close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Koelprobleem volkswagen transporter T4

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 TD

Deze week was in een keer een hoop koelvloeistof weg. Ik heb deze aangevult met drie liter nieuwe vloeistof, daarna bleken twee metalen pijpjes en een slang lek te zijn. Deze heb ik vervangen. sindsdien doet het koelsysteem het niet meer.
Als ik de auto stationair laat warmdraaien, begint hij te koken en blaast hete koelvloeistof via het ventiel in het vulpotje naar buiten. Tijdens het vullen heb ik ontlucht via het schoefje op de kachelslang. Voor de thermostaat is de (metalen) leiding warm, de slang daarna niet meer. De thermostaat heb ik vervangen voor een nieuwe zonder resultaat.
De radiator werd ook niet warm. Daarna de vulslang van de radiator losgemaakt, en deze apart gevult met koelvloeistof. weer gevuld en gestart, hierna werdt het bovenste gedeelte van de radiator warm, daarna blies hij weer af via het vulpotje. Na opnieuw vullen weer de beginsituatie. na de thermostaat is alles koud. koelsysteem is ook bijna gelijk de druk kwijt. Motor loopt wel perfect, ook geen vermogenverlies.
Ik ben bang dat de koppakking lek is en dat een cilinder gassen in het koelsysteem staat te blazen, waardoor deze overkookt. De druk in de cylinder is immers veel hoger als ik het koelsysteem. Waterpomp ziet er goed uit.
Heeft iemand nog een idee?

Geplaatst door

oldewachtpost (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

PS er zit geen koelvloeistof in de olie en ook geen olie in de koelvloeistof

oldewachtpost 0

14 jaar

Beste Jos,

Circuleerd het water wel nog, dus bij koude motor even de dop eraf draaien en motor laten lopen, wat gas geven en kijken of de kvs weer terug het reservoir in stroomt..

Zo nee, dan kans op een defecte waterpomp...

Ook geef je mogelijk al zelf een antwoord op je probleem, een lekke koppakking of gescheurde kop is namelijk ook mogelijk..

Wat druk op het systeem is wel normaal, dat de slangen harder worden als de meter van de temp in het rood staat is ook normaal, ze mogen niet zo hard als steen worden..

Wat ook vaak voorkomt is dat de dop defect raakt...

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

water circuleert en ook de dop is goed. probleem ontstaat wanneer de motor warm wordt en er over de radiator moet worden gecirculeerd. be bang dat ik de kop moet trekken

oldewachtpost 0

14 jaar

Zat te lezen op problemcar heb ongeveer hetzelfde probleem gehad lees bericht op 3-4-2011 heb je al een oplossing. Ik heb wel een nieuwe dop gekocht had het probleem ook met mijn vrachtwagen daf en daar kwam het vaker voor doordat de dop kapot is bouw je geen druk op in het systeem.

p.jonker65 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.