Beste techniekers,
Hier heb ik een Passat met 424000km en wil dit jaar met deze wagen op vakantie gaan. Ik heb al een tijdje de probleem dat de wagen heel eventjes trilt (bonkt) bij het optrekken waarbij mijn gedachte naar een versleten koppeling gaat.
Mijn vraag aan jullie was welk merk ik het best zou nemen van koppeling LUK (direkt te vekrijgen), Valeo (direkt te verkrijgen), Sachse (op bestelling) en zou ik de 2 massavliegwiel ook mee vervangen?
Dank bij voorbaat,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Denk zelf dat het 2- massa vliegwiel de oorzaak is. Bak moet er zowieso af, dan de onderdelen (laten) beoordelen. Indien vliegwiel slecht dan ook koppeling mee vernieuwen.
Zou zelf gewoon nieuwe plaatsen, en niet veranderen naar een alternatief.
Maar welk merk zou ik dan best verkiezen? Hier en daar hoor of lees ik dat er regelmatig problemen zijn met een LUK, maar als je de originele koppeling of 2 massavliegwiel beziet is dan toch een LUK.
Hoe denk jii erover?
Mvg,
13 jaar
Erdar
Er is geen enkel verschil tussen een originele koppeling en een Koppeling uit een LUK doos, behalve dat dan het Audi logo ontbreekt.
Gewoon weer een nieuw LUK set monteren, probleem opgelost....
Zo makkelijk kan het zijn.
Gr. paul
Hallo Paul,
Ik dacht eerlijk gezegd dat jii meer voor SACHS zou zijn, maar als je zegt dat LUK ook goed is dan zal ik uw raad wel volgen.
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties,
13 jaar
Erdar
Het maakt door elkaar genomen niet zoveel uit...., Sachs is ook goed, maar ook duurder.
Dit is natuurlijk een keus die jezelf moet maken.
Gr. paul
Of een set monteren met een massief vliegwiel. Wordt geleverd door Valeo voor 531.00 Euro exc. BTW.
[quote=arjankempeneers]Of een set monteren met een massief vliegwiel. Wordt geleverd door Valeo voor 531.00 Euro exc. BTW.[/quote]
Is bij een in de lengte geplaatste bak geen optie gezien de gevolgen wat dit met zich meebrengt.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Gr. paul
[quote=Ralf_Jensen]Denk zelf dat het 2- massa vliegwiel de oorzaak is. Bak moet er zowieso af, dan de onderdelen (laten) beoordelen. Indien vliegwiel slecht dan ook koppeling mee vernieuwen.
Zou zelf gewoon nieuwe plaatsen, en niet veranderen naar een alternatief.[/quote]
"Of een set monteren met een massief vliegwiel. Wordt geleverd door Valeo voor 531.00 Euro exc. BTW."
Gewoon origineel: vervangen wat er defect is. Die 2- massa vliegwielen zijn tenslotte niet gemonteerd, door VW, om de gebruikers te pesten..................
Het beste is om te kijken welk merk er in zit en dan dat terug monteren. dat om verschillen te voorkomen.
13 jaar
Nou ja, het merk maakt niet de wereld van verschil (misschien de prijs). We laten het maar aan de TS over. Die heeft nu info genoeg.
Beste Techniekers,
Hier (belgië) heb ik wat prijzen rondgevraagd en kwam voor een Luk volledige set (met 2 massa vliegwiel) op 675eu en voor een Sachs set 825eu.
Maar nu heb ik op "ebay.de" een autoshop gevonden (atek24.de) voor dezelfde Sachs set (met 2 massa vliegwiel) voor 465eu geleverd op mijn adres.
Ik heb contact genomen met deze firma en overweeg toch deze te nemen aangezien merk en prijs.
Wat denken jullie hierover?
Mvg,
Erdar,
13 jaar
[quote=P. Kelder]Erdar
Het maakt door elkaar genomen niet zoveel uit...., Sachs is ook goed, maar ook duurder.
Dit is natuurlijk een keus die jezelf moet maken.
Gr. paul[/quote]
Doe hier je voordeel mee..
mvg,
Hans
Dat zal ik doen.
Zal laten weten hoe het gaat afgelopen.
Alvast iedereen bedankt,
Gr Erdar,
13 jaar
Beste,
Zaterdag ga ik de volledige set (vliegwiel en koppeling met toplager) vervangen, hierbij ga ik ook de oliekeering aan de motorzijde vervangen.
Kan er iemand mij zeggen op hoeveel NM ik de bouten van de oliekeerring, de vliegwiel en koppeling mag vastdraaien?
Normaal zeggen we "vast is vast" maar bij een dichting is het altijd iets delikater.
Met vriendelijke groeten,
Erdar,
13 jaar
[quote=erdar]hierbij ga ik ook de oliekeerring aan de motorzijde vervangen[/quote]
Indien je spreekt van de oliekering bakzijde, alleen vervangen indien echt nodig.
Absoluut niet preventief vervangen de kans dat de kering nadien niet afdicht is erg groot.
Wat betreft de bouten van het vliegwiel: Dit betreffen rekbouten, ook deze vervangen.
Bout vliegwiel: met 60 Nm + 1/4 omw. (90°) vastdraaien (kruislinks)
Bout drukgroep: 25Nm
Gr. paul
Ok, zal je raad volgen.
Is het goed als ik de bouten van de dichting motorzijde vastdraai met 20nm?
Mvg,
Erdar,
13 jaar
Beste techneuten,
De volledige koppelingset en vliegwiel is met de succes vervangen. De pedaal is echt heel zacht geworden.
Zalig om nu mee te rijden.
Mvg,
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar