Volkswagen Transporter: automaat schokt/trilt

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

hi mannen,

Ik heb hier een transporter automaat staan die begint te schudden/ trillen tussen 50 en 70 km per uur.
zodra hij over wil schakelen naar zijn overdrive dan doet hij het.
nu heb ik het filter en de olie laatst al een keer vervangen toen is het een tijdje weggeweest 2000/3000 km.
iemand dit al eens meegemaakt ?

alvast bedankt voor je reactie

Gr Jeroen

Jeromeke

Geplaatst door Jeromeke (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, waarschijnlijk opnieuw vervuiling van de ATF. Kan agv mechanische slijtage zijn. Haal de ATF carterpan er maar eens onderweg en bekijk of er veel metaaldeeltjes aan de magneetplaatjes zitten. Groet Jan227

Jeromeke (0) PRO, 13 jaar geleden

bedankt voor je reactie Jan,

met het filter vervangen heb ik het magneetje gecontroleerd op metaal deeltjes maar dat was niet noemenswaardig.
wat bedoel je met agv mechanische slijtage ?
ik dacht eerst aan het lock systeem van de koppelomvormer maar dat gaat niet weg door een olieverversing.
ik weet niet of er iets is om de automaat te spoelen en te reinigen?

Gr Jeroen

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, als er slijtage aan lagers en/of tandwielen ed ontstaat, komt dit soms via de olie in de kleine kanaaltjes van oa de "schuivenkast" , daar te plaatse onstaan verstoppingen en kun je oa klachten mbt trillen tijdens overschakelen krijgen. Een soort van "flush produkt"voor automaatbakken is er volgens mij niet, je kunt een paar keer spoelen met gewone ATF . Bij aftappen blijft er altijd een paar liter "oude " ATF achter in de koppelomvormer. Moet er wel bij zeggen dat dit vaak maar een tijdelijke oplossing biedt, maar het is het proberen waard. Groet Jan227

Jeromeke (0) PRO, 13 jaar geleden

bedankt ik ga op onderzoek ik hou je op de hoogte

Gr Jeroen

gcvorstenbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi jeroen ik lees net jou bericht
ik heb dit ook al een keer meegemaakt
toen stond de brandstofpomp niet meer op tijd
kijk even naar de spanrollen van de brandstofpomp

Jeromeke (0) PRO, 13 jaar geleden

ik neem aan dat jij het over een diesel hebt dit is een 2.5 5 cilinder injectie (audi motor)
en het ging weg na de olieversersing van de bak (paar duizend km)

maar anders zou het goed kunnen.

bedankt voor je reactie

evers2962 (0) PRO, 13 jaar geleden

He Jeromeke
Heb je het probleem al opgelost, ik heb namelijk hier een caravelle 2.5tdi die hetzelfde doet heb een paar duizend kilometer terug de olie en filter vervangen maar hij begint nu weer te trillen?

Jeromeke (0) PRO, 13 jaar geleden

toevallig staat hij vandaag hier ik rij er dadelijk even mee naar Autrans (revisiebedrijf)om het zeker te weten.
maar het is slijtage van de de lock-up die pakt hem niet goed meer,en dan begint hij te trillen.
maar ik denk dat we niet onder een gereviseerde bak uit komen.(1940,-ex)
laat strx wel weten wat de expere`s er van zeggen.

Gr Jeroen

evers2962 (0) PRO, 13 jaar geleden

He hallo Jeroen

Ben je nog iets te weten te komen over die automaatbak?

Mvg Peter

Jeromeke (0) PRO, 13 jaar geleden

Peter,

het trillen zit hem inderdaad in de lock-up vd koppelomvormer.
bij deze bus wordt alles gereviseerd dus ook de bak, brein vervangen ect
maar heeft iemand ervaring om zo`n automaat uit te bouwen ?
wat is het makkelijkste subframe laten zakken of motor laten zakken ?

Gr Jeroen

ruudvw (0) PRO, 13 jaar geleden

motor en subframe kunnen blijven zitten wel ff de rechtse aandrijfas demonteren ook die toeter die aan de bak zit
en voor even de torsie van spanning afdraaien dan gaan de assen er makkelijker uit let wel op dat je eerst de afstand van de moer op meet anders staat de auto straks scheef moeren zitten net achter de tank

Jeromeke (0) PRO, 13 jaar geleden

bedankt Ruud,

ik heb even gekeken maar volgens mij kan de bak er niet zo uit want dan komt hij tegen het subframe aan.
het revisiebedrijf heeft het er ook over dat het subframe er helemaal onderuit moet.
ik wil liever jou versie geloven maar wat ik zo zie hangt hij voor vrij maar linksvoor zit er ongeveer 3 cm tussen het subframe en de bak/diff.
en volgens mij is dat niet genoeg ruimte.
heb jij het over schakelbak of automaat ?

Gr Jeroen

ruudvw (0) PRO, 13 jaar geleden

moet je de motor een paar centimeter naar voor trekken gaat wel heb al verschillende automaten uit gebouwd en nog nooit een subframe gedemonteerd gat er net uit zo

sucses gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.