auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo 1999: Koelvloeistof lekkage

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

al geruime tijd heb ik een verlies aan koelvloeistof; ongeveer een liter per twee weken. Nu valt mijn oog op een dubbele rubberen slang die vanaf de radiateur naar het blok loopt. Deze slang is aan elkaar verbonden. Het bovenste gedeelte loopt vlak achter het ontstekingshuis naar het blok, de onderste wat verder naar achteren op een kunststof behuizing dat tegen de motor bevestigd is.
Deze laatste (dus onderste) slang is met een slangklem bevestigd op een kunststof plaatje die op zijn beurt weer bevestigd is aan deze kunststof behuizing (zie foto). Ik vermoed dat de lekkage zich voordoet tussen de aansluiting van dat 'plaatje' met de behuizing.
Is er iemand die weet of hier een soort van pakking tussen bevestigd moet worden (of is het een veelvoorkomend probleem dat op dit punt lekkages ontstaan) ?

Alvast dank voor uw reacties !

Vriendelijke groet, Wim.

Geplaatst door

wim.van.nieff (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Daar zit normaal een O ring tussen , maar meestal zit er een scheurtje in het kunststof deel en lekt hij daar om.

ja je vermoedt het , maar zie dan geen lekkage?

jan5047 0
badge

9 jaar

Ik heb inmiddels het kunststof plaatje verwijderd en inderdaad een rubber o-ring zit aan de binnenzijde (kwam er nu pas achter dat dit het thermostaathuis was ... :-( ).

Wat me wel opviel was dat de zelftappende schroef aan de onderzijde niet erg vast zat. Heb nieuwe schroeven erbij gehaald maar nog steeds die lekkage. Kan nergens een scheurtje ontdekken (gezien de hoeveelheid vloeistof moet dat toch wel zichtbaar zijn). Haal in ieder geval een nieuwe O-ring; wellicht is deze ingedroogd of iets dergelijks.

Dit is een van de kunststof onderdelen die je bij de lichtste twijfel moet vernieuwen .

De pasvlakken trekken krom .........of de pasrand van de O- ring breekt los ... ... of anders knapt de termostaat eind-stopper er wel uit .

Dus om alle ellende voor te zijn ! Vervang dan ook gelijk de koelvloeistof .

Vr. Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Nou, ik heb maar de weg van de minste weerstand genomen : compleet nieuw koelvloeistofhuis, inclusief thermostaat en sensor gehaald (nog géén €45 euro), en nieuwe koelvloeistof erop. Ik had, om de bereikbaarheid wat beter te maken ook het luchtfilterhuis losgehaald en zag tot mijn verbazing dat er een olieachtige substantie aan de binnenzijde van het deksel hing. Ook het gasklephuis op de carburateur was helemaal zwart uitgeslagen hetgeen het afslaan van de motor bij terugschakelen verklaart.

Kortom, twee problemen tegelijk opgelost !!

Een ieder hartelijk dank voor het meedenken en uw reacties !

Wim.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.