hallo,
gister zijn er automonteurs met mijn golf 3 aan de gang geweest.
mijn golf werd nooit warm(koelwater/verwarming).
nu kwamen we erachter dat er geen thermostaat aanwezig was.
dus wij een nieuwe(werkende getest) thermostaat gemonteerd.
nu begon de motor te warm te worden. 110 graden maar de fan sloeg eerst altijd aan rond de 90 a 95 graden. dat deed hij nu niet.
ook begon de olie naar lang lopen(15 minuten rond 3000 toeren) te warm te worden 100 a 110 graden. het alarm ging eerst bij 102 graden af.
dus wij deden de motor uit. naar een tijdje weer gestart en weer laten oplopen. nu werd de olie 108 graden en geen alarm.
naar alles door gespoeld en gecheckt te hebben gaven we de hoop op en hebben we de thermostaat weer verwijderd.
maar het gekke is nu dat hij de zelfde problemen heeft. de fan slaat niet aan(werkt wel bij door verbinding met splitpen)> en de olie wordt weer warm.
wat kan het probleem zijn?:s
auto is rijdend naar de garage gekomen (1 uur lang van ommen naar enschede) gekomen loopt prima en had geen oververhitting. en olie was netjes 80 graden.
we zijn er ruim 5 uur mee bezig geweest en konden het probleem niet vinden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De thermostaat halen ze er meestal uit, omdat waarschijnlijk de vorige eigenaar hetzelfde probleem met de auto had.
Een gebruikte thermostaat zou ik zowiso al niet erin zetten, hoe heb je deze getest ? hij kan wel openen maar je weet niet bij hoeveel graden, en opent hij volledig of maar een beetje ?
Toen je de thermostaat erin had zitten en hij warm werd, werden toen ook alle slangen en de raditeur mooi even warm ? blaast hij binnen in de auto ook warm op het moment dat de motor warm is ?
Tijdens het stationair lopen word hij te warm zeg je, wat doet de temperatuur als je er een stukje mee gaat rijden ? zakt deze dan weer naar normale waarde ? ( 90 a 95 graden )
Dat hij nu zonder te rijden te warm word komt zoals je zegt dat de fan niet werkt, waarschijnlijk is de thermoschakelaar in de radiateur kapot, of.....de radiateur word niet warm ( genoeg ) en laat zodoende de fan niet draaien ivm het koelingsprobleem!
Ook mogen de slangen niet keihard van de druk worden..( teveel druk op systeem )
Als de waterpomp kapot was, zou hij ook zonder thermostaat te warm worden..Het kunnen een paar oorzaken hebben, denk aan een slechte doorstroming, koppakking of kop kapot, je kunt bij de garage eens met een CO snuffelaar controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem aanwezig zijn..
Dat de olie 110 graden word is niet schrikbarend hoog, maar in dit geval komt dat omdat de kvs temp ook te hoog is..
ik heb eerst zo'n maand mee gereden. hij werd eigenlijk nooit warm olie naar een tijdje gewoon 80 graden. als de auto 15 minuten liep sloeg de fan aan bij 90 a 95 graden. nu doet hij dat dus niet. dus ik denk dat de thermoschakelaard zoizo kapot is. maar hoe kan het dat de olie warm wordt? komt dat ook door de warmte van het koelingsysteem?
thermostaat nieuw uit doos;) kokend heet water in een pan en dan hem erin gooien. maar hij opent maar enkele millimeters.
er is een nieuwe waterpomp gemonteerd gister. nu de thermostaat eruit is worden de slangen overal even warm.
nee hij wordt niet warm in de auto, maar als je de verwarming buitensluit(afkoppelt met tussenstuk) dan hou je het zelfde probleem.
motor loopt goed en hij rookt ook niet wit ofzo wanneer hij warm is dus koppakking lijkt me sterk hij zweet ook niet ofzo. mist ook geen vermogen.
het koelwater dat eruit kwam was ook nog mooi roze.
rijden hebben we niet geprobeerd maar ik ga ervan uit dat hij dan gewoon koelt.
slangen zijn ook niet hard. denk zelf dat er nog wat lucht aanwezig is int systeem.
wat zouden jullie doen?
14 jaar
Lucht kan ook nog aanwezig zijn nu..Een rondje rijden kan geen kwaad hoor..je moet het even proberen want met denken komen we niet ver.
De kachelradiateur hoef je niet om te lussen, ook de gewone radiateur kan een verstopping inzitten o.i.d
Heb ook al meegemaakt dat een nieuwe thermostaat kapot was, ofja kapot, deze ging veel te vroeg open waardoor de motor amper 70 graden werd..
Word de radiateur ook goed warm dan ? Zo niet, kan dat verklaren waarom de fan niet aanspringt.
14 jaar
als de fan vroeger (zonder thermostaat) aansloeg dan is de thermo schakellaar niet kapot denk ik ,ge hebt dus 1nieuwe waterpomp gemonteerd daar kan dus ook geen probleem zijn , om te onluchten laat eens het deksel van het expansie vat open en vul steeds bij als er koelvloeistof weg gaat . Nu nog een vraagje zit uw thermostaat juist gemonteerd voeler element naar de pomp toe?
14 jaar
Volgens mij past de thermostaat maar op 1 manier Jozef..
Hij moet als het koelvloeistof op peil is, eerst eens een stukje rijden om te kijken wat de temperatuur doet, dan heb je wat meer zicht over het probleem.
14 jaar
er is geen thermostaat meer aanwezig, we hebben hem weer verwijderd. klopt onze eerst thermostaat was ook kapot:S.
14 jaar
dat is juist stefan 84 thermostaat is maar op 1 manier te monteren , maar ik las het probleem en volgens mij kon het maar aan de thermostaat liggen , en na 35j vw garage heb ik al van alles gezien......
14 jaar
maar dat is nou juist het probleem er is geen thermostaat meer in het koelsysteem aanwezig. en toch wordt hij te warm.
zou het kunnen hij dit altijd al gedaan heeft? de auto had eigenlijk nooit last van oververhitting. de fan is denk k 2x aangeslagen.
en dat was omdat hij buitenstond stationair te draaien ongeveer 15 minuten lang. voor de stoplichten werd hij soms 70 graden maar dat was gewoon warm, normaal komt hij geen eens uit de blokjes gedeelte. ik snap gewoon niet dat hij zo vaag doet sinds het koelsysteem open is geweest.
we hebben niks veranderd en alleen waterpomp vervangen dus snap er geen bal van.
tips/ eigen ervaring?
14 jaar
Zou toch maar eens een nieuwe thermostaat kopen, monteren en goed zorgen dat er geen lucht meer aanwezig is..en belangrijk is dat alle slangen mooi even warm moeten worden, en ook de gehele radiateur!! Als de doorstroming niet goed is heb je ook kans dat hij te warm word!
De thermostaat zit er niet voor niks in, dus zou deze weer terug monteren als je een nieuwe gehaald hebt, dat de temp meter amper uit de hoek komt zonder thermostaat is niet meer dan logisch..rijden met een motor die niet op temp komt is ook slecht, onderdelen slijten harder, het brandstofverbruik is gegarandeerd hoger etc..
Breng hem anders even langs een garage om een juiste diagnose te laten stellen.
14 jaar
maar hoe kan het dat hij nog te warm wordt zonder thermostaat? hij zou dan extreem goed moeten koelen. de fan slaat ook niet aan dus snap niet wat er loos is.
14 jaar
Het kan zijn dat er nu nog lucht aanwezig is! Laat de motor eens lopen en verhoog het toerental enkele minuten tot 2500 ongeveer..en vul zonodig koelvloeistof bij..Komt er als de motor loopt wel weer koelvloeistof retour uit het expansievat ? Ik neem aan dat hij geen kvs uit het vat drukt ?
