Volkswagen Passat: krakende fuseedraagarm

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (90pk AHU)

Sinds een paar weken maakt de auto aan de linker voorzijde een krakend geluid. Dit hoor je het best als je stapvoets rijdt over een oneffen asfaltweg. Als er een eind mee is gereden en je drukt dan de linksvoor vering in dan is het ook waarneembaar. Een wat vermoeid gekreun. Ik ga er vanuit dat de fuseedraagarm weer naar zijn moer is. Nu herken ik dit, omdat ik daar ca. 140.000 km eerder ook al eens een nieuwe arm onder heb gezet. € 75 materiaal, origineel VW/Audi in Duitsland tegen € 175 in NL . Even geleden is er kennelijk een terugroepactie geweest omdat VW ook wel in de gaten had dat het met de kwaliteit van die armen niet echt heeft gedeugd.

Is het niet zo dat een levensduur van 140.000 km wel behoorlijk aan de korte kant is. Ik hoor in mijn omgeving best wel veel klachten hierover over passat/audi.

Wat vinden jullie?

olleke

Geplaatst door olleke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

ach 140000 km valt nog mee ik heb al citroen ax gehad met 3500 km dus het is maar hoe je het bekijkt.
en tegenwoordig valt het bij de passat mee hoor het is vele male erger geweest dus ze hebben ze toch anders gemaakt.

groetjes jan.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

140.000 dkm lijkt idd weinig, gezien nederland bezaaid ligt met drempels en we daar bijna niet meer omheen kunnen hebben draagarmen nou eenmaal daarvan te lijden.. overigens niet alleen volkswagen & audi heeft daar last van, het blijkt een structueel probleem.

paul,

Audidriver73 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heeft de audi A4 8E vanaf 2001 daar ook nog last van, ik heb er namelijk zo eentje en wil binnenkort een verlagingsset gaan monteren, als ik dan toch alles los heb zou ik ze meteen kunnen vervangen. Auto heeft nu 220.000km gelopen en heb nog nergens last van.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

patrich als je nog geen last hebt dan hoef je ze nog niet tevervangen wel moet je als je de wagen verlaagd de binnenste bouten even oplossen zodat ze niet onder spanning komen testaan daar de verlaging.
dit oplossen moet je wel doen als de auto op zijn wielen staat.

groetjes jan.

Audidriver73 (0) PRO, 17 jaar geleden

Jan, bedankt voor het advies, maar wat bedoel je met de binnenste bouten oplossen? Ik ben er ooit aan begonnen maar kreeg de M10x100 bout waar de bovenste 2 draadarmen mee vastzitten op de veerpoot niet los, eentje heb ik reeds uitgeboord, die andere zit ook muurvast dus daar moet ik eens aan beginnen als ik veel tijd en zin heb. Ik ga de auto 30mm verlagen door alleen de veren te vervangen. Als je me dus even laat weten wat je met oplossen bedoeld is dat perfect. BVD, Patrick.

koen6346 (0), 17 jaar geleden

De onderste 2 draagarmen zitten vast aan het subframe, deze even een stukje los draaien (als de auto met de wielen op de grond staat dus) en dan weer vastdraaien.

Audidriver73 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bedankt voor de tip, wist ik niet.

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Dit is om te voorkomen dat de rubbers onder spanning komen te staan.

mvg,
Hans.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

zo is het patrick en dan gaan je rubbers het langste mee.

groetjes jan.

olleke (0), 17 jaar geleden

geldt deze procedure ("big end" bout pas echt vastzetten als de auto op z'n pootjes staat) ook bij het normaal vervangen van de fuseedraagarm?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=olleke]geldt deze procedure ("big end" bout pas echt vastzetten als de auto op z'n pootjes staat) ook bij het normaal vervangen van de fuseedraagarm?[/quote]
ook.

paul,

éikeboom (0), 17 jaar geleden

vraag me af of het veel gebeurt, dat lossen van de bouten van de draagarmen bij verlagen van de auto. Lees over verlagen op de site van de tdi club maar heb daar nog nooit iets gelezen over lossen van de bouten. Blijft de beweging van het rubber niet binnen de grenzen van de beweging die hij voordien ook maakte ?

Wicher

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

wicher dat ben ik met je eens maar het komt bij de verlaagde wagens zeer vaak voor dat de rubbers vervangen moeten worden en dan niet alleen voor maar ook van de achteras en als je doet zoals we adviseren heb je daar niet zo gauw last van.

groetjes jan.

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Jan dat betekent dan zeker draagarmen voor vervangen? Of worden er losse rubbers ingeperst?

Wicher

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

ne wicher dat worden dan nieuwe draagarmen.

groetjes jan.

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

http://www.havam.nl/ onderdelen info.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.