close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: Koppelingscylinder? Of...

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

De koppeling van deze Golf 1.9 TDI kwam plotseling niet meer volledig vrij.
Ik vond het niveau van de remvloeistof wat aan de lage kant (wel boven het midden!), dus bijgevuld en geprobeerd te ontluchten.
Na het openen en weer sluiten van de ontluchtingsnippel kwam het pedaal niet meer vanzelf omhoog.
Nadat ik het pedaal omhoog getrokken had, bleef hij wel zelf terugkomen, echter totdat de nippel weer werd losgedraaid (geen tegendruk in het systeem?).
Ik ken deze auto niet, maar ik vind dat het pedaal wat raar aanvoelt, de beste omschrijving die ik kan bedenken is "gevoelloos".
Als ik de zoekfunctie gebruik vind ik wel veel problemen met de cylinders, maar misschien dat iemand me met deze informatie kan zeggen welke cylinder het meest waarschijnlijk kapot is, of dat ik het misschien moet zoeken in drukgroep of -lager...

Geplaatst door

Dirk71 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

door de nippel open tedraaien zal er nu lucht in zitten.
het betse is met een remonluchtings apparaat de boel te ontluchten als dan de zekerheid er is dat er geen lucht meer in zit kan je beoordelen of hij dan goed werkt.
dat het remreservoir niet vol meer was heeft meer met de slijtage van de remmen temaken dan met de koppeling.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Bedankt voor je reaktie, Jan.

De nippel is alleen opengedraaid met ingetrapt pedaal.
Er kwam een volle straal vloeistof uit. Terwijl deze straal "nog liep", de nippel weer dichtgedraaid, dus lucht erin door deze ontluchtingspogingen, lijkt mij onwaarschijnlijk (een dergelijk apparaat had ik niet bij de hand, maar daar wordt aan gewerkt...).
Verder weet ik dat een zakkend vloeistofniveau normaliter te maken heeft met slijtage van de remmen, maar omdat de leiding naar de koppeligscylinder m.i. bij deze auto vrij hoog aan het reservoir zit, heb ik voor de zekerheid de vloeistof bijgevuld tot max, èn ontlucht. Het probleem is niet verergerd en ook niet verbeterd door het ontluchten.

Dirk71 0

15 jaar

een koppelingspedaal schiet vrijwel altijd naar de bodem als hem indrukt met de ontluchtingsnippel open, kan geen kwaad.
en dat een hydraulische koppeling erg licht gaat is ook prima in orde. mits hij goed koppelt en ontkoppelt.
ik denk dat het probleem niet in het hydraulische gedeelte zit maar in de koppeling zelf.
zul je toch even de bak eraf moeten halen om dat te controleren.

Mausx 0

15 jaar

Ik gok toch meer op een probleem in de koppelingscilinder zelf..

stefan84 0

15 jaar

En welke cilinder is de hoofdverdachte, bij het pedaal of op de bak?

Kleine update: als ik de bouten van de cilinder op de bak een paar slagen losdraai en vervolgens iemand de koppeling laat intrappen, zie ik wel dat de "zuigerstang" naar buiten komt, maar ik kan me voorstellen dat, wanneer er interne lekkage is, de cilinder niet de benodigde kracht kan leveren om de koppeling volledig vrij te laten komen.

Dirk71 0

15 jaar

Opgelost!

Een van de veren bleek gedeeltelijk uit de koppelingsplaat geslagen te zijn, en deze zat klem tegen de drukgroep aan.

Dirk71 0

15 jaar

ja dirk dan voel je ook rare dingen bij de koppeling.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.