Beste,
Een probleem met mijn VW Vento waar de garage al van alles mee heeft geprobeerd, maar helaas nog geen resultaat.
De Vento heeft een gasinstallatie en hij liep op een gegeven moment steeds slechter op zowel gas als benzine.
Blijkt er een draadje die naar de lambasonde toeloopt of aanzit niet helemaal oké meer te zijn en die is vervangen.
Resultaat: Vento loopt weer perfect op gas!
Alleen het slecht lopen op benzine blijft.
We hebben al heel wat getest en geprobeerd en zal dat proberen kort even hieronder te plaatsen.
Aangezien mijn broer een Golf 3 Variant heeft (alleen dan een 1800 55kw) hebben we om te voorkomen dat we allerlei nieuwe onderdelen bestellen de hele handel over gezet.
Denk aan radiateur, lambasonde, temperatuurregelaar e.d.
Bougies, bougiekabels, bobine, bobinekabel, verdeelkap, etc is goed en onlangs met een vorige beurt (190.000km) ook nog vervangen.
Maar allemaal opnieuw gecheckt en is oké.
Wat is het precieze probleem:
Wanneer je de Vento start met een koude motor loopt hij onregelmatig stationair.
Met een beetje gas geven, gas los, beetje gas geven, komt er zwarte rook uit de uitlaat. (te veel of te weinig benzine misschien?)
Wanneer je hem telkens op een gelijk toeren laat draaien (bijv. 2000 toeren) hoor je dat ie af en toe overslaat (net of die op 3 cilinders loopt)
Wanneer je vervolgens gaat rijden houdt de auto telkens in, maar boven de 2500 toeren gaat hij voluit.
Naarmate de temperatuur oploopt, loopt de Vento beter. Bij 70 graden af en toe nog een stottertje, bij 90 graden niets geen last meer en loopt hij helemaal perfect!
Bij uitlezen schijnt er geen enkele fout te zijn.
Heeft de garage al verschillende keren (2/3 keer) geprobeerd maar telkens geen fouten.
Iemand nog mogelijke oplossingen?
Vast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een water temperatuur sensor die niet de goede waarde aangeeft.
Sensor-waardes kontroleren met uitleesapparatuur als de motor koud is.
Dus auto de avond van te voren brengen zodat deze koud kan worden gemeten.
Als je gebruikelijke garage dit eenvoudige klusje niet aan kan, zou ik het ergens proberen, b.v. bij de dealer.
Ik ga ervan uit dat we over een ADZ motor praten.
Indien je zelf ook overweg kan met een multimeter,kun je het wellicht zelf even testen,en dat gaat zo :
[url=http://img190.imageshack.us/i/21805079.p...][img]http://img190.imageshack.us/img190/57/21...[/img][/url]
Ook zou je eventueel de inlaatlucht temp sensor kunnen controleren :
[url=http://img190.imageshack.us/i/72438356.p...][img]http://img190.imageshack.us/img190/203/7...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
De Vento naar een andere garage gebracht en na 1 dag is het probleem opgelost!
Hij loopt weer als vanouds!
Wat moest er vervangen worden: lambasonde, en inderdaad de water temperatuur regelaar / sensor.
Bedankt voor de hulp, dit is gelukkig opgelost!
15 jaar
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar