je de knak hoort, dan heb je hem zo gevonden.

Gr Stefan[/quote]
golf 2 en 3 zitten wel verschillen in hoor. Het aantal tanden is anders.

koop gewoon een nieuwe en je bent het probleem kwijt. Het is vaak de buitenste homo die kapot gaan.

peter139 0

14 jaar

Heb nog nooit problemen gehad met de assen ombouwen van Golf 2 en 3 en paste altijd..

stefan84 0

14 jaar

Hoi maar weer,was weekendje motorrijden maar nog steeds met vraagjes.Kun je de diameter zonder demontage meten?
M'n golf 2 1991 gaat naar de sloop maar de homokineten zijn stil.Dus goed?
Golf 3 die ik net aangeschaft heb heeft een 1.8 55 Kw U9 1H1 AAM codering bij elke onderdelenweb-site.Wat een prijsverschillen overigens!
En zoklaarklusje kan op de krik en zonder speciaal gereedschap?
En waar kan ik zien of het een A.B.S.versie is?Nodig voor onderdelen bestellen.
Je ziet;vragen genoeg!
Bij voorbaat heel veel dank en groeten Robert

kawarobot 0

14 jaar

De diameter even meten met een schuifmaat, even opkrikken en de homo meten, kan zonder iets te demonteren..Maar dit geld overigens alleen voor de bak zijde, de wielkant moet zo passen..Dus gewoon je originele aandrijfas houden en de homokineten van de Golf 2 monteren.

Steek voor je alles los maakt, even de homokineet in de naaf, zo weet je zeker dat dit ook past.

Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, wel een Torx voor de bouten van de kineet los te maken aan de bak zijde, ze kunnen achteraf ook inbus bouten gebruikt hebben..

Voor de ABS, heb je een Abs lampje dat even brand als je het contact aanzet ?

Anders even onder de motorkap kijken waar je remleidingen heenlopen, lopen ze vanaf de hoofdremcilinder naar een blok toe ? Dan zou je ABS hebben, verdwijnen ze omlaag richting het wiel, dan heb je geen ABS..Ook kun je kijken of je een Abs sensor in de naaf hebt zitten..

En ja, het is te doen op de krik..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.