Volkswagen Golf IV: Kan de brandstofpomp 180 graden verkeerd staan?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: AGR

Ik heb hier een Golf 4 staan met 90 pk AGR motor waarvan de distributieriem is versprongen als gevolg van een kapotte waterpomp, de auto liep niet meer en is afgesleept. Alles is vervangen en op tijd gezet maar als de motor gestart wordt slaat ie aan om meteen weer uit te gaan, als ik een paar minuten wacht slaat ie weer aan maar meteen weer uit. Kan de brandstofpomp 180 graden verkeerd staan of heeft iemand hier nog suggesties? Alvast bedankt!

Madwilly

Geplaatst door Madwilly (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Startblokkering lijkt me hier de oorzaak...........
Als de pomp een halve slag verkeerd zou staan lijkt het me niet dat ie dan nog de moeite doet om aan te slaan...........omdat de compressie er dan niet is.........
Het stekkertje van de draad aan de leesring wil nog wel eens voor problemen zorgen die dit soort resultaat geeft.........

Gr.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

de pomp kan zeker wel 180 graden verkeerd staan, en zal wel teken van leven geven.

Echter, als alle merktekens op tijd staan, en de tandwielen zijn NIET losgeweest, kan het feitelijk niet, omdat de brandstofpomp dezelfde rotatiefrequentie heeft als de nokkenas.

Groeten marcel

Madwilly (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=hellbat]de pomp kan zeker wel 180 graden verkeerd staan, en zal wel teken van leven geven.

Echter, als alle merktekens op tijd staan, en de tandwielen zijn NIET losgeweest, kan het feitelijk niet, omdat de brandstofpomp dezelfde rotatiefrequentie heeft als de nokkenas.

Groeten marcel[/quote]
Het was niet meer te achterhalen hoeveel de riem was versprongen, maar heb wel het nokkenastandwiel losgehaald om het spul perfect op tijd te zetten

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

oke, dan zul je voor alle zekerheid het spul NET voor tijd moeten zetten, en dan met verstuiverleidig 1 losgedraaid hem door bdp trekken, dan zal er diesel uit leiding 1 moeten lopen.

Dan pas weet je zeker dat de pomp ( nagenoeg) op tijd staat.

Zeker weten doe je pas, als je een meetklok in de pomp draait, en het snijpunt gaat opzoeken, en vandaaruit de rest op tijd zet.

Groeten Marcel

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het vliegwiel heeft maar één merkteken en de de brandstofpomp kan maar op één manier met de blokkeerstift worden vastgezet. Dus als die beide goed staan kan de pomp niet verkeerd staan ten opzichte van de krukas. Bovendien kun je de stand van de nokkenas in een handomdraai controleren door er het lineaaltje achterin te leggen. Met ander woorden: een timingprobleem is in een vloek en een zucht vast te stellen.

Madwilly (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Audifreak763]Het vliegwiel heeft maar één merkteken en de de brandstofpomp kan maar op één manier met de blokkeerstift worden vastgezet. Dus als die beide goed staan kan de pomp niet verkeerd staan ten opzichte van de krukas. Bovendien kun je de stand van de nokkenas in een handomdraai controleren door er het lineaaltje achterin te leggen. Met ander woorden: een timingprobleem is in een vloek en een zucht vast te stellen.[/quote]
Dat heb ik al twee keer gedaan om er zeker van te zijn, met blokeergereedschap maar daarna dacht iemand mee en die vroeg zich af of de pomp niet 180 graden verkeerd kon staan dus vandaar mijn vraag.

Riesjaar (0), 15 jaar geleden

De pomp kan wel fout staan ten opzichte van de nokkenas.
Dan spuit hij in bij het begin van de inlaatslag en NIET bij
het einde compressieslag.

Maar dan zal hij helemaal niet starten en ook niet even aanslaan
en dan afslaan

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

ook als de pomp 180 graden verdkeerd staat, zal er teken van leven uitkomen. De brandstof die tijdens de inlaatslag wordt ingespoten zal een gedeelte neerslaan, maar er blijft nog genoeg nevel over die tijdens de compressieslag tot ontbranding komt ( welliswaar te vroeg, ongecontroleerd en met te weinig vermogen) maar dat ie klappen gaat geven is zeker.

Groeten Marcel

jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Audifreak763]Het vliegwiel heeft maar één merkteken en de de brandstofpomp kan maar op één manier met de blokkeerstift worden vastgezet. Dus als die beide goed staan kan de pomp niet verkeerd staan ten opzichte van de krukas. Bovendien kun je de stand van de nokkenas in een handomdraai controleren door er het lineaaltje achterin te leggen. Met ander woorden: een timingprobleem is in een vloek en een zucht vast te stellen.[/quote]
Wanneer de nokkenas 180 graden verkeerd staat loopt de motor echt niet. Wanneer de boel versprogen is moet het kleppendeksel er even af om te kijken of de eerste cilinder op tuimelen staat. De rest laat zich makkelijk op tijd zetten,de pomp door het pennetje en de krukas door het merkteken.

