Volkswagen Caddy: Inhouden Caddy 2.0 sdi

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 sdi BST code

Motor houdt in als je ongeveer 20 km gereden hebt, alleen bij 3500 tot 4000 toeren. Het begon eerst met een klein beetje inhouden, alsof je een natte verdelerkap hebt bij een benzineauto. Na enkele weken werd het erger en gaat hij zelfs op 3 cylinders lopen. Als je de motor uit zet, (een minuut), en je start hem weer dan loopt hij weer normaal. Totdat je weer boven de 3500 toeren komt. Het duurt dan minstens een kwartier en dan gaat hij weer op 3 cylinders lopen. Ook heb ik de stekker van de luchtmassameter losgekoppeld. Dit had geen invloed. Als ik de motor even uit heb gezet en daarna gewoon rustig rij is er niks aan de hand en blijft hij goed lopen. Ik moet dus minstens een kwartier flink doorrijden voordat het probleem zich weer voordoet. Na uitlezen gaf hij een foutmelding aan, spoel injector van de eerste cylinder. Na een lange rit opnieuw uitgelezen, geen foutcode, terwijl het euvel zich toch had voorgedaan. Lucht, olie en brandstoffilters zijn vervangen. Ook de egr klep is vernieuwd. Dit had totaal geen invloed dus heb ik de oude er weer opgezet.
De luchtmassameter heb ik voorzichtig schoongemaakt met remmenreiniger maar hierna nietmeer gereden.
Hopelijk heeft iemand ervaring met iets dergelijks en kan iemand me blij maken met een goede tip.
MVG Bert

sapi

Geplaatst door sapi (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

toch zal het een verstuiver zijn die voor dit probleem zorgt.
het kan de kabelboom zijn omdat hij het ook gewoon goed doet maar als dat niet helpt zal de verstuiver de boosdoener zijn.

groetjes jan.

sapi (0), 13 jaar geleden

Moet de nokkenas verwijderd worden om de verstuiver(s) te vernieuwen? Is het ook mogelijk dat de hele inspuit besturing van slag is ? Hoe lang gaan verstuivers normaal mee? De motor heeft 205000 km gelopen volgens mij met de eerste distributieriem. Heb ik speciaal gereedschap nodig om die werkzaamheden uit te voeren en zijn er speciale aandachtspunten? Ik heb in het verleden veel auto's gerepareerd, maar ik ben niet zo op de hoogte met de modernere motoren ( ben van de ouwe stempel). Volgens mij alleen de nokkenas en de krukas vast zetten, spanner en rollen plus waterpomp vernieuwen?
Groetjes bert

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Bert

Wat (veel) voorkomt is dat de verstuiver(s) uitslaan in de cilinderkop, mocht dit het geval zijn heeft het vervangen van de verstuivers alleen geen zin.
Laat dit euvel even goed uitsluiten.

Gr. paul

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

de nokkenas kan blijven zitten.
de tuimelaars moeten er wel af.
er moeten ook nieuwe bouten in.
de verstuiver bouten moeten ook vervangen worden.
om de verstuivers er uit tehalen moet je een slagtrekker gebruiken.
ze kunnen goed vast zitten.
als je de verstuiver terug plaatst dan moeten de o-ringen vervangen worden.
controleer het verstuiver gaat deze kan een flinke scherpe rand hebben.
deze moet je goed schuren.
als het te erg is dan moet de kop vervangen worden.
zelf schuur ik het altijd nieuwe ringen en meestal gat het dan goed alleen laatst toch een kop moeten vervangen.
als je een fout code op een verstuiver hebt moet je beordelen of en alleen de dradboom in de kop is of ook de verstuiver.

groetjes jan.

check

Beste antwoord, geplaatst door sapi (0), 13 jaar geleden

Beste Jan en Paul, vanmiddag heb ik het kleppendeksel verwijderd en toen zag ik dat het bij het derde inspuit-stuk opvallend schoon was, door lekkage van brandstof. Inspuitstuk verwijderd en toen bleek dat de koperen dichtring iets gelekt had. Hierdoor komt de verbrandings druk in het lagedrukgedeelte krijgt. Hoemeer gas er in komt hoe slechter hij gaat lopen. Dus alle vier de verstuivers er uit, nieuwe afdichtringen gemonteerd, + bouten en toen liep hij weer als een zonnetje. Verstuivers van eerste twee cilinders waren iets ingeslagen, nauwelijks voelbaar. Jammer dat ze bij VW zo weinig boutjes hebben, anders hadden ze er vast wel 2 ingezet.
Bedankt voor jullie tips, dat heeft me toch de goeie richting op geholpen.
Groetjes Bert.
4 boutjes, 12 O ringetjes, 4 x koperen ringetje en wat andere prullaria voor slechts 120.- eurootjes !!

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

nou mooi dat het voor elkaar is en ja er hadden best twee boutjes in mogen zitten dat had veel problemen vorkomen.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.