Volkswagen Passat: Koelvloeistof lekt bij automaat advies/ ervaring reparatie?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: V5

Beste mensen,
Sinds kort mijn radiateur vervangen aangezien er aan één zijde een natte plek vormde.
Nu blijkt er nog steeds vloeistof te verdwijnen.
Heb net de auto warm laten draaien en er lekt water bij de automaat. Dit is dus het probleem, niet de radiateur
Nu ben ik aardig handig, al zeg ik het zelf, maar het lijkt dat ik er niet bij kan. Weet niet goed hoe het koelsysteem werkt bijde automaat.
Iemand ervaring of advies wat mij te doen staat? Is het de motor eruit of kan er nog iets van bovenaf gemaakt worden.


Bedankt zover.

frednl

Geplaatst door frednl (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (2135) PRO, 11 jaar geleden

Er is niet iets lek boven de automaatbak , wat op de bak lekt?

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

kunstof afdekking van de motor slopen, en van boven bekijken. er zit tussen de inlaatbochten een watermondje van kunststof dat graag wil gaan lekken. meestal ben je er met een nieuwe o-ring. (ouwe ffe meenemen, anders kan de dealer er niets mee)
lekkage gaat over de cilinderkop, en loopt tussen bak en motor naar beneden. het lijkt dan idd uit de bak te komen.

frednl (0), 11 jaar geleden

Hoi Kaleido en audia,
bedankt voor het meedenken. Ben begonnen met wat leidingen te verwijderen aangezien ik nergens echt kan vinden hoe het koelcircuit loopt. Zeker bij dit blok is het niet echt overzichtelijk.
Er zit een alu blok als soort van warmtewisselaar. Daar van af komen twee dunnere leidingen. Een gaat naar een kunststofelement/koppelstuk dat tegen het motor blok is gemonteerd. Daaraan vast zitten nog twee grotere slangen van het koelsysteem. De dunnere aansluiting is afgebroken op een wel hele makkelijke manier.
Dus waarschijnlijk en hoop ik dat dat de boosdoener is. Was aardig vergaan in de slang. Heb het besteld en morgen ga ik het demonteren en monteren.
Ben alleen bang dat ik het front weer in de servicestand moet zetten en ook de dynamo en de rest moet verwijderen.

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

dat is het thermostaathuis, die gaan idd vaker....

frednl (0), 11 jaar geleden

ok, zal wel goed warm worden zo dicht op elkaar geschroefd. Heb je ervaring met de demontage? Dingen waar ik op moet letten met de demontage?

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

dat je de nieuwe niet gelijk over de kop trekt..... ffe met de momentsleutel vast zetten dus.

frednl (0), 11 jaar geleden

Ik heb niet het thermostaathuis vervangen, gelukkig want die zit helemaal weggewerkt.
Het is een kunststof leiding waar twee rubberen leidingen op aangeloten worden.aan de achterkant van het blok
gaat het de bocht om en het thermostaat huis in.
Oude onderdeel was gaar. Uiteinden afgebrokkeld en de dunne aansluiting totaal vergaan.
Even afwachten na een proefrit maat het lijkt goed te gaan.

Bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.