Jos.

Ernst Tempel (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Audifreak763]Het vliegwiel heeft maar één merkteken en de de brandstofpomp kan maar op één manier met de blokkeerstift worden vastgezet. Dus als die beide goed staan kan de pomp niet verkeerd staan ten opzichte van de krukas. Bovendien kun je de stand van de nokkenas in een handomdraai controleren door er het lineaaltje achterin te leggen. Met ander woorden: een timingprobleem is in een vloek en een zucht vast te stellen.[/quote]
een golf 4 tdi heeft de sleuf in de nokken-as in het midden zitten en niet zo als de golf 1,2,en 3 uit het midden
dus om vast te stellen of de nokken-as goed staat moet je de kleppendeksel de-monteren en kijken of de nokken van de 1e cilinder schuin omhoog staan als de motor verder op tijd staat

succes gr. E.Tempel

Madwilly (0) PRO, 15 jaar geleden

Iedereen bedankt voor alle adviezen, vanavond maar even doorgewerkt en ja hoor pomp 180 graden verdraaid en starten lopen! Morgen even afbouwen even uit laten lezen en weer terug naar de klant.

ERwin_jah (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Madwilly]Iedereen bedankt voor alle adviezen, vanavond maar even doorgewerkt en ja hoor pomp 180 graden verdraaid en starten lopen! Morgen even afbouwen even uit laten lezen en weer terug naar de klant.[/quote]
Hoe kan zoiets heb je hem niet met het pinnetje geblokkeerd?? als je er voor staat rechts boven ongeveer zie je toch een gaatje in het tandwiel van de pomp kan niet missen en een gaatje erachter???? dan had die toch altijd goed gestaan of hoe heb jij de pomp dan goedgezet?? met een pin erdoor toch gewoon??? of gewoon getekend?

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Vind het ook een beetje vreemd.. nulpunt is nulpunt kan niet verkeerd zou je zeggen

jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=garageburgwal]Vind het ook een beetje vreemd.. nulpunt is nulpunt kan niet verkeerd zou je zeggen[/quote]
In principe staat de nokkenas verkeerd aangezien dit de enigste is die 180 graden kan verdraaien (nokkenas 1X rond tegenover krukas 2X).

Jos.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

moraal van het verhaal................. geeft een motor teken van leven als de pomp 180 graden verkeerd staat ?????????????????????????


JAZEKER WEL DUS.

Groeten Marcel

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

Natuurlijk niet. Dan wordt de brandstof ingespoten aan het eind van de uitlaatslag. De druk boven de zuiger is op moment NUL. Zeker bij een diesel (een zelfontbrander) zal er dan geen ontsteking plaatsvinden. No way.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Jij leest niet jan. hij gaf dus WEL teken van leven

Groeten Marcel

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

Geef jij dan eens aan wat er niet klopt in mijn redenering. En wie zegt mij dat de pomp daadwerkelijk 180 graden verkeerd stond. Naar mijn bescheiden mening is het verhaal een beetje te vaag om dat zonder enige twijfel vast te stellen.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Madwilly]Iedereen bedankt voor alle adviezen, vanavond maar even doorgewerkt en ja hoor pomp 180 graden verdraaid en starten lopen! Morgen even afbouwen even uit laten lezen en weer terug naar de klant.[/quote]
Hiier geeft TS aan dat na het verdraaien van de pomp, de motor normaal loopt. DUS de pomp stond aan het begin van het verhaal 180 graden verkeerd.

Het klopt precies wat jij zegt over inspuiten zonder compressie, maar de nevel blijft lang genoeg hangen om tijdens de volgende compressieslag ( ongeveer 180 graden later ) alsnog tot spontane zelfontbranding te komen. Dit gebeurt dan wel VEEL te vroeg, maar omdat er al veel nevel is neergeslagen, zal het vermogen beperkt zijn, en de startmotor/vliegwielwerking hem nog een keer of zo over bdp kunnen trekken.

Als het toerental onder deze omstandigheden wat toeneemt, kan er minder nevel neerslaan, wat resulteert in een hoger vermogen van de resterende brandstof, en omdat deze net zo vroeg detoneert, zal deze ervoor zorgen dat de zuiger bdp niet meer haalt, en dus afslaat.

Dat is dus mijn gedachtengang.

Groeten Marcel

jos-br (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb het hier weleens gehad dat de pomp verkeerd in elkaar was gezet en de pomp 180 graden gedraaid(merkteken klopte niet) was en de motor gaf echt geen teken van leven.

Jos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.