auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : stoeprand geraakt rechter achterwiel

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Beste mensen,

Ik heb gisteren een schuiver gemaakt en ben met het rechter achterwiel tegen een stoeprand tot stilstand gekomen. Oeps.

Deuk in velg en nu voelt het alsof ik met de achterkant op ijs rijd.
het is al eng om 50 te rijden.
Bij het inzetten van een bocht, of ontwijken van een putdeksel is de achterkant heel instabiel.
Wiel staat ietsje scheef, stuur gaat ook scheef staan als je gaat rijden.

Ik heb wiel eraf gehad en geen zichtbare gebroken of gescheurde onderdelen.
Wel is

Bij opgekrikt wiel kan ik met de hand het wiel normaal ronddraaien zonder rare geluiden of slingeren.

Ik heb even een afbeeldinkje bijgevoegd, dat praat makkelijker.
[url=http://img715.imageshack.us/i/achterwiel...][img]http://img715.imageshack.us/img715/9800/...[/img][/url]

wie o wie herkent dit probleem of heeft een tip voor me?

alvast bedankt, Peter-Jan

Geplaatst door

peterjanwilbrink (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probleem herken ik wel: je snelheid was te hoog...........

Santa 0

14 jaar

zou eerst maar eens je wiel v.v., hopenlijk is het daar bij gebleven, zoniet is de kans groot dat je asnaaf krom is en/of de achterbrug uit het lood is geslagen..

cat.qatar 0

14 jaar

je zegt dat je achterwiel scheef staat
als daar niks aan te stellen is moet je toch vervangen (as van de sloop ofzo)
en die velg zowiezo vervangen

erik007 0

14 jaar

Persoonlijk denk ik dat je achteras een flinke klap mee gekregen heeft en scheef is, een andere achteras zou dan een optie zijn..

Maar dat je stuur ook scheef staat, kan duiden op een 2e probleem in de voortrein, denk aan een kromme draagarm - stuurstang o.i.d..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Peter-Jan Laat de wagen eerst eens uitlijnen . Gewoon om te kijken hoe de wielen staan . Bij VW is de achteras te verschuiven zowel links als rechts. Het zal wel op vervangen uitdraaien maar misschien heb je voor nog wat over het hoofd gezien. Veel plezier bij het sleutelen. Jan.

Punt 65
badge

14 jaar

Janpunt,

Volgens mij valt er aan de achterkant helemaal niks uit te lijnen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie tips - om even op iedereen te reageren:
- ik heb het reservewiel er al onder gezet en toen was het nog hetzelfde.
- de achterbrug is zowieso krom
- met de voorkant heb ik niets geraakt, en toch stuurt hij nu scheef als ik het stuur loslaat. Als ik het stuur gewoon recht houd, dan gaat ie wel rechtdoor.

groeten Peter-Jan

Dat komt misschien omdat je achterwiel een ander spoor wilt volgen en dus vervolgens de wagen naar links/rechts "duwt".
Zou eerst even je achterbrug vervangen en dan pas beginnen zoeken naar een mogelijk probleem op je vooras.

StoffnBE 0

14 jaar

Stefan ,Als je de 3 bouten van het ophangpunt los zet kan dat pos st. no 18 zeker 5 mm naar voor of achter . Zo kan je de rijlijn weer tot O brengen. Groeten Jan.

Punt 65
badge

14 jaar

De achteras MOET recht onder het chassis zitten dus ook geen 5mm links of rechts of voor of achter . Ik denk dat er een andere (nieuwe) achteras onder moet pas op met assaen van de sloop ze kunnen ook krom zijn

Hooghe jozef 0

14 jaar

[quote=Punt]Stefan ,Als je de 3 bouten van het ophangpunt los zet kan dat pos st. no 18 zeker 5 mm naar voor of achter . Zo kan je de rijlijn weer tot O brengen. Groeten Jan.[/quote]
Ik heb zulke auto's wel eens zien rijden in de regen: ze trokken DRIE sporen over de weg.......... ;)
Laten we gewoon kort en duidelijk zijn: er is te hard gereden en verkeerd gestuurd danwel te laat geremd en nu is de boel gewoon KROM.
Uitlijnen is een eerste optie om te bepalen wat er exact krom is maar spaar maar vast voor een andere as.....
Niet in de marge gaan rommelen, gewoon vervangen en zorgen dat alles weer klopt.

