Hallo. Ik heb een oude golf 2 uit 1985. Hierin heb ik een complete 1.6 ABU motor gehangen uit een bijv. golf3. De motor loopt inmiddels ik ben nu nog bezig met de uitlaat. Ik heb de katalysator er ook bij. Alleen is deze deels verstopt door roet. Aangezien ik geen katalysator moet hebben voor de APK kan ik hem dus leeg of weghalen. Waar laat ik me lambda sonde nu? Kan ik hem gewoon in de lege kat laten zitten? Ik heb ergens gehoord dat de kat juist goed werkt bij hoge uitlaatgassen. Als de kat leeg of weg is worden de uitlaatgassen minder warm omdat ze daar geen weerstand meer hebben. Moet ik hem in het spruitstuk lassen? Het gaat wel om een verwarmde lambdasonde. Het lijkt mij het makkelijkst om een pijp te plaatsen ipv. de kat en daar een M16 moer in te lassen voor de lambda sonde.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het makkelijkst lijkt me dat je een gebruikte kat op de kop tikt..krijg je ook geen gezeik ermee en alles werkt zoals het hoort, roetaanslag in de kat is wel normaal en wilt niet gelijk zeggen dat deze verstopt is.
Vergeet ook niet om de motorombouw te laten keuren bij de RDW, kosten zijn 50,- en de motor staat ook op kenteken.
Indien er U9 op het kentekenbewijs staat, ben je wel verplicht er een kat onder te hebben.
De software van een ecu houdt rekening met de plaats van de lambdasonde (hoe ver van de uitlaatpoort) en werkt dus het beste als die sonde op dezelfde plaats blijft zitten - b.v. de originele plaats in de lege kat. Maar een pijp met een moer kan ook, als je maar vrijwel dezelfde plek aanhoudt.
Uitlaatgassen worden warm door de verbranding in de motor en zijn warm genoeg om de sonde te laten werken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar