Volkswagen Transporter: Kokende motor watergekoelde VW bus

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1900

De motor van onze oude VW westfalia camper ging in een zeer lange file koken. De bus kort na het koken aan de kant zetten een een paar uur later weer 200km mee mee gereden terwijl deze op temperatuur bleef. Doch bij stilstand liep de temp. direct weer op. De motor zit achterin en de radiateur voorin. Bij langdurig in stilstand draaiende motor worden zowel de toevoer als afvoerslang naar de radiateur heet. DE termostaat doet het dus en er is doorstroming in de radiateur. DE vin slaat echter niet aan bij zeer hete motor. De ontkoppelde vin rechtstreeks op de accu slaat wel aan.... Hij doet het dus wel.... Maar wat kan het dan nog zijn dat de motor toch begint te koken en de vin niet aanslaat... Wie weet het antwoord. Bij voorbaat dank.

boesima123

Geplaatst door boesima123 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

wellicht de thermoschakelaar in de radiateur defekt

boesima123 (0), 15 jaar geleden

Okee. Ga ik naar op zoek en deze vervangen. Moet ik daarvoor alle koelvloeistof weg laten lopen?

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

"Moet ik daarvoor alle koelvloeistof weg laten lopen?"

Nee, hoeft niet.
Als je de nieuwe bij de hand hebt ,wissel je deze zo om.
(wel een beetje snel zijn)

PAS OP: met koude motor sleutelen!

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

En dan hebben we nog de elektrische hulpwaterpomp. bij lage motortoerentallen is deze verantwoordelijk voor de circulatie...... Ding gaat precies 100.000 km mee, en geen week langer. Zijn heel vaak stuk. Als je de bus afzet hoort hij nog een tijdje door te draaien ook. (gezoem uit motorruimte)

boesima123 (0), 15 jaar geleden

Heb uiteindelijk een nieuwe thermoschakelaar voor de bus gevonden en gemonteerd. De circulatie is goed want de radiateur wordt heet. Doch de vin slaat niet aan... ook niet als de radiateur zeer heet is. Temp. loopt dus zeer hoog op... bij stilstand valt hij dan toch ineens terug naar halverwege en loopt dan weer op... ga ik dan stapvoets rijden dan loopt deze weer terug doch de vin slaat niet aan.... Ik weet het niet meer. Waarom kan de vin het nog meer niet doen...??? Wie weet het.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Doet de vin het wel wanneer je de draden die op de thermoschakelaar zitten doorverbind?

Hans

boesima123 (0), 15 jaar geleden

hehe... ben ik weer. Ik begrijp dat je bedoeld de draden rechtstreeks met de vin te verbinden. Heb het geprobeerd met 2 draden... Maar er lijkt wel geen prik op de thermostaat te staan want als ik de draden na verbonden te zijn met de thermoschakelaar tegen elkaar hou... heel even...gebeurd er niets.... Geen vonkje... Ook niet als het contact van de motor aan staat. Of moet de motor ook daadwerkelijk lopen....

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

zekeringen heel
geen draadbreuk
draaid de fan wel met de hand soepel(kan vastgeroest zitten)

boesima123 (0), 15 jaar geleden

zekeringen heel... Geen draadbreuk en de vin zit los... Doet het namelijk wel als ik er rechtstreeks stroom op zet vanaf de accu... Bemerk nu wel dat het lijkt of er geen stroom staat op de stekker die op de radiateur thermostaat aangesloten wordt... helemaal vreemd natuurlijk als de zekeringen heel zijn... Of kan het nog iets zijn tussen de stekker en de zekeringen in???

Jan4927 (0), 15 jaar geleden

Zekeringen kunnen "heel" zijn en toch door corrosie geen kontakt geven!
Ik zou de stekker van de fans losmaken en die éérst ohms doormeten moet ca 0 Ohm zijn, en dan er apart 12V op steken, rechtstreeks van de accu.
Dan MOET ie draaien!
Meet ook de fanmotor eens door of de 4 kooltjes erin niet afgesleten zijn...
Ik had in mijn T4 één fan die begon te grommen...
Ik heb die opengemaakt en de lagerbussen met siliconenolie gereinigd, en nu draait ie als eens tierelier...
Is wel een minuscieus werkje om die fan open te maken...
Ik heb ook vastgesteld dat de "zelfregulerende fans" aan de binnenzijde naar de motor toe een zelfregulerend diafragma hebben, dat opgengaat in funktie van de temperatuur( bimetaal gestuurd), en bij de mijne zaten er zandkorrels tussen die de mechanische werking verstoorden....

boesima123 (0), 15 jaar geleden

Het betreft een "gewone"vin die het wel doet als ik 2 draden van de accu trek en deze rechtstreeks op de stekker van de vin aan sluit. Dus denk ik dat deze niet vuil is of zo... Het lijkt er alleen op dat er geen stroom vanaf het contact naar de radiator thermostaat komt... De zekeringen nogmaals na gekeken... allemaal heel... Wat zou ik nog meer kunnen doen.... kan er misschien een relais zitten tussen de zekeringkast en de genoemde stekker van de thermostaat

boesima123 (0), 15 jaar geleden

Eindelijk het probleem gevonden. Er bleek dus tussen de zekeringkast en de stekker een relais te zitten. 2 stekkertjes daarin waren geoxydeerd. Deze schoongemaakt en daarna sloeg de vin aan toen de motor heet werd.... eindelijk. Probleem opgelost en allemaal bedankt

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

als je diit dan even met de vraag#1 en deoplossing in opgelost zet
dan draag je dus bij aan de topic en data base
wel onder merk zetten

boesima123 (0), 15 jaar geleden

HELP!!!! ... Dacht het probleem opgelost te hebben. Niets dus... en de vakantie nadert. Wat nu gebeurt is dat op het moment dat ik contact maak de de temp. meter als een speer naar het rode gebied gaat... het rode lampje begint te knipperen en de motor dan nog niet eens gestart is. Het startrelais van de vin werkt gewoon... en nog iets... als ik de 2 buitenste polen van de radiator thermostaat stekker met elkaar verbind slaat de vin aan??? Wie weet het... ik niet meer... Help mij alstublief.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ligt de draad van de temperatuurzender er af als deze tegen massa ligt vliegt de meter meteen naar rood.Als je de draden van het thermocontact doorverbind en da vin gaat dan wel draaien is het thermocontact stuk of je hebt een verkeerd type gemonteerd.Komen de stekker verbindingen wel goed overeen?

Hans

boesima123 (0), 15 jaar geleden

Had de oude thermostaat er weer even ingedraaid en contact gemaakt. Opnieuw vloog de meter de lucht in. De schakelingen zijn dus hetzelfde en de nieuwe thermostaat weer gemonteerd. Vanaf de thermostaat gaat alleen de zwart/rode draad door naar de vin. Vanaf de vin komt een bruine (massa) draad terug naar boven. Deze massa draad was gekoppeld aan de massa draad van het schakel relais en tesamen verbonden met de massa van het voertuig. Nu ik de massa draad van het relais eraf gehaald heb en alleen de massa van de vin gemonteerd is... Doet de meter weer normaal.... hoi.... Maar... de massa voor het relais zit er ook niet voor nix en zal zonder deze draad dus niet schakelen en doet de vin het dus nog niet.... Nog een idee wat nu te doen...

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat de meter in het rood gaat heeft te maken met de temperatuurzender in het motorblok ik zei al eerder ligt daar het draadje niet vanaf.kijk daar nu eerst eens naar.

Wat betreft het niet aanslaan van de vin weet je zeker dat de aansluitingen op het theromocontact overeen komen met de aansluitingen in de stekker.

Hans

boesima123 (0), 15 jaar geleden

Nee... het draadje vanaf het motorblok ligt er niet vanaf...had ik al gecontroleerd en schoongemaakt. Ja... weet zeker dat de aansluitingen overeen komen. Thermostaat was niet meer leverbaar bij de dealer. Hadden de vervanger opgezocht.. dat was deze. Zal ik anders de motor heet moeten laten worden en dan met losse draden tussen stekker en thermostaat werken om verschillende aansluitingen te proberen...?? Duidelijk is wel dat wanneer ik de massa draad van het Vin relais tegen de massa hou... de meter de lucht in vliegt.

boesima123 (0), 15 jaar geleden

Moet ook nog zeggen dat ik juist de thermostaat had vervangen omdat de vin niet meer aansloeg... en dat was dus met de oude thermostaatschakelingen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.