Volkswagen Transporter: Hoog stationair toerental t4 2.4d 1992

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4D

Mede techneuten,

Ik heb een transporter t4 2.4D uit 1992 binnenstaan.
Het betreft hier een transporter met laadbak.

Onze klant heeft deze aangekocht, alleen de motor blijft tehoog stationair draaien.
En dan bedoel ik niet een klein beetje te hoog.

Uit de papieren die erbij zaten blijkt dat bij de vorige eigenaar ( net voor de verkoop ) het asje en het geleiderbusje van de gasregeling in de pomp is vervangen.
Dit waarschijnlijk i.v.m. lekkage.
Ik vermoed dat hier iets verkeerd gegaan is.

Ik heb de stationair schroef geheel terug gedraaid,maar ook dit heeft geen effect.
Hij blijft ongewijzigd hoog stationair lopen.

De pomp heb ik zelf niet opengehaald, dit omdat hier toch eigenlijk weinig verkeerd aan kan gaan.

Ook heb ik geprobeerd met de " roetschroef" het toerental terug te regelen.
Dit werkt opzich goed en de motor loopt dan keurig netjes stationair, alleen als ik daarna het gaspedaal bedien dan reageerd de motor daar totaal niet op?

Ik heb even geen ideen meer, dus alle ideeen en tips zijn welkom.

RRonR

Geplaatst door RRonR (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

volkswagen1802 (0) PRO, 13 jaar geleden

Staat de hevel van de choke aan de achterzijde van de pomp ook helemaal in de begin stand??
Anders zou ik toch eens de deksel loshalen van de pomp en dan kijken of je toch niet iets verkeerds ziet.

RRonR (0) PRO, 13 jaar geleden

De koudstart/choke stond op het nulpunt.
Dus dit is ok.

Hierna de pomp opengehaald maar ik zie er niks bijzonders aan?

hbr (0) PRO, 13 jaar geleden

Heeft het heveltje wel op de juiste stand op het asje gemonteerd gezeten? Als dit te verkeerd is gemonteerd klopt de gas stand niet.

Succes.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Ron ;Waarom voor demontage even die pomp even schoon gespoten? Die zaagsnede staat haaks op je hefboom. De rookschroef niet te ver in de pomp draaien ,hierdoor stel je wel de max.hoeveelheid maar ook gaat het toerental omhoog. Wel even die schroef met borgmoer even terugdraaien voor dat je het deksel terug plaatst. Groeten.

RRonR (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=hbr]Heeft het heveltje wel op de juiste stand op het asje gemonteerd gezeten? Als dit te verkeerd is gemonteerd klopt de gas stand niet.

Succes.[/quote]
Ik heb vandaag de gashevel op verschillende standen op het asje gemonteerd, maar dit maakt enkel het verschil dat het gaspedaal
later of eerder reageerd.

RRonR (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Punt]Ron ;Waarom voor demontage even die pomp even schoon gespoten? Die zaagsnede staat haaks op je hefboom. De rookschroef niet te ver in de pomp draaien ,hierdoor stel je wel de max.hoeveelheid maar ook gaat het toerental omhoog. Wel even die schroef met borgmoer even terugdraaien voor dat je het deksel terug plaatst. Groeten.[/quote]
De pomp heb ik alleen bovenop schoongemaakt omdat de transporter al op de brug stond, helaas al zonder draagarmen.
Normaal had ik hem zeker compleet gereinigd.

De gashevel heb ik vandaag op diverse standen op het asje gemonteerd, maar dit maakt helaas weinig verschil.
Het enige wat veranderd is het eerder of later reageren op het gaspedaal.

De roetschroef staat alleen helemaal ingedraaid?
Als ik deze een eind uitdraai dan zakt het toerental,en loopt de motor keurig stationair.
Het probleem is dan weer dat de motor niet reageerd op het bedienen van de gashevel ???

Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken !

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Zat het veertje (zie pijl ) er nog in?


Gr John

RRonR (0) PRO, 13 jaar geleden

Zat het veertje (zie pijl ) er nog in?


Gr John[/quote]
Het veertje zat er nog in en was ook goed gemonteerd.
Deze heb ik ook weer op dezelfde manier terug geplaatst.

Gr, Ron

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Ron dat bereik van die roetschroef van wat goed of fout is ligt maar in 3/4 omwenteling . Tegen de blokkering aanschroeven zit je al te ver en heb je te veel rook. Hefboom haaks op de zaagsnede .! Dat kleine veertje is alleen een hulpje bij koudloop (kabel bediend) latere modellen met een temp. gevoelig waselement. Groeten.

RRonR (0) PRO, 13 jaar geleden

De hefboom staat nu haaks op het asje gemonteerd, maar ik heb hem ook op diverse andere standen geprobeerd en dat resulteerde alleen op het eerder of later reageren van het gaspedaal.

De werking van de roetschroef is nog een beetje vaag. Als deze maximaal is ingeschroefd, dan loopt de motor zeer hoog stationair.
Maar reageerd perfect op het bedienen van de gas hevel.
Hij reageerd dan ook zeer direct en roet eigenlijk helemaal niet.

Als ik de roetschroef dan verder uitdraai en blokkeer, dan loopt de motor keurig stationair.
Maar als ik dan de gashevel bedien dan reageerd de motor hier helemaal niet op.
Hij blijft gewoon netjes stationair draaien.

Ik heb ook nog contact gehad met het bedrijf waar het asje gemonteerd is, en deze vertelde dat de motor voor het vervangen van het asje gewoon prima stationair liep.
De vorige eigenaar wilde alleen niet wachten totdat ze klaar waren en het probleem met het hoog stationair draaien hadden verholpen en heeft de bus zo meegenomen.

Ik heb het oude asje ook nog even vergeleken met het nieuwe en die zijn identiek en beide van Bosch.

Groeten, Ron

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dan zit dat mechaniek in de pomp niet op zijn plaats welke aan de grote hefboom trekt. Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.