close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : KdFi

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDi

beste,

wie kan er mij een beetje meer informatie geven over een Kdfi.
(qua inbouwen en gebruik)

Bedankt.

Geplaatst door

Aramski (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aram,

Ik neem toch aan dat je een programeerbaar motormanagment ermee bedoelt ?

En de volgende vraag, waarom wil je zoiets erop proberen te zetten ?

Zou een goede software voor jou auto laten schrijven, is stukken goedkoper..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan,

Het is eigelijk voor een GIP voor school.
en als eind-project moet ik een programeerbaar motormanagment zetten op een golf 3 motor.

Aram,

Aramski 0

14 jaar

Zou ik een benzine-motor kiezen. Zijn meer keuzes in after-market ecu's en is simpeler, minder data om af te stellen.
Houdt wel in dat je een rollenbank of een motor-bank op moet om alles goed af te stellen.

oldford 0
badge

14 jaar

beste,
En waar kan ik al die instructies krijgen hoe ik eraan moet beginnen ?

Aramski 0

14 jaar

Een cursus volgen? Moet je zien als vakantie naar een exotisch oord. Zie: http://www.efi101.com/

Maar ik snap het effe niet. Je bent met een project voor school bezig, maar de school vertelt je niet hoe je dat moet doen.
Ze vertellen je eigenlijk helemaal niets. Hoe kunnen ze dan verwachten dat je dit tot een goed einde brengt?
Hoeveel budget heb je eigenlijk voor dit project? Want dit gaat minimaal in de 4 cijfers lopen.

oldford 0
badge

14 jaar

merci,

ik wil eigelijk een beetje voorlopen op de anderen,
zodat ik een beetje tijd kan winne.
awel budget is eigelijk een vraag, want ik weet echt niet hoeveel het gaat kosten.

ik wou gewoon een beetje nuttige info, zodat ik een beetje inzicht kan hebben.
ik kan mijn GIP ook iets ander doen.

Aramski 0

14 jaar

Aram,

Om het simpel te houden, je bent er even aan bezig om alles te monteren, dan komt er ook nog het afstellen en daar moet je echt wel kaas van gegeten hebben, anders loopt hij niet lang en draait zo de soep in..En het is gewoon prijzig spul..

Wie betaald het eigenlijk, of word het vergoed ?

Zelf heb ik een KMS systeem, om een klein voorbeeld te geven over de prijs :

** KMS MA25 € 950 ,-
** Map sensor € 130,-
** Wide-band lambda met controler € 500,-
** KMS Ignition drivers ( 2 Stuks ) € 200,-
** Kabelboom, custom made 6 Cilinder € 450,-

Zal nog wat dingen vergeten zijn, maar ook nog een € 250,- aan klein spul..En dit heb je ongeveer nodig bij een 'standaard' motor.

Totaal al zo'n € 2500,- en dan komt het programeren er nog bij..

Je hebt natuurlijk ook goedkopere systemen, het is maar net wat je wilt en ermee van plan bent..

stefan84 0

14 jaar

Zo'n K-data is een flink pak goedkoper dan een KMS, maar je kan er wel uitstekende resultaten mee behalen. Je vindt heel veel info hierover op www.bs-autotune.nl Bij de eigenaar van deze site kan je trouwens ook een initiatiecursus volgen. Ik plan zelf om in de nabije toekomst het K-jetronic systeem van m'n Golf 1 16V naar de Kliko te sturen en te vervangen door een kdfi

mrtn 0
badge

14 jaar

Mrtn,

Ik zie het nut er niet van in als je zo'n programeerbare set op een standaard motor wilt monteren, dan zou ik het bij de originele laten en die laten aanpassen, dat is een stuk goedkoper in elk geval..

stefan84 0

14 jaar

Het hangt er natuurlijk allemaal een beetje vanf wat je bedoeling is, vanuit educatief standpunt vind ik 't alvast interessant om zelf een motor te kunnen mappen en nadien te finetunen. Lijkt me een mooi eindwerk of project waar je veel van kan leren. Aan de andere kant biedt zo'n systeem toch wel duidelijke voordelen tov. bepaalde (oudere) standaard injectie- of carburatorsystemen. Met een vrij programmeerbaar systeem ben je zeker dat je op elk toerental en bij elke belasting de juiste mengselbereiding en ontstekingstijdstip kan instellen, wat veel moeilijker is met een mechanisch systeem. In mijn geval gaat 't over een 16V motor waarvan de cilinderkop geflowd is, snellere nokkenassen etc., dus is het zeer belangrijk om aan de "gewijzigde behoeften" van de motor te kunnen voldoen. En dat kan perfect met een vrij programmeerbaar systeem. Het voordeel van zo'n KDFI is dat 't inbouwen en programmeren mits een beetje begeleiding doenbaar is door iemand die geen 25 jaar tuning ervaring heeft. Perfect dus voor mensen die serieus met hun hobby bezig zijn!

Een nieuwere auto die af fabriek al voorzien is van een electronische injectie kan inderdaad eenvoudiger aangepast worden door de originele software te (laten) wijzigen.

mrtn 0
badge

14 jaar

mrtn, hou wel rekening met wat mechanisch werk. Ik weet niet exact wat voor triggerwiel op deze motor zit, maar ga er maar vanuit dat je er een triggerwiel (60-2, 36-1) bij moet maken. En waarschijnlijk ook nog een nokkenas sensor.
Hou er ook rekening mee, dat je mogelijk links en rechts wat nieuwe (andere) sensoren moet plaatsen omdat het gekozen management systeem geen definitie heeft voor de huidige sensors.
Natuurlijk kun je een curve gaan samenstellen voor de aanwezige sensoren, maar daar heb je dus een koelkast voor nodig die -40 haalt en een verwarming die +125 kan halen. Ik plaats altijd de aanbevolen sensoren, ook al kosten die geld. 1 dag werk is in mijn geval duurder.

oldford 0
badge

14 jaar

Er komt inderdaad wel een beetje werk bij kijken. Het minimum aantal sensoren is 6 (koelvloeistof, luchttemperatuur, gaskleppositie, MAP, Lambda en krukas), optioneel kan je ook een nokkenassensor, uitlaatgastemp en nog een paar andere. Een kdfi is gelukkig wel voorgecalibreerd op de NTC curves van Bosch sensoren zodat je dus niet hoeft te knutselen met frigo's en heteluchtblazers. Andere sensoren kunnen ook, maar die moeten dan softwarematig worden gecalibreerd.
Je moet inderdaad ook een triggerwiel voorzien, alhoewel hier soms ook weer kleine "handigheidjes" kunnen worden toegepast. Op mijn 16V motor van 20 jaar oud zit uiteraard standaard geen krukassensor, maar de krukassensor van een Lupo FSI bj 2001 - 2003 kan gewoon op de plaats van de krukaskeerring geplaatst worden zodat je een "origineel" 36-1 triggerwiel hebt zonder hiervoor zelf iets te moeten maken.

mrtn 0
badge

14 jaar

De ene sensor van Bosch is de andere niet. Ik hoop dat ie de goede kent.
Zonder nokkenas sensor kun je geen Full-sequential injectie hebben, alleen semi-sequential met 2 groepen.

oldford 0
badge

14 jaar

Neem inderdaad een benzine motor, en dan een KE-Jetronic (Bv 2.0 16V motor Code 9A) heeft al een motor ECU, en kan je dus een hoop gemartel besparen :)

Nou ? :D

manne, bedankt voor al jullie informatie,
nu heb inzicht wat ik allemaal nodig heb

Aram

Aramski 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.