Volkswagen Golf IV: Kachelweerstand repareren Golf 4

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI AXR

Hallo,

Ik had, wellicht net zoals vele volkswagen rijders een probleem met mijn aanjager. Werkte alleen op stand 4, maar de airco weer niet. Via deze site op idee gebracht om kachelweerstand te vervangen. Was niet moeilijk om te vervangen en alles werkt nu weer perfect.
Alleen hoe kan ik meten hoe en waar mijn "oude" kapot is (gegaan). Het onderdeel stelt namelijk niks voor, maar kost wel dik 50 euro!

Dus is er iemand die weet wat de weerstanden moeten zijn, hoe dit te meten is en hoe je dit moet solderen? Wellicht kunnen andere VW rijders dan voor een appel en een ei deze reparatie uitvoeren, want autorijden is tenslotte al duur genoeg.... En dan heb ik een reserve op voorraad, of kan een andere VW rijder blij maken.

Alvast bedankt.

Trouwens voor mensen die er wel eentje gaan kopen:

Type nr van mij was: 1J0819022A (waarschijnlijk is seat/skoda onderdeel met zelfde nummer goedkoper)

JeroenGr

Geplaatst door JeroenGr (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Ze gaan gewoon wel eens stuk, zou wel kunnen dat je kachelmotor te stroef draait met een hogere stroom als gevolg en dan kan hij doorbranden. Ik zou niets zelf fabriceren omdat je met warmte te maken hebt, maar meestal vervang je deze weerstand maar 1x in een autoleven dus een reserve meenemen zou niet hoeven.

JeroenGr (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor snelle reactie, ik had trouwens de ventilator gecontroleerd, maar die liep niet zwaar.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Jeroen ;de oorzaak van het verbranden van de weerstand moet je zoeken in de motor. Hoe zwaarder hij draait hoe hoger het stroomgebruik . De luchtstroom koelt ook de weerstand weer af maar dit is door het lage toerental ook minder. Smeer de lagers van de motor en reinig de collector. Let er op dat de as in het bolvormige busje draait en niet de bol in zijn houder. Succes.

JeroenGr (0), 13 jaar geleden

Bedoel je dan dat de ventilator "beter" in stand 2 kan staan dan in "1" t.a.v. koeling. Hoe verneem/meet/voel je dat de motor "zwaar" loopt?
Ik was trouwens eerst niet van plan om de boel weer open te halen, want is het niet veel moeilijker om de ventilator eruit te halen? Nu was het makkelijk; onderkant bekleding los, 2 schroeven en klaar!
De "oude" weestand heeft het bijna 7 jaar uitgehouden en 230.000km.
Wel bedankt voor de tip.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt het ook afwachten maar dit is volgens mij de oorzaak . Kan je er niet bij via het filter??? Groeten

JeroenGr (0), 13 jaar geleden

Je had gelijk "Punt", de interne weerstand in lage snelheden van de ventilator was te hoog (gemeten weerstand). Een nieuwe was bij de dealer erg duur (bij elkaar 300 euro)! Bij een bedrijf die in 2ehands spul doet was ik voor 85 euro klaar! Erin zetten was een makkie! Als je de weerstand los hebt kun je de ventilator er zo uit schuiven! Zonder dashboard los te halen! In 30 min werkte alles weer perfect!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.