close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : koelwatertemperatuurmeter

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine

Hallo,
Ergens in de winter is de temperatuurmeter in het dashbord ermee opgehouden:
de wijzer bleef op koud liggen ook als er warme lucht uit de kachel kwam.

door de contacten van de stekker van de sensor met de massa te verbinden, vervolgens de sleutel op contact te zetten kwam de wijzer omhoog en ging het waarschuwingslampje branden. Dus sensor kaduuk,
metertje in orde. Wijzer lag nu wel aan de heet kant.

Nieuwe sensor geplaatst, helaas blijft de wijzer liggen aan de heet kant.
Is het mogelijk dat door het massa contact ergens iets is doorgebrand?
zo ja, waar zoek ik dat dan?

Geplaatst door

Jos67 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt de aansluiting dus kortgesloten naar massa. Ik vrees dat je dan mogelijk je dashboardmetertje om zeep hebt geholpen.
Ik heb zo'n testje ook weleens gedaan, maar dan gebruikte ik een testlampje (stadslichtje van 4 of 5 Watt in een fittinkje met twee lange draden eraan)
Dat testlampje is dan een weerstand die de stroom begrenst.

(Mijn sensor was toen ook inderdaad defect. Dat gebeurt vaker.)

Vraag: blijft de wijzer ook aan de heet-kant staan als je het contact uit zet?

Ja, ook dan blijft hij liggen. De manier van het kortsluiten naar de Massa komt uit de Haynes (werkplaatshandboek) ik had me niet gerealiseerd dat het metertje kapot zou gaan

Jos67 0

14 jaar

Jos,

Dit was volgens mij zo'n 4 polige sensor en geen enkelpolige waarbij je dat wel kan doen..

Neem een sloop klok, draai deze los en plaats de temp meter in jou klok, is gewoon plug en play, je kan het metertje compleet eruit halen zonder gezeur, of plaats gelijk een andere tellerklok..

Doet de brandstofmeter wel nog normaal ?

stefan84 0

14 jaar

ja, brandstofmeter werkt wel.
Ik ga op zoek naar een tempmeter: leergeld.

Bedankt, Jos

Jos67 0

14 jaar

Jos, ik bedacht nog iets...

Als je geluk hebt, zit het metertje alleen even vast.
Probeer (voordat je spullen gaat kopen) even of je het wijzertje van je metertje los kan kloppen...

Peter-Jan

Peter Jan,

Als je de klok open maakt, dan kun je het losse klokje van de temp en benzine er zo uithalen, Volgens mij kan de naald niet echt vast hangen omdat hij tegen een aanslag aan komt, bij min of max en niet eroverheen kan gaan..

Maar proberen is zo gebeurt en het kost natuurlijk niks..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hoi, vervolg,
vanmorgen (paasmaandag) het dashbord gedemonteerd: inderdaad eenvoudig klusje.
vervolgens de klokkenkast opengemaakt en de thermometer eraf gepakt.
de wijzer "veerde"vanzelf naar de max-kant.
met een schroevendraaier het wijzerplaatje er afgewrikt (wijzertje pak je er zo af, plaatje zit met 2 lipjes klem)
Hierachter zit een doosje met daarin een spiraal (weerstand)
zo te zien buigt dit spiraaltje afhankelijk van de stroom (warmte) het uiteinde van dit spiraaltje zit in een palletje dat de wijzer draait: het palletje zat niet meer goed in het spiraaltje.
even goed doen, de boel monteren en het wijzertje 'veert' tegen de 0 aan ipv tegen de max. daarna monteren!
en het dashbord weer monteren.
(hierna ook een nieuwe spatbordantenne gemonteerd: ook succesvol,)

Jos67 0

14 jaar

Jos,

Mooi dat het gelukt is, maar geeft de temp meter nu wel weer goed aan ?

Dus ik bedoel, als hij normaal bedrijfswarm is en mooi op de helft staat, hij nu niet 3/4 aangeeft bv ?

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.