293 bezoekers online

Volkswagen Golf VII: Koelvloeistofpijl zakt en is bruinig

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: TDI, Motorinhoud (cc): 1598, Vermogen (kw): 77

Hallo,
Vrijdag 10 maart '17 ging men lampje van het koelvloeistofpijl aan net voor de werkdag begon. Even bekeken en dit was alles behalve duidelijk zichtbaar. Ik vond dat het niet echt roze uitzag. Men vrouwtje naar VW garage kort bij het werk gestuurd en deze zei: 'Ziet er niet abnormaal uit qua kleur.. gewoon even bijvullen en OK. 1 maand later, 10 april '17 gaat men lampje voor de tweede maal aan. Ik naar men VW garage waar ik klant ben. Ik vertel van de melding een maand eerder en men gaat kijken en geeft de opmerking van...hhm dit is niet echt goed leesbaar... precies of er wat olie in het reservoir zit. Ik ken er niet veel van maar dat was net hetgeen ik zei tegen de eerst VW garage, maar goed. Mijn thuisgarage zegt van: We gaan het bijvullen maar als het nog eens gebeurd moeten we dit toch verder bekijken.Nu zitten we weer 2 weker verder en ik dacht van...toch eens even nakijken. Het lampje is nog niet terug aangesprongen ma het vloeistofpijl is toch weer gezakt. Na wat online lezen over de koppakking ben ik wat dingen gaan checken. De darmpjes die uit het reservoir vertrekken staan niet onder druk. Ik heb gevoeld voor en na een rit. Er komt geen witte damp uit de uitlaat. Er zijn geen zichtbare lekken. Ik heb met een pipetje even wat koelvloeistof uitgetrokken en dit ziet er doorzichtig bruin uit ipv roze.
Ik heb wel nog een paar opmerkingen waarvan ik niet weet of ze er verband mee houden.
Vanaf het begin van de aankoop vond ik dat de auto vrij luidruchtig en lang doorkoelde na een rit. Omdat het een nieuwe wagen was, even bevraagd bij de garage en die zeiden dat dit de airco was en normaal was. Nu het is echt zeer luid en hij kan toch nog wel een dikke 5 minuten door koelen nadat hij is stilgelegd. Of dit nu luider is geworden, ben ik niet zeker van. Ik weet niet of dit normaal is en of dit bij elke golf zo is? Vervolgens had ik vorige winter het probleem dat men verwarming niet goed meer werkte. Bestuurderskant warmde zachtjes, passagierskant amper of niet. Koelen werkt wel perfect. Hiermee nog niet naar de garage geweest. Ook vind ik nog dat sinds men laatste onderhoud van 60.000 km de auto nogal een vervelend geluid maakt als hij net word aangezet (dus als hij koud heeft). Het geluid zit'm ergens links van de motor waar die riem zit. Klinkt een beetje slingerend en als een oudere auto. Beetje storend voor een auto van nog geen 3 jaar(9/6/17). Ik som deze dingen maar even op omdat ik er niet veel van ken en geen flauw idee heb en dit voorteken of oorzaken zijn van het probleem van de koelvloeistof. Nog even vermelden dat ik 2 kapotte XENON lampjes heb gehad toen hij net 2 jaar voorbij was. Om maar te zeggen dat ik nog niet veel geluk heb gehad. Hij heeft nu 77000 km en ik heb het gevoel dat dit nog niet het laatste is geweest met deze auto... Is er iemand dit probleem herkend en me misschien kan helpen om dingen uit te sluiten of me kan vertellen welke testen ik als eerst moet uitvoeren of laten uitvoeren om te weten te komen of er iets scheelde aan de kachel, waterpomp, koppakking of wat dan ook..

Alvast bedankt!

DimitriG7V

Geplaatst door DimitriG7V , lid sinds 2 jaar geleden

4 Reacties

0

jaker, 2 jaar geleden

Deze motor heeft een nogal gecompliceerd koelsysteem i.v.m de watergekoelde intercooler,dus als er door te laag koelvloeistof peil lucht in het systeem is gekomen,moet het systeem volgens de vag procedure ontlucht worden.
Zit er geen zwarte aanslag in het tankje?,dan kan je denken aan of een koppakking,of een lekke oliekoeler.
bruine verkleuring is sowieso niet goed,koelvloeistof moet altijd roze zijn.
Het kan verkleuren als er niet de juiste soort is bijgevuld,dan moet ververst worden omdat dan de corrosiebestendigheid niet meer is gegarandeerd..
Check het olie peil ook eens,druppeltjes(van water) op de peilstok.

0

DimitriG7V, 1 jaar geleden

Niemand ondertussen een oplossing voor dit probleem?

0

ferdinand, 1 jaar geleden

Heb je al gedaan wat Jaker voorstelde.
Ferry

0

DimitriG7V, 1 jaar geleden

Alles is op druk gezet geweest om een eventueel lek op te sporen. Niets gevonden. De leidingen zijn gespoeld en radiator is uitgeblazen. Vervolgen de waterpomp vervangen (tegelijkertijd ook distributieriem) nog steeds koelvloeistof die verdwijns en nog steeds de verwarming die niet werkt..
Deze morgen nog wat verder zit te surfen en uitgekomen op een verhaal dat helemaal lijkt op het mijn. Alleen is alles nog niet duidelijk.
Iemand verklaarde dat zijn verwarming nauwelijks of helemaal niet werkte.
Vervolgens werd zijn kachelradiator vervangen. Hierbij was het probleem opgelost. Echt een een week later (na de nieuwe kachelradiator) hebben de de kachchel opnieuw bekeken en merkte da deze helemaal vol hing met vuiligheid. Dan hebben ze alles maar gespoeld.
Blijkbaar kwam het van een kapot selica zakje, dat voor en licht bruine kleur zorgde in het koelvloeistof reservoir en de meeste restanten zouden vervolgens in de kachelradiator komen te zitten.. dit verklaard mijn kapotte verwarming en zeer lichtbruine kleur in mijn koelvloeistof ( die lichtbruine kleur ben ik na het verwijderen van het zakje en vervangen van de koel vloeistof niet meer tegen gekomen. Wel nog wat restanten op de bodem van het koelvloeistof reservoir) ook verklaard dit waarom er geen witte damp zichtbaar is of geen witte smurrie tegen kom bij mij olie
( omdat ik dacht aan een kapotte kop parking) alleen vraag ik mij af waar mijn.koelvloeistof steeds heen gaat?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.