Volkswagen Passat: kachel lauw bij laag toeren, warm bij hoog rpm + kvs verlies

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi AHU

Goedendag allen,

Ik heb een klein vraagje en ja ik weet dat er al diverse onderwerpen over zijn maar ik krijg niet echt een antwoord waarna ik op zoek ben. Tevens is met zoveel onderwerpen zoeken naar een spelt in een hooiberg, dus ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen

Het volgende:

De kachel van mij passat tdi geeft lauwe lucht bij lage toerentallen, zodra ik boven de 2200rpm uitkomt wordt de lucht warm/heet.
Tevens is er een kvs verlies van bijna 1 liter op 250km.
De auto is gisteren ook al bij jan los geweest, het systeem is afgeperst op 2 bar en was geen lekkage te vinden. De dop van het koelvoeistof reservoir lekte wel lucht, daarom is de o-ring vervangen.Volgens mij was dit het probleem ook niet want na een rit van ca 150km begon het lampje van de kvs vanochtend ochtend weer te branden. Het peil in reservoir is gezakt tot net boven de onderste slang. Is het een idee om het gehele KVS reservoir te vervangen?

Mijn bevindingen tot nu toe

- KVS verlies van ca 1 ltr op 200km
- Kachel blaast lauw bij lage toerentallen en warm bij hoge toerentallen
- Geen sludge aan de binnenkant van de oliedop.
- Soms tijdens het starten een borreld geluid achter het dasbord vandaan
- Geen witte rook, ja alleen sochtends wanneer het koud is.
- Het systeem is afgeperst op 2 bar en er kon geen lekkage worden gevonden. Vreemde hieraan is is dat de auto wel kvs lekt, omdat er altijd wel wat druppeltjes onder liggen (nee is niet van het bijvullen) echter komt uit de afperstest dat alles dicht is.
- Motortemp komt netjes op 90gr (ca 5 minuten) en blijft ook 90 graden.

Ben benieuwd naar jullie reactie of eventuele bevindingen uit het verleden.
Wellicht scheelt mij dit een boel werk door bijvoorbeeld de koppakking te vervangen.

Gr.
Geertgvantzand
Newbie

gvantzand

Geplaatst door gvantzand (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Theo Sparenburg (10), 13 jaar geleden

Borrelen geeft meestal lucht in het systeem aan. Eerst goed ontluchten.
Is de druktest zowel bij koude als warme motor uitgevoerd?
Ook kan de waterpomp lekken. Dit kan ook alleen maar zijn bij draaiende motor.
Als er druppeltje hangen moet er ergens iets lekken. Kan je aan de hand van de plaats van de druppels niet ongeveer bepalen waar de lekkage zit?
Voor de zekerheid kan je nog even de "snuffeltest"laten uitvoeren. Weet je zeker dat er ook geen inwendige lekkage (koppakking) is.
Als dit allemaal niets oplevert zou je nog kunnen overwegen de dop van het reservoir te vervangen.

vr.gr. Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.