close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : Inlaat is behoorlijk smerig, probleem?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AFT

Hallo Lieden,

Mijn golf loopt als een zonnetje (104.000km), op het onderstaande na:
Aangezien ik merk dat de auto af en toe een beetje wil inhouden (alleen met koude motor, ong. 50% van de koude starts, weersomstandigheden maakt verder niets uit) ben ik eens op zoek gegaan naar veel voorkomende problemen van de AFT motor.
Ik zal voor het inhouden-probleem wel eerst op problemcar in oude topics rondkijken, ik heb al een aantal gevonden die lijken op mijn probleem.
Viavia kwam ik echter ook op een duitse site, die bij dit type motor adviseert om (ongeacht of je problemen hebt) een keer in de zoveel tijd even onder het deksel van het inlaatspruitstuk te kijken naar de bevestiging van de 4 klepjes. Volgens de geleerden wil deze bevestiging na verloop van tijd nog wel eens lostrillen, met e.v.t. motorschade als gevolg.
Om dit te voorkomen heb ik die bevestiging maar eens eerst gecheckt. Alles bleek nog mooi vast te zitten, maar ik vond de inlaat wel erg smerig. Het ruikt naar een mengsel van benzine en olie, en ik heb er een paar foto's van gemaakt:

[url]http://img339.imageshack.us/g/afbeelding...[/url]

Het zal wel niets met het inhouden te maken hebben, maar weten jullie of dit normaal is, en zoniet, wat ik er het beste aan kan doen?

B.v.d.,

Nico

Geplaatst door

nico_milestone (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nico

Ik vind het nog wel mee vallen hoor,heb ze al velen malen erger gezien,dat beetje troep wat je ziet kan van de carterventilatie komen, na tig km kan dat toch allemaal.

Verder zijn het goede motoren, controleer eens de kleine vacuumslangetjes bij en op de inlaat..

Vind je niks ? Controleer de weerstand eens van de koelvloeistof temp sensor, en dan met name bij koude motor ( omdat hij dan inhoud )

Als dat ook goed is, word het toch eerst even uitlezen.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hallo Stefan,

Bedankt voor je reply! Da's een geruststelling. Ik heb gisteren nog even de vacuumslangetjes gecontroleerd. Je bedoelt toch de slangetjes (deels plastic/rubber) die ervoor zorgen dat de 4 inlaatkleppen op de foto bij een bepaald toerental omschakelen? Dit werkt allemaal naar behoren, d.w.z. ik zie het vacuum-aangedreven mechanisme aan de buitenkant van de inlaat draaien als je het gas flink intrapt.
De KVS temp sensor, is dit de 4-pol. sensor die aan de bak-zijde in het kunststof huis zit? tussen welke waarden moet deze liggen, en op welke polen moet ik dit meten?

B.v.d.,

Nico

Hallo Nico

Ja ik bedoelde die vacuumslangetjes,eigenlijk over het gehele inlaattraject moet alles goed dicht zijn,dus zodat hij nergens valse lucht kan trekken.

De kleur kabels van de temp sensor kvs zijn Bruin / Blauw - Blauw als ik het goed heb. ( Nr 1 en 3 ?? )

Bij warme motor ( 80 graden ) zou de weerstand tussen de 275 en 375 Ohm moeten liggen,

Zie ook :

[url=http://img690.imageshack.us/i/45837515.p...][img]http://img690.imageshack.us/img690/5690/...[/img][/url]

[url=http://img691.imageshack.us/i/74725748.p...][img]http://img691.imageshack.us/img691/79/74...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Stefan,

Bedankt voor je uitgebreide info!
Ik heb zojuist even de weerstandswaarden gecontroleerd. ik weet niet hoe warm de motor was toen ik de eerste meting deed (hij had net 2 uur stilgestaan), maar deze kwam uit op rond de 1900 Ohm. Daarna heb ik de motor gestart en op laten lopen tot 80 graden. in de tussentijd nog een aantal keren gemeten en zag dat de waarde daalde. Uiteindelijk bij 80 graden las ik 385 Ohm (beetje aan de hoge kant?).
Spanningen op de ECU connector heb ik nog niet gemeten, dit ga ik zeer binnenkort nog even doen!

Groeten Nico

Het is even stil geweest, maar ik heb ondertussen zelf de mogelijkheid om de zaak uit te lezen. Heb dit ook al meerdere malen gedaan, maar er staan geen foutcodes opgeslagen. Als ik in de betreffende meetwaardeblokken kijk zie ik geen rare temperatuurswaarden (ook niet tijdens het rijden), dus de sensorwaarden komen goed binnen op de ECU.
Als volgende stap zit ik eraan te denken om het gasklephuis schoon te maken en opnieuw af te stellen. Heeft dit zin? Zou een verkeerde basisinstelling en/of vervuilde gasklep met het bovengenoemde probleem (heel af en toe inhouden bij koude motor, schokken tussen nullast/deellast) te maken kunnen hebben?
Het probleem is sinds start van het topic niet verbeterd/verslechterd.

Groeten Nico

Heren en dames,

Bij deze wil ik nog even melden dat het probleem van licht stotteren/inhouden bij koude motor vooralsnog is opgelost, de auto loopt nu al weer een tijdje zoals het zou moeten.

De auto is beter gaan lopen nadat ik toch een vacuumslangetje vond dat slecht was (viel eerst niet op omdat er vlechtwerk omheen zat), nl die van de benzinedrukregelaar naar inlaat.

De meeste verbetering is echter gekomen nadat alle connectoren onder de motorkap (ook die van de ECU) waren ingespoten met contactspray!

Groeten Nico

Bedankt voor de feedback Nico!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.