Hallo (het kan nog net: allemaal een probleemoplossend 2007 toegewenst!),
Als ik op de snelweg een bocht naar links moet maken, terwijl er in de weg oneffenheden zitten (bijvoorbeeld de aansluitnaden van een viaduct) dan heeft de achterkant de neiging om een korte dribbel te maken, naar links of naar rechts.. Hij schudt dus met z'n staart. Ook heb ik de indruk dat de achterkant wat naar achteren doorhangt.
Het lijkt mij dat de achterdempers de boosdoener zijn.
Voor zover ik weet zijn de dempers achter nooit vervangen (317.000 km). Wel zo nu en dan eens een test gevraagd bij de bandenfrits bijv. Profile, maar niet gekregen. Daar hebben ze de testapparatuur, maar zeggen dan doodleuk dat testen geen zin heeft omdat zelfs nieuwe auto's een slecht testresultaat laten zien (!!).
Kan het ook iets zijn van versleten achterasrubbers, zoals Paul Kelder mij ooit in een andere topic voorstelde?
groet,
Olleke
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
achterasrubbers is een mogelijkheid, de laatstetijd komt dit steeds vaker voor..
[url=http://imageshack.us][img]http://img114.imageshack.us/img114/1152/...[/img][/url]
paul,
denk toch aan schokdempers.
lange veerweg gaat goed.
korte oneffenheid geeft dribbel/stuiter.
als je zevervangt is het gelijk mogelijk om versterkte veren te monteren van bijv. een station
mad heeft een redelijk geprijsde set hiervoor.
mvg jerry
Je kunt er rustig vanuit gaan dat bij een km stand van 317.000 de dempers niet meer zo fris zijn als toen ze nieuw waren.
Versleten dempers merkt men niet zo gauw op omdat het heel langzaam gaat en men er dus aan went.
Pas wanneer ze vervangen worden door nieuwe merkt men direct verschil.
De klacht bij de korte oneffenheid doet meer in de richting van de dempers wijzen dan in de richting van de rubbers.
Wat is de bedoeling van het monteren van zwaardere veren? Dit heeft eigenlijk alleen zin bij een vaak zwaar beladen auto of wanneer de auto vaak een zware aanhanger of caravan moet trekken.
Veren DRAGEN de auto; zij dempen de op en neer gaande beweging van het wiel NIET!
17 jaar
Hé jongens,
Als ik het goed begrijp dan is mijn idee van die dempers niet zo verkeerd. Tja, die achterasrubbers is ook zo iets. In mijn andere topic had ik (en nog steeds) het probleem van een naar rechts trekkende auto, ondanks uitlijning, nieuwe goede banden en de hele rattaplan. Paul en anderen hebben hevig meegedacht en die rubbers werd door Paul geopperd: als die versleten zijn en er komt speling, dan gaat die as "meesturen". Ik denk nu dat er een combinatie van storingen is.
Ik ga eerst maar eens achter die dempers aan.
Die rubbers vervangen is dat overigens een vervelende klus? en wat kosten ze ongeveer?
groetjes,
Olleke
17 jaar
Olleke, houd er wel rekening mee dat bij korte oneffenheden in de bocht elke auto een klein stapje opzij doet. Zijn nu eenmaal de natuurwetten. Kun je weinig aan veranderen. Ook de machtige Quattro vertoont dit euvel indien de bocht maar "scherp" genoeg danwel de bochtsnelheid maar hoog genoeg is....
17 jaar
je kunt allicht de rubbers gaan/laten controleren op scheuren e.d. schokbrekers is ook een mogelijkheid.
paul,
Als de achterasrubbers worden vervangen houd er dan wel rekening mee dat de achteras opnieuw moet worden uitgelijnd.
Wicher
17 jaar
[quote=éikeboom]Als de achterasrubbers worden vervangen houd er dan wel rekening mee dat de achteras opnieuw moet worden uitgelijnd.
Wicher[/quote]
Wow Wicher, dat wordt dan een project op zichzelf?
In diverse topics hier heb ik vaak gelezen dat uitlijnen van een passat een speciaal werkje is. Dat 99% van de uitlijnbedrijven