Hallo,
Mijn golf 3 verbruikt koelvloeistof, het peil komt regelmatig onder het minimum te staan, dit vul ik gewoon bij en de motor wordt ook niet te warm. Ik heb er al een aansteker bij gehouden en geen geknetter gehoord, en bij de beurt hebben ze geen lekkages gevonden. De auto rookt ook niet.
Slechts één keer heeft het reservoir helemaal leeg gestaan (motor is, nogmaals, niet te warm geworden). Nu is mijn vraag: Hoort er geen lampje te branden als het peil laag is?
Met vriendelijke groet,
Leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet je koelsysteem nogmaals laten controleren op lekkage onderdruk.
Volgens mijn zit bij een golf 3 geen sensor in de reservoir tankje waardoor hij het niet kan meten er gaat dus geen lampje branden.
Tiguan
heb je geen lekkage naar buiten waterpomp of kachelradiator
16 jaar
Ik zal morgen nogmaals het hele blok nakijken, de koelvloeistof MOET ergens heen gaan.
De golf III heeft dus geen sensor voor een laag koelvloeistofpeil?
Hoe kan ik de kachelradiator het beste checken?
16 jaar
Volgens mij gaat er bij een laag peil in het tankje, linksonder op je dashboard een rood lampje knipperen. Dat deed mijn ADZ '95 tenminste. Daarvoor is imho de elektrische aansluiting op het expansievat.
Mijn waterverlies lag deels aan een iets losse thermovoeler in de radiateur en deels aan een doorgerotte stalen leiding tussen waterpomp en kachel.
Succes, Thijs
De types die een niveau-kontrole hebben ,kun je herkennen aan een stekker-aansluiting op het koelvloeistoftankje.
Als deze afwezig is,heb je dus geen lampje voor het peil.
Als er uitwendige lekkage is, moet dit ook ergens zichtbaar zijn, of de koppakking is lek.
16 jaar
Met pompje druk op reservoir+koelsysteem zetten.
Ik heb zojuist het blok nagekeken, ik vind nergens natte plekken of iets degelijks.
Volgens mij zat er een stekker op het reservoir, als dit erop zit, hoe kan ik dan testen of die werkt?
Ik heb overigens ook mijn vloerbekleding nagekeken op nattigheid, maar er is niks nat geworden, dus ik neem aan dat de kachelradiator niet lekt?
Wat zou ik nog meer kunnen doen? Hoe zou ik druk op het systeem kunnen zetten? wat voor een pompje wordt er bedoeld?
gr. Leon
16 jaar
Handpompje die op het expansievat wordt geschroefd.
Dus daar moet je al een speciaal handpompje voor hebben.. dat dacht ik al..
Stel dat het toch nog de kachelradiateur is, waar vind ik die precies?
gr. Leon
16 jaar
Kijk anders eens in de bieb in het Olving boek voor een beschrijving, of op www.vagcat.com voor de onderdelen. Misschien kun je het lampje controleren als je de stekker van het vaatje aftrekt (circuit onderbroken -> lampje aan) maar dat weet ik niet zeker. Ik geloof dat het bij mij bij het starten ook even aan gaat.
Als je binnen geen nattigheid hebt en geen zoete lucht ruikt uit de kachel, zou ik de kachelradiateur mooi laten zitten.
Zie je onder de kap ook geen sporen van koelvloeistof, bijv. onderaan de radiateur?
Succes, Thijs
Ik heb zojuist even naar mijn reservoir gekeken, er zit toch geen sensor op (was even in de war met mijn Seat Arosa).
Bij de radiator en waterpomp kan ik op het oog geen lekkages vinden, dus ik begin toch de koppakking te verdenken..
Ik heb de proef met de oliepeilstok en de aansteker al geprobeerd, geen geknetter.. dus ik heb in ieder geval geen koelwater in de olie zitten.
Het reservoir heeft ook geen drab aan de vuldop en het borrelt niet als de motor warm is.
Wat zou ik nog meer kunnen doen?
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
gr. Leon
16 jaar
Hoeveel koelvloeistof verbruikt de wagen?
Deze motoren (ABS/ADZ, neem ik aan) staan er niet om bekend dat de koppakking er snel uitligt.
De eerste keer dat ik zag dat het reservoir totaal leeg was had de auto 10 000km gereden..
Na 1500km staat het peil 1cm onder het minimum. (dus van max tot 1cm onder het minimum)
Van de week heb ik nog een rit van 450km gemaakt, het peil is niet gedaald aan het einde van de rit, ik heb ook het idee dat het niet constant daalt, het peil staat opeens gewoon 1cm lager..
16 jaar
Vandaag eens koelvloeistof bijgekocht, en bijgevuld. Totaal 1 liter moeten bijvullen...
16 jaar
Nou, dat klinkt nog niet dramatisch (1 liter op 10.000 km, als ik het goed begrijp).
Het 'plotseling dalen' komt misschien doordat het peil warm altijd hoger ligt dan koud. Je zou dus over je lange rit wel wat verloren kunnen hebben, maar doordat het uitgezet is, zie je dat dan niet. Afgekoeld staat het peil dan wel lager.
Sinds de beurt heeft de auto 1500km gereden, dus 1 liter op 1500km
De eerste keer dat ik constateerde dat het helemaal leeg was, was vlak voor de beurt, dus toen heeft ie in ieder geval het reservoir binnen 10 000km leeg gekregen.
Dat het peil warm iets hoger ligt dan koud, dat wist ik al, daar hou ik ook rekening mee, ik controleer daarom het peil alleen smorgens vlak voordat ik vertrek.
16 jaar
Waarom niet gewoon even het koelsysteem onder druk laten testen. Kosten voor deze test zijn niet erg hoog. Ruik je niet een zoetige lucht? VW heeft nogal veel problemen gehad met lekke kachelradiateurtjes. De gelekte koelvloeistof verdampt dan op het kacheltje. Je vindt dan hooguit wat sporen van lekkage op de kachel maar niet op de matten.
vr.gr. Theo
vr.gr. Theo
16 jaar
Ik vind wel vaak dat de auto stinkt, en ik krijg die geur niet weg, alleen ruikt het niet echt zoetig vind ik? Hoe kan ik controleren of mijn kachelradiateur lekt?
gr. Leon
16 jaar
Olievuldop er even af doen, hangt er dan mayonnaise aan? Indien ja, dan weet je direkt waar de vloeistof heen gaat.
16 jaar
[quote=koert_ahja]Olievuldop er even af doen, hangt er dan mayonnaise aan? Indien ja, dan weet je direkt waar de vloeistof heen gaat.[/quote]
Dat wil niet zeggen dat koppakking defect is, bij korte stukjes rijden heb je dit al snel, vooral bij de oudere modellen 1.4 (seat ibiza, polo van 1993-1995).
[quote=Audidriver73]Dat wil niet zeggen dat koppakking defect is, bij korte stukjes rijden heb je dit al snel[/quote]
Ja, maar dat is dan weer condens in 't motorblok die de kans niet krijgt om uit de olie te koken.
16 jaar
Ik heb absoluut geen mayonaise aan de vuldop en ook niet aan de peilstok, de auto staat nu twee weken stil omdat ik op vakantie ben, dus als het peil straks gezakt is dan heb ik toch nog een uitwendig lek..
16 jaar
[quote=leon1988]Ik vind wel vaak dat de auto stinkt, en ik krijg die geur niet weg, alleen ruikt het niet echt zoetig vind ik? Hoe kan ik controleren of mijn kachelradiateur lekt?
gr. Leon[/quote]
Kachel op warm zetten, op je voorraam richten, en ventilator op 3..als je na 5 min. niet meer ziet waar je motorkap eindigt, is je kachelradiateur lek.
16 jaar
[quote=Speedrazor][quote=leon1988]Ik vind wel vaak dat de auto stinkt, en ik krijg die geur niet weg, alleen ruikt het niet echt zoetig vind ik? Hoe kan ik controleren of mijn kachelradiateur lekt?
gr. Leon[/quote]
Kachel op warm zetten, op je voorraam richten, en ventilator op 3..als je na 5 min. niet meer ziet waar je motorkap eindigt, is je kachelradiateur lek.[/quote]
Van beslagen ramen heb ik nagenoeg nooit last van!
Op dit moment kan ik het heel makkelijk bijhouden met het verbruik, zolang het niet ernstig verergert blijf ik het doen tot de volgende beurt (volgend jaar in mei oid), dan laat ik het echt onder druk testen, want ik heb het idee dat ze gewoon optisch naar lekkage gezocht hebben.
Gr. Leon
16 jaar
Kijk eens goed naar de zwarte kunststof flens aan de zijkant van de blok, boven de versn bak. Deze gaan ook wel regelmatig kapot, maar dit is meestal wel goed zichtbaar.
Het was inderdaad de zwarte kunststof flens aan de zijkant van het blok. De auto had een tijdje stil gestaan ivm vakantie, en zag toen een laagje koelvloeistof boven op de versnellingsbak staan, het spoor liep door tot aan de flens.
Maandag wordt dit gerepareerd, hopelijk is het daarna voorbij.
Bedankt voor alle tips!
gr. Leon
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar