Volkswagen Golf IV: knipperend olielampje en piepen. alleen tussen stationair en 300

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Het golfje van mijn vrouw heeft de volgende kwaal.

koude motor geen probleem.
warme motor stationair geen probleem
warme motor boven 3000 rpm geen probleem
rustig rijden heuveltjes, bochten tot 3000 rpm knipperen van olielampje en piepen.

oliepomp was vervangen 30k geleden omdat de originele begon te ratelen en drukverlies had.

wie weet of dit te maken heeft met kapotte druksensor (is originele) bedrading of andere model afhankelijke problemen?
of zijn die imitatiepompen niet te vertrouwen en is hij alweer versleten wellicht?

olie is 10w40

hartelijk dank alvast!

timdemon

Geplaatst door timdemon (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

klinkt niet best..
Als eerste zou ik op de aansluiting op het motorblok, waar de oliezender(schakelaar)is geplaatst een mechanische oliedrukmeter plaatsen.
De oliedruk schakelaar van het lampje sluit (of opent) bij een druk van ongeveer 0,5 tot 0,7 bar oid.. Bij koude motor (dikke olie) zul je tijdens stationair draaien wel een iets hogere druk hebben. Bij gas geven zal de druk wel oplopen. Hopelijk zo hoog dat de overdrukklep in de oliepomp gaat werken en de druk nagenoeg niet meer toeneemt. Bij warme motor moet stationair de druk in ieder geval hoger zijn dan de druk waarbij het lampje gaat branden. Hopelijk is die druk af te lezen op de verwijderde oliedrukschakelaar. Ook nu moet de druk hoger worden naargelang je de motor meer toeren laat maken. En ook nu zul je aan het drukverloop het moment van openen van het overdrukventiel moeten kunnen zien..

De fabrikant heeft vastgesteld bij welke druk de schakelaar schakelt, ook heeft hij vastgesteld bij welke druk de overdrukklep opent..

Het verloop van de druk bij de diverse toerentallen is verder afhankelijk van
1. Speling lagers of lekkage in het oliecircuit.
2. Kapaciteit van de oliepomp.(meestal wel goed, als de omgeving maar klopt.)
3. Dikte van de smeerolie (op dat moment)
1. Door een tekort aan olie in een drijfstang of hoofd lager. Komt de koeling en de smering in het gedrang. Het tekort zorgt binnen minuten voor een fatale slijtage ervan. Hierdoor ontstaat na verhitting speling, en de druk op de smeerolie wordt daardoor nog minder.
Ik ben bang dat de ratel niet van de pomp maar van een lager komt
2. Een defecte oliepomp komt niet veel voor, en als de pomp stuk draait komt dat meestal door gebrek aan olie erin. bv door een lek in het aanzuiggedeelte of een verstopping van het aanzuiggedeelte, Er zijn ook gevallen bekend waar men met veel te weinig smeerolie bleef rijden.
een lek of verstopping is dan niet nodig om het zelfde effect te hebben.
Als de overdruk klep in de oliepomp niet afsluit is er ook een probleem met de oliedruk. een correct werkend lampje blijft dan branden, omdat er geen druk opgebouwd kan worden.
Als er in het olie circuit ergens een afdichtingsprop is verdwenen heb je een effect wat het midden houdt tussen de defecte overdruk klep of een uitgelopen lager.
Een oliefilter dat onvoldoende kapaciteit heeft, zorgt ook voor een lagere oliedruk. bv verkeerd filter gemonteerd, of filter niet vervangen.
3. Je hoort nog al eens roepen dikkere smeerolie gebruiken. Vooral als de slijtage net nog niet fataal is geeft dit tijdelijk soelaas. Dus uitstel van executie.

timdemon (0), 10 jaar geleden

Beste cor,

Dat is een mooi overzicht, dank daarvoor.

Nog ter toevoeging.

Vandaag koeler weer en volgens mijn vrouw vandaag geen lampje gezien. Gisteren ging hij continue af dus dat is best bijzonder dat die 8 graden buitenlucht verschil zoveel uitmaakt.

Pomp had ik zelf vervangen 30000 geleden en daarna was tik weg.
Bij navraag bij mijn vrouw is er 1 L 10w40 ingegaan de laatste keer toen hij onder pijlstreep kwam. 15w50 zou volgens specs moeten.

Misschien alles bij elkaar genomen da hij net niet genoeg druk opbouwt. Denk dat ik druk laat controleren, filter vervangen en w50 erin laat gooien.

Weet niet of hij het waard is om nieuwe lagers in te zetten.

Groet,
Th

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

zoals ik al gemeld heb moet je de juiste smeerolie gebruiken.. 40 of 50 is een behoorlijk verschil hoor..

10W/40 10W is de dikte bij lage temperatuur (tabel)
40 is de dikte bij hoge temperatuur

Daarnaast zijn er meestal ook nog wat kwaliteits verschillen.
15W/50 heeft een verschil van 35 is lastiger te fabriceren dan bv 20W/50 (duurder)

Vroeger had je 30 of 40, daarna kwam 20
Toen kwam 20w/20 en later 10W/30 en 20W40 enz enz
10W/50 (lukte niet echt)
5W/??? is voor zover ik weet altijd synthetische olie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.