"Wie boven zijn macht rijdt, betaalt bijbehorende rekeningen..."

Santa 0

14 jaar

Peter- Jan na al deze opbeurende opmerkingen staat er nog maar een ding te doen dit Paasweekend ,Je terug trekken en diep schamen. Groeten Jan

Punt 65
badge

14 jaar

Beste mensen,

Ik had om meedenken gevraagd op het technische vlak, die heb ik gehad en dat heeft me geholpen.
Ik heb een andere achterbrug op de sloop gehaald, compleet met trommels. Deze heb ik er onder gemonteerd en we rijden weer keurig rechtdoor, ook zonder handen. Het stuur staat ook weer mooi recht.

Wat zichtbaar krom was, was de asnaaf, dus het onderdeel waar de wiellagers op lopen. Of de brug ook krom was weet ik niet.
Anyway, het probleem is opgelost.

Nog een tip voor mensen die hetzelfde overkomt: als je een achterbrug vervangt, er zijn verschillende bruggen. De 1,4 modellen zijn uitgerust met een drukafhankelijke remdrukregelaar. De modellen vanaf 1,6 (de mijne dus) zijn uitgerust met een lastafhankelijke remdrukregelaar, deze is gemonteerd op de brug aan onderdeel nr 18 uit de tekening.
En dan zijn er ook nog modellen die een stabilisatorstang hebben. (Ik geloof de gti uitvoering. Wat de (turbo)diesels hebben, weet ik niet.)
Let dus op dat je de juiste brug meeneemt van de sloop.

Wat mij betreft, zijn we klaar.

Allen dank voor het meedenken.


schamen? Dat moeten de mensen die oordelen over het rijgedrag iemand terwijl ze de situatie niet kennen.

het probleem is opgelost - zie mijn andere bericht.

Bedankt voor de feedback Peter-Jan!

stefan84 0

14 jaar

[quote=peterjanwilbrink]Beste mensen,

Ik had om meedenken gevraagd op het technische vlak, die heb ik gehad en dat heeft me geholpen.

Wat zichtbaar krom was, was de asnaaf, dus het onderdeel waar de wiellagers op lopen. Of de brug ook krom was weet ik niet.

schamen? Dat moeten de mensen die oordelen over het rijgedrag iemand terwijl ze de situatie niet kennen.[/quote]
Ook wat er in eerste instantie recht uitziet, kan krom zijn. Vandaar ook het advies om de hele as te vervangen.

Wanneer iemand een "schuiver" maakt kun je dat, zonder de situatie exact te kennen, perfect beoordelen.
Natuurwetten blijven namelijk altijd bestaan, no matter what. Dat als uitgangspunt gebruikende kun je dus stellen dat, indien je een "schuiver" maakt, er dus sprake is van slip a.g.v. verlies van grip tussen banden en de weg. Hierbij is dus duidelijk een grens overschreden, zijnde de maximale grip.
Snelheid te hoog, bocht te scherp, te hard of te laat geremd of een combinatie van deze factoren zorgen ALTIJD voor "schuivers". Jezelf verschuilen achter "men kent de situatie niet" of "ik kon er niks aan doen" zijn zwakke uitvluchten. Zie het als een leermoment. Accepteer dat je iets fout gedaan hebt en probeer uit te zoeken wat die fout was. Zo zul je dan (hopelijk) diezelfde fout in de toekomst niet weer maken.
Met deze filosofie zijn vele ralleyrijders groot geworden.........

Je kunt het ook anders stellen: door met minder hoge snelheid van richting te veranderen kun je je veel sleuteltijd besparen. ANTICIPEREN is een woord wat velen kennen maar slechts weinigen echt goed kunnen toepassen...!

Santa 0

14 jaar

No Offense...... ;)

Santa 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.