Ik heb hier een passat tdi 81 kw van 2000 met een gloeiprobleem. de eerste koude start(zeker met dit weer) gaat zeer moeizaam, er moet flink doorgestart worden voordat de auto aanslaat. de auto slaat dan uiteindelijk aan loopt even heel beroerd, en er komt een flinke pluim uit de uitlaat, en stinkt ook naar diesel op dat moment.
punten die we gedaan hebben:
-gloeibougies vervangen
-zekering gecontroleerd
-relais gecontroleerd
-temperatuursensor vervangen tot 2 keer toe(auto gloeit wel als de stekker eraf is)
-timing brandstofpomp gecontroleerd
er komt geen stroom op de gloeibougies. Wel stonden er 3 foutmeldingen in het systeem, temperatuursensor en gloeirelais maar deze zijn beide los geweest. en regeleenheid, storingen zijn gewist en komen ook niet terug. volgens mij wordt de gloeitijd bepaald door de ECU, en is er geen aparte regeleenheid aanwezig.
zodra de auto gelopen heeft slaat de auto gelijk aan en loopt direct op 4 cilinders.
het probleem is puur met koude start en deze temperaturen.
iemand enig idee waar ik het verder zou moeten zoeken?
alvast bedankt,
Paul, autobedrijf WPI Zevenaar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lucht in het brandstofsysteem, na een nacht laat ie waarschijnlijk de brandstof lopen.
Succes
vreemd, dat hij wel voorgloeid met de stekker van de temperatuursensor er af..
controlleer deze stekker ff heel goed en volg de bedrading even goed..
ik zal toch ff doorhameren op die temperatuursensor, zit er niet perongelijk nog ergens een die samen moeten communiceren??
heeft jou leverancier niet een fout gemaakt? zal ook niet de 1e keer zijn..
heb een aantal jaren geleden met zo'n auto ook eens een vreemde storingen gehad waar ik 1.2.3. niet uit kon komen, uiteindelijk zat de storing in de kabelboomverbinding in de parfan aan de stuurzijde.. stekkers goed reinigen inspuiten en klaar..
sucses, anders ff langs Hans Wijs in Elst..
Kijk eens of deze auto ook een relais heeft met nr 109. Deze gaan bij caddy en golf en transporter veel kapot. Deze relais zijn ook gewijzigd bij vw.
Sucses Passatje
Heren,
bedankt voor de input.
Ik ga eens aan de slag met het brandstof traject, even zeker weten dat dit goed werkt.
En ik zal eens kijken voor de koude start wat voor waarde de temperatuursensor weergeeft met de testkast eraan. als deze een aantal graden boven nul aangeeft zou dat het kunnen verklaren waarom de auto niet gloeit met deze koude temperaturen. en wel als de stekker eraf is. Ik zit nu sterk te denken aan een overgangsweerstand in de stekker op de sensor of relais. Enig idee of deze auto een NTC ofPTC weerstand heeft?
alvast bedankt,
Paul
Paul
Indien relais 109 defect is brand er ook geen gloeilampje.
Gr. paul
Het gloeilampje brand wel, en met de koude start brandt deze ook een stuk langer. als de auto eenmaal gelopen heeft gaat het lampje vrijwel gelijk weer uit. indien het relais kapot zou zijn, zou de auto ook niet gloeien met de stekker van de temperatuurzender eraf.
Paul
note: De temperatuurzender die er nu inzit is een originele 4 polige. en er zit volgens de dealer geen andere meer in de auto.
Het probleem is verholpen!
er zaten 2 problemen in de auto.
er zat onder het relais een kabeltje niet helemaal lekker, daarna sloeg de auto nog niet goed aan maar gloeide wel.
en het tweese probleem was: gloeibougies die alle 4 nog een stuk aan te draaien waren. deze lekte heel iets, waardoor er stationair een klein sisje hoorbaar was. het blijkt dus dat de auto deze zomer een motorrevisie heeft gehad. en dat ze bij het revisie bedrijf de bougies er wel in hadden gezet, maar niet goed aangedraaid.
bedankt voor de reacties!
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar