Hallo,
ik heb een vraagje.
ik ga voor het eerst zelf aan mijn auto sleutelen en wel de schokdempers vervangen.
Kan iemand mij uitleggenhoe ik de schokdempers vervang.
Ik zit namelijk met het volgende moeten heel de veerpoten er onderuit of kun je ze misschien aan de bovenkant (onder de motorkap en in de kofferbak) en uit draaien zodat niet heel de poten eronderuit hoeven???
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgensmij vergis je je in deze materie. Veerpoten uitbouwen gebruik ook een geschikte / veilige veerspanner.
Gr. paul
Best gevaarlijk als je nog nooit aan een auto gewerk hebt. Waar ga je het doen en hoe?
Op de grond met een krik of huur je een brug?
zo als Paul zegt: Veerpoten uitbouwen gebruik ook een geschikte / veilige veerspanner.
vooral dat laatste want een veer om je oren krijgen gaat bij jou het licht uit.
ik ga naar een doe het zelf garage met iemand die het vaker gedaan heeft. maar ik was eigenlijk gewoon benieuwd hoe of wat.
Maar de veerpoten moeten er dus helemaal onderuit.
16 jaar
[quote=LeonK]Maar de veerpoten moeten er dus helemaal onderuit.[/quote]
Het fuseelichaam kan blijven zitten, dus enkel de veerpoot uit het fuseelichaam nemen.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=LeonK]Maar de veerpoten moeten er dus helemaal onderuit.[/quote]
Het fuseelichaam kan blijven zitten, dus enkel de veerpoot uit het fuseelichaam nemen.
Gr. paul[/quote]
Ja, poten moeten er onderuit. Bij de voorste nemen we de fuse's altijd WEL mee en laten de 2 bovenste bouten daarvan mooi zitten. Er zijn nogal wat Golfjes waarbij men hier met andere bouten de camber ( wielafstand ) heeft afgesteld.
Als je deze dan losdraait, ben je de afstelling kwijt en moet je opnieuw de auto laten uitlijnen.
Beter is in zo'n geval de centrale asmoer, onderste fusekogel, stuurkogel en remtang los te nemen zodat alles in 1 keer mee gaat.
Gr.
Kijk anders eens in de bieb in de vraagbaak. Het makkelijkst (en goedkoopst) is bij de sloop nieuwe veerpoten te halen. Deze heb je er in een paar uur onder en je hoeft niet met veerspanners etc te werken. Ik heb het een jaar geleden zelf ook zo gedaan, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Succes, Thijs
op de sloop nieuwe veerpoten??
ik heb nieuwe schokdempers gekocht en die wil ik eronder zetten.
Maar de veerpoot zit toch maar met 2 bouten aan de fuse als die los zijn en boven is het los dan kan de veerpoot eruit dan kom ik toch nergens aan een afstelling???
16 jaar
met die 2 bouten leon is tevens het camber te verstellen...je ontkomt er niet aan om dit los te halen, hier zit immers de demper mee vast aan het fuseelichaam.
de fuseekogel mooi laten zitten, heeft totaal geen zin om dit los te halen, bovenkant los en die 2 bouten onder los en je demper compleet met veer valt te tegemoet..
uitlijnen zal noodzakelijk zijn..
pas wel op met overzetten van oude veer op nieuwe demper, je bent hier klemmen voor nodig omdat er een behoorlijke spanning op staat...je zal niet de eerste zijn die 'kusje' van een opspattende veer krijgt..
veerspanners ga ik sowieso gebruiken dus dat gaat hopelijk goed. Zo`n veer in mijn gezicht heb ik geen zin in.
ok het is mij nu wel duidelijk hoe ik die veerpoten los moet halen.
Voor de achterzijde zal ik aan de binnenkant van de auto alvast het 1 en ander los halen zodat we daar goed bij kunnen.
Allemaal bedankt voor de tips
16 jaar
Ja vooruit, 'nieuwe' met een snufje zout dan....
Bij de Variant was het aan de achterzijde binnenin alleen de moer bovenop de demper, uiteraard te vinden op de wielkast. Deze zal geen probleem opleveren. De andere (onder de wagen) alvast een keer in te spuiten met kruipolie zal geen kwaad kunnen.
Succes d'r mee.
[quote=Petje57][quote=paulkelder][quote=LeonK]Maar de veerpoten moeten er dus helemaal onderuit.[/quote]
Het fuseelichaam kan blijven zitten, dus enkel de veerpoot uit het fuseelichaam nemen.
Gr. paul[/quote]
Ja, poten moeten er onderuit. Bij de voorste nemen we de fuse's altijd WEL mee[/quote]
Schokbreker is namelijk compleet met veerschotel wil je de schokbreker vervangen zal deze toch echt uit het fusee moeten.
Gr. paul
volkswagen golf wiel eraf twee bouten van schokbreker verwijderen boven op de veerpoot onder de motorkap centrale moer losdraaien dan valt zo je veerpoot eronderuit dan in de werkbank zeten klemmen op de veren zetten tweede centrale moer losdraaien alles eraf pakken en op nieuwe schokbreker zetten en na montage uit laten lijnen sommige auto's hebben boven onder de motorkap op de veerpoot twee of drie boutje zitten dan moet je natuurlijk niet de centrale moer losdraaien maar die boutjes en verder hetzelfde,,achter wat ruime creeeren boven op de veerpoot in de auto centrale moer losdraaien dan wiel eraf en onderste bout van schokbreker verwijder valt ie er zo onderuit en ook weer in de bankschroef met klemmen etc.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar