auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Caddy: Stotterende koppeling bij het wegrijden

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: sdi

Hallo, Mijn VW Caddy Bestelwagen heeft sinds ongeveer een jaar of twee bij weer temperaturen onder de 18 graden problemen met het optrekken in de 1e versnelling. De hele zomer was er geen vuiltje aan de lucht maar nu het kouder wordt begint het weer opnieuw en het lijkt erger te worden. Ik bedoel daarmee dat het stotteren langer aanhoud. Zodra de motor of versnellingsbak op temperatuur is dan rijd ie weer normaal maar dan ben ik meestal ook al op mijn bestemming hier in de stad aangekomen. Doseren met het koppelings pedaal helpt soms wel maar is niet ideaal. Wat is er aan de hand en heeft iemand hier een oplossing? Alvast bedankt, Bob...

Geplaatst door

dBob (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stotterende koppeling bij koude motor bij het wegrijden duidt op een vliegwiel dat defect is.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Toevallig, ik heb dat ook met mijn bedrijfswagen, ook een caddy SDi maar dan van januari 2008 met nu 32.000km op de teller. Alleen de eerste minuten na wegrijden met koude motor inderdaad, verder rest van de dag geen last meer.

Dat betekent dat je verglaasde plekken op de plaat hebt.
Wat nog weleens wil helpen is de koopeling een paar keer laten slippen,dan slijt je er een klein laagje af en is het weer even weg.
Toen ik vw reed heb ik de koppeling een keer compleet laten vervangen,20.000km later zat het er weer in.
Het is alleen bij koude motor,als tie warm is is het weg.
Ik heb het bijna bij bij alle vw's gehad die ik gereden heb,behalve de audi.
Dit was overigens een tip van de vw monteur.
Toen ze over gingen naar asbest vrije platen ontstond dit fenomeen.
Hij zei dat het kwam doordat het materiaal zonder asbest minder goed warmte kon hebben en daardoor krom trok of er kwamen verglaasde pleeken op de plaat door de warmte.
Als de boel rammelt dan zit het in het vliegwiel.
Ik heb er destijds maar mee leren leven,de koppeling grijpt als het ware happend aan.

primera p11 0

14 jaar

Vandaag ben ik om 13.00uur gaan rijden en het probleem was weer verdwenen. Het leek wel weer een nieuwe. De buiten temperatuur was 20 graden. Ik heb bijna 50.000km op de teller. Vroeger had ik het ook met mijn Ford Escort Van, en die kon ik weer goed krijgen door de koppeling een paar keer te laten slippen. Ik ga nu even opletten of dat de boel ook erg rammelt als het stotteren bij lagere buiten temperaturen terug is. Trouwens, bij zware ladingen duurt het veel langer voordat het weg is. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt zover, Bob...

dBob 0

14 jaar

Ik heb de koppeling een paar keer laten slippen en het is nu geheel verdwenen. Ik vraag me nu alleen af hoe het komt dat de plaat krom trekt of dat er verglaasde plekken op komen. Doe ik iets verkeerd bij het schakelen/ontkoppelen?

dBob 0

14 jaar

Onder de 1200 omw/min koppelen dan verglazen ze nooit. Die van mij heeft er al bijna 210 dkm op en is nog exact hetzelfde dan toen hij nieuw was. En niet te veel gas geven alleen als hij volledig aangegrepen is.

tedkroon 0

14 jaar

Ik heb hem laatst ook even laten slippen en is inderdaad een stuk minder nu maar nog niet weg.
Zodra de temperatuur binnenkort nog verder richting vriespunt zal gaan zal het weer erger zijn maar dan laat ik hem eens wat langer slippen. Anders maar mee leren leven, is leaseauto en gaat er over 2jaartjes toch weer uit.

Er zitten nogal wat "pedaalridders" op de weg die de kunst van het optrekken eigenlijk niet beheersen.
Teveel mensen trappen het gaspedaal te diep in en trekken op met teveel slippende koppeling.
Kijk maar eens op zaterdagen op parkeerterreinen bij supermarkten wanneer opa's en oma's proberen te parkeren....

't Is zoals Ted zegt: eerst de boel laten aangrijpen en daarna pas echt gasgeven. Verglaasde oppervlakten ontstaan door oververhitting van het frictiemateriaal. Door de koppeling extra te laten slippen schuur je die verglazing echt niet weg. Sterker nog: feitelijk bevorder je de verglazing alleen maar....

P.s.: olie op het frictiemateriaal geeft hetzelfde "gevoel".

Santa 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.