Volkswagen Transporter: T5 trekt koud schokkerig op

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TDi

Ik heb een Transporter T5 uit 2004 met 100.000 op de teller die schokkerig optrekt als ie koud is. Zodra de motor warm is, verdwijnt het probleem. In de garage zegt men dat het vliegwiel waarschijnlijk kapot is en het schakelblok. Kosten om de 2000 euro.
Het blijkt een bekend probleem van de T5 te zijn.
Kan het kwaad als je hier mee door rijdt?
Komt het ook voor bij de nieuwe T5 2.0 TDi motoren?

uilke123

Geplaatst door uilke123 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, je bedoelt dat de koppeling schokkerig/happend aangrijpt ? Kan idd het vliegwiel zijn, maar ook het frictiemateriaal van de koppelingsplaat. Groet Jan227

uilke123 (0), 13 jaar geleden

Hallo Jan, bedankt voor je snelle reactie. Mijn zwager is automonteur en heeft er vanmiddag mee gereden. Zul je altijd zien, hapert hij niet. Het is altijd net of de auto het vermogen niet kwijt kan. Erg wild in de 1 zou je kunnen zeggen. Hij springt gewoon weg.
Mijn zwager is een tijdje aan het goochelen geweest met de handrem en koppeling op laten komen et cetera en concludeerde dat de koppelingsplaten niet versleten waren. Kan ook niet met mijn rijstijl volgens hem.
Groet Uilke123

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Je hebt dit alleen als ttie koud is.
Is het niet de koppeling die verglaasde plekken heeft en als het ware doorslaat tijdens het aangrijpen?.
Met name het opkomen voelt als een bibbering door de auto heen.
Ja,hij springt gewoon weg omdat tie plotseling pakt,het is moeilijk de koppeling normaal op te laten komen.
Als je iets meer gas geeft is het dan ook minder?.

uilke123 (0), 13 jaar geleden

Ik zal het iets duidelijker vertellen. Als ik van stilstand in de 1, als de motor koud is, op probeer te trekken, trekt de auto schokkerig op, zolang ik de koppeling nog op laat komen. Zodra de koppeling losgelaten is en de auto rijdt is het dus goed. Het is geen bibbering Primera. De auto springt/schokt echt weg. Het voelt echt als power-slip-power-slip. Als ik meer gas geef, moet ik maar eens proberen. Hij doet het trouwens ook als ik achteruit wegrij.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Het zit dus duidelijk in de koppeling.
Ik heb dat fenomeen bij alle volkswagens gehad die ik gereden heb,de ene in meerdere mate,de andere in mindere mate.
Bij eentje heb ik zelfs de koppelingsset laten vervangen,na 20.000km zat het er weer in.
Het is het echt plots aangrijpen van de koppeling en daardoor gaat tie schokkend van zijn plaats,bij vochtig weer is het nog sterker aanwezig,eigenlijk grijpt tie aan en slaat dan door en grijpt weer aan,dat is wat je voelt.
Ik heb uiteindelijk maar wat meer gas gegeven in de ochtend,of de koppeling bij een laag toerental aan laten grijpen,voelde je het ook niet zo.
Maar wil je even snel wegtrekken en je krijgt dit effekt dan staat de hele boel te klapperen, met name met koude motor.
Bij toyota verso diesel die ik nu rijd voel ik het heel lichtjes in de ochtend,km stand is 180.000km.
Ik moet er mijn best voor doen om het op te roepen,maar het is licht aanwezig.
Wat helpt is de koppeling een keer flink laten slippen,was een tip van een vw monteur.
Toen was het idd eventjes weg,maar het kwam dan langzaam aan weer terug.
Ik heb er gewoon mee door gereden.

uilke123 (0), 13 jaar geleden

Ik hoop dat dat het is. Ik probeer nu inderdaad super kalm weg te rijden en heb de laatste twee dagen geen last van schokken gehad. Maar ik ga dan ook wel als een slak uit de startblokken.

Als het het vliegwiel wel zou zijn, heeft het dan nadelige gevolgen als je er gewoon mee door rijdt?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Als blijkt dat het vliegwiel dit probleem veroorzaakt.zou ik het wel laten vervangen.
Je zpu niet de eerste zijn waarbij het vliegwiel uit elkaar klapt door de krachten die erop komen.
Maar een vliegwiel hoor je rammelen bij afzetten van de motor.
Maar als je de koppeling helemaal los hebt kun je voor de rest gewoon optrekken.

uilke123 (0), 13 jaar geleden

Ik heb net een prijsopgaaf binnen van de VW garage. 925 euro voor het massavliegwiel en 485 de- en montage. Dus totaal 1510 inclusief BTW. Als ik de motor afzet rammelt hij niet. Als de motor nog koud is rammelt ie wel als ik meer toeren dan 2000 maak. Zodra de motor warm is, is dat gerammel weg. Dus altijd rustig beginnen en na 25 kilometer loopt ie als een zonnetje. Maar dit rammelen heeft ie volgens mij altijd al gedaan.

Ik moet ook zeggen dat als ie zwaar beladen is de auto steeds beter gaat lopen, vooral als je er echt lange afstanden mee rijdt.

Als ik de koppeling helemaal los heb trekt de auto gewoon op. (Ik neem aan dat de laatste regel een vraag van je was, Primera).

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Heb je het ook al eens laten beoordelen door de garage?.

uilke123 (0), 13 jaar geleden

Mijn garage wil meteen opereren. "Dan halen we de bak er even voor weg". En het is erg arbeidsintensief. Ik zal eens kijken of een kennis er eens naar wil kijken. Dank voor al je bruikbare suggesties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.