14 jaar
als je een nieuwe thermostaat koopt ga je er normaal van uit dat het een goede is , wil je hem toch eerst eens proberen leg hem in water en warm dan stilletjes op en juist voor water kookt moet de thermostaat open gaan , dus nooit testen met 1 aansteker of iets dergelijks . Wil hij niet goed ontluchten ( binnen verwarming ook aan , ventilator niet) dan kan je wel een beetje helpen door nu en dan eens op die bovenste radiator slang te drukken , want het is wel mogelijk dat er lucht in uw pomp zit en als je dus een beetje water zelf naar binnen perst (door op die slang te drukken) gaat dat wel iets makkelijker. jij bent dus zeker dat koppakking goed is?
14 jaar
niet 100% zeker. wat zijn de eigenschappen van een lekker koppakking? motor presteert goed en rookt ook niet als hij warm is, als hij koud is rookt hij wit maar niet veel (dit doen zo'n beetje alle auto's dacht ik). koelvloeistof pijl niet gezakt met 2000 km rijden. koelvloeistof had nog een mooie roze kleur. geen overdruk in slangen. geen smurrie aan de oliedop. netjes zwart. olie is goed op pijl verbruikt niet/nihil.
14 jaar
Bij een gescheurde kop of koppakking duwt hij meestal wat druk het koelsysteem in waardoor je dit euvel ook kan krijgen.. maar je zegt dat er geen druk aanwezig is.
Geef eens antwoorden op mijn gestelde vragen, of probeer eens wat hierboven beschreven staat,
Zo is het een raadspelletje aan het worden.
14 jaar
wanneer hij veel toeren maakt en er geen dop aanwezig is gooit hij bakken met kvs uit het vulbak, maar de monteurs dachten dat het door lucht in het systeem kwam. ook komt er door de retourslang geen kvs lopen.
14 jaar
Ik snap er even niks meer van!
Vul de koelvloeistof tot max, laat hem even lopen en vul zonodig bij, draai de dop erop en laat hem even met verhoogt toerental lopen, of rij een klein rondje ermee..
Blijven de slangen nu nog altijd zacht ? Gooit hij nu de koelvloeistof uit het expansievat ?
Als de dop eraf is lijkt het me logisch dat de slangen niet hard worden, maar als het met bakken eruit gekotst word, is dat geen goed teken, ik gok op kop of koppakking..
Ook kun je even naar de garage gaan, een CO snuffelaar boven het reservoir te hangen, en kijken wat het resultaat is, het is een kwestie van een minuut.
Ik denk dat hij toch druk opbouwt, en daardoor niet ontlucht kan worden, de motor te warm word met dit als gevolg..
14 jaar
ja okej ik zal het doorgeven. maar hoe kan het dan dat hij nooit warm werd? staat er alleen druk op het systeem als je de auto loopt of is het constant? als het constant moet zijn is het niet het geval, want heb wel eens in de slangen geknepen en stond geen druk op. auto staat nu eind van mij vandaan dus kan alleen deze dingen doorgeven aan monteur. maar lijkt me dan toch dat de olie ook sporen van kvs moet hebben en dat is niet het geval. de monteur zegt zelf dat het hem sterk lijkt dat de koppaking lek is.
mvg gert-jo franken
14 jaar
Gert
Op afstand is het altijd lastig te bepalen, vandaar je wat dingen moet proberen om ze uit te sluiten.
De slangen zijn normaal bij koude motor gewoon zacht, als de motor op bedrijfstemp is, mag er iets van druk op het koelsysteem staan, dat is overigens ook normaal,
Maar ik denk dat jou monteur dat ook wel snapt, Ik snap niet waarom je monteur denkt dat de koppakking niet het geval kan zijn..
Er hoeft ook niet altijd olie bij de kvs te zitten of andersom, hij slaat ook wel eens tussen de cilinders door, maar dan krijg je weer en ander effect, maar hij kan in dit geval ook kapot zijn en een gedeelte van de compressie druk het koelsysteem in blazen.
Maar eerst is het van belang een goede diagnose te laten stellen, en komt je monteur er niet uit of aarzel je, breng hem dan eens lang een plaatselijke garage voor een second opinion.
Gr Stefan
14 jaar
Gert, leuke puzzel!
Ik vroeg me af: hoe heb je bepaald of de motor werkelijk te warm wordt? Is de kvs temperatuursensor wel in orde / van het goede type?
Mvrgr, Marcel
we gaan er van uit dat hij goed is, volgens mij word vandaag of morgen een snuffelaar op het kvs systeem gezet dan kunnen we even zien of het echt de koppaking is. dan weten we meer, maar als dat niet het geval is dan word het een leuke puzzel:'(
14 jaar
koppaking of kop is lek dat is nu zeker. snuffelaar en andere testjes hebben dit uitgewezen. hopelijk is dit het enigste probleem en dat het hierna goed is.
14 jaar
Dat dacht ik al,
Meestal de koppakking kapot bij deze motoren, even de kop eraf trekken / controleren, nieuwe pakking ertussen en rijden maar..Zoveel werk is dat niet bij dit motortje.
Mocht je wat aanhaalmomenten nodig hebben, dan roep maar even.
14 jaar
het word door een beroeps monteur gedaan voor 200 euro daarbij in zat ook dorpels lassen en koppakking, niet duur toch?. hoop dat kop nog heel is:$
14 jaar
Meteen laten maken en niet twijfelen, goedkoper lukt je dat nergens..
Wel even nieuwe kopbouten gebruiken, maar dat zal meneer de monteur vast wel weten.
Succes!
14 jaar
ja vast wel, sneuvelen deze koppen vaker of niet? er zat al sinds april nieuwe koppaking in dus:S
14 jaar
Heb het zelf bij deze motoren niet zo vaak gezien dat de kop scheurt..
Maar als je twijfelt kun je hem altijd even laten afpersen om er zeker van te zijn.
Het sneuvelen van de koppakking kan meerdere oorzaken hebben.
14 jaar
ja deze auto had geen thermostaat dus altijd koud geweest. lijkt me ook niet best voor de koppaking
14 jaar
hallo het probleem is helaas nog niet verdwenen:< koppaking is nu vervangen en problemen blijven het zelfde hij wordt te warm. we zitten echt met ons handen in het haar. het is bij stationair lopen gewoon nog steeds hetzelfde:<
14 jaar
Gert
Ik hoop dat de kop ook even afgeperst is, en dat hij op vlakheid is gecontroleerd ?
Met name omdat hij al een paar keer goed warm geweest is..
Heeft de 200 euro monteur dat gemaakt ?
14 jaar
ja hij is gecontroleerd op de vlakheid en al.hij is niet gevlakt maar dat was niet nodig omdat hij 100% vlak was zei de monteur. de monteur is degene waar ik de auto van heb gekocht. en hij vondt het zo lullig voor me dat hij het voor me maakt. hij is goed met auto's hoor dus daar hoef je niet te zoeken. jullie enig idee wat het kan zijn? we zitten met onze handen in het haar want we snappen het niet.
14 jaar
[quote=geo3]koppaking of kop is lek dat is nu zeker. snuffelaar en andere testjes hebben dit uitgewezen. hopelijk is dit het enigste probleem en dat het hierna goed is.[/quote]
Doe de test nog eens..
Dan weet je waar je het zoeken moet.
Wat vermoed de monteur zelf ?
Gr Stefan
14 jaar
ja de test nog gedaan hoop ik.
de monteur zelf snapt er niks van.
het zou nu toch ook goed moeten zijn?!
mvg gert-jo
14 jaar
voordat de koppaking vervangen werd kwam er ook geen warme lucht uit de kachel. misschien is dat iets?
14 jaar
Geachte Stefan84,
Zou u mij miss ook kunnen adviseren? Ik heb ook een probleempje met de de thermostaat van mijn Golf 3 diesel en heb dat net vandaag gepost. Zou u dat eventueel ff willen lezen en mij een beetje op weg kunnen helpen?
Bij voorbaat dank.
Rem62
14 jaar
hey rem62 je kunt zo zelf een topic starten. anders gaan er 2 door elkaar heen.
14 jaar
Hallo geo3,
Dat heb ik ook gedaan onder de zoekterm 'Thermostaat'. Ik was aan t zoeken naar soortgelijke problemen en zag jullie wisselingen, die meneer geeft goed advies dus daarom wou ik m vragen, als hij daar tijd voor heeft, ook ff naar probleem te kijken?
Bedankt zover, succes en groeten,
Rem62.
14 jaar
de snuffelaar gaf 0 aan dus geen lekke koppakking meer. op dit moment word de auto ook 100 graden+ met rijden. hoe kan dit? ik kwam 3 weken geleden in de werkplaats aanrijden met een auto die niet warm wou worden tijdens het rijden en nooit aan de kook ging bij stilstaan. deze stappen zijn er gemaakt voor dat de koppakking vervangen werd. eerst bij oude waterpomp nieuwe thermostaat gemonteerd toen bleef hij te warm reden van dit was dat de thermostaat kapot was. dat wisten we niet op dat moment. toen nieuwe imitatie waterpomp gemonteerd. auto bleef nog steeds te warm. toen kwamen we erachter dat thermostaat kapot was. toen deze verwijderd en toen bleef hij nog warm. kan het niet zijn dat er iets niet goed aangesloten zit in het koelsysteem/geen goede doorstroming vermoed ik. de auto word van binnen niet warm. de monteur geeft het op dus ik moet hem nu ophalen met een auto ambulance. ik ga er deze weken zelf aan sleutelen. kan iemand mij tips geven? mijn bedoeling was, alle slangen compleet verwijderen en doorspoelen. daarna schema van koelsysteem op internet opzoeken en alles weer aansluiten. wil de pomp ook even checken, want naar mijn mening is het probleem begonnen hier. heeft iemand tips of eigen ervaringen? deel ze met mij want als de monteur het niet weet dan kom ik er op mezelf ook niet achter.
mvg gert-jo franken. en alvast prettige kerstdagen;)
14 jaar
Jo
Gisteren iets soort gelijks gehad, met een VR6
Nooit problemen mee gehad, auto gestart en een stukje gaan rijden, na een aantal km liep de temp al flink omhoog naar 100 graden, iets verder de auto aan de kant gezet, daar waar mogelijk was, kvs temp was toen al 110 graden, ook de olie temperatuur liep ff over de 100 heen, binnen in de auto bleef hij wel lekker warme lucht blazen! motor uitgezet en gekeken, uit het koelvloeistof reservoir kwam flink veel stoom uitzetten en de slangen waren best hard van de druk..
Alle slangen waren mooi warm, maar.....de radiateur was ijskoud! na een 10 min wachten was de druk van het systeem af, dop los gedraait en auto gestart, doorstroming was er nog wel stationair, ook bij wat gas geven nog, maar ik schat bij 4000 toeren dat het wel erg weinig werd! Erna even 2 liter water bijgevuld aangezien we niks bij ons hadden, motor weer laten lopen en heel voorzichtig ( lage toeren ) naar huis gereden ( +/- 5 km ) toen we thuis aankwamen liep hij weer richting 110 graden en nog steeds de radiateur ijskoud!
Motor laten afkoelen en hem weer stationair laten draaien, het koelvloeistofpeil was niet meer gezakt, na wat in de slangen geknepen te hebben werd plots de radiateur wel warm, gelijk weer een stuk gereden, ongeveer 20km en nu zonder problemen en liep hij als vroeger!Ook bij flink gas geven en in de hoge toeren rijden geen enkel probleem!
De thermostaat is hiervan ook al 3 keer vervangen op een half jaar tijd, blijkbaar zater er 2 tussen die veel te vroeg open gingen, n.l. al bij 70 graden want warmer werd hij nooit op de snelweg..Het waren allemaal originele spullen dus geen immitatie.
Zelf vermoed ik dus een probleem in de thermostaat ( alweer ) of de waterpomp.
Het leek wel of de thermostaat blijft hangen en compleet gesloten blijft en daardoor ook de radiateur ijskoud blijft!
Alleen is hier de waterpomp niet zo vervangen van, de motor moet een stuk omhoog getrokken worden.
Morgen ga ik eraan verder, en mocht ik wat constateren, laat ik het wel even weten.
Gr Stefan
14 jaar
heb je toevallig ook tips hoe ik het moet aanpakken? waar ik moet beginnen en hoe en wat?
14 jaar
hey ik keek net even bij de auto en de retourslang naar het reservoirpotje(dun slangetje) daar komt niks uitlopen als ik hem start.
dus ik gekeken of hij verstopt was, neej hij was goed. maar nu als ik bij die verdelingskap van de koelslangen kijk is hij geblokkeerd.
dus de aansluiting van de retourslang is niet open. erachter zit er iets. hoort dit zo??
14 jaar
Hallo Geo3,
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad als jij en het heeft me ook aardig wat grijze haren opgeleverd. Nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat (de oude was goed maar na een tijdje vertrouw je het allemaal niet meer). Het koelsysteem meerdere malen flink doorgespoeld, niks mocht baten. Er bleef maar lucht in het systeem zitten. Toen kwam ik er ook achter dat het pijpje aan de flens waar de retourslang op zit, verstopt zat met wat hard, brokkelig materiaal. Pijpje doorgeboord, systeem gevuld, tijdens het ontluchten flink in de slangen geknepen en ja hoor.. hij deed het weer.
Hopelijk werkt dit ook bij jou.. succes!
14 jaar
hey je bedoeld dus dat je het dunne pijpje op die verdelingskap van de koelingsslangen doorgeboord heb?
bij mij zit er gewoon iets voor, ook hard.
gewoon doen denk jij?
14 jaar
Je hebt daar gewoon circulatie nodig, anders kan hij zichzelf nooit ontluchten. Klein boortje erin (2-3mm) en voorzichtig doorboren. Daarna ontluchten en tijdens het ontluchten af en toe in alle slangen knijpen. Als het goed is heb je nu circulatie in je expansievat.
14 jaar
Veel ontluchten kun je niet, is een gesloten systeem.
Komt er ook niks uit als je wat gas geeft ?
14 jaar
heb hem doorgeboord thermostaat erin alles is perfect:) nu het volgende probleem. het olie lampje knipperd en piept sinds ik de thermostaat heb gemonteerd. hij doet het als de olie ongeveer 90 graden is. ook wanneer ik meer toeren ga maken dan houdt het op. heb 1 van de sensoren los gedraaid. (de rechter naast de tempsensor van de olie) en auto gestart. olie spoot eruit dus dat lijkt me wel goed. weet iemand het probleem? heb me handen int haar. eindelijk koelsysteem goed nu dit:@
14 jaar
Oliedruk (laten) meten. Eerder kun je niks zeggen, ook bij een te lage oliedruk zal de olie eruit spuiten.
14 jaar
Geen stekker vergeten aan te sluiten ?
Je zult 2 oliedrukschakelaars hebben, 1 voor stationair en ene voor op toeren ( andere druk )
Zijn de stekkers goed, controleer dan die sensor die je eruit hebt gedraait, zijn die ook goed, meet eens de oliedruk.
Waarschijnlijk iets over het hoofd gezien, of tikt de motor niet ook als de olie lamp brand ?
14 jaar
probleem zit hem in de kop, heb hetzelfde gehad. zit waarschijnlijk een scheurtje in nadat hij zo warm is geworden bij het testen van je koelsysteem. Andere kop erop sleutelen en probleem is weg.
Groeten Chris.
14 jaar
Bij een gescheurde kop heb je meestal ook flinke druk op de slangen staan, en dat is hier nu niet het geval.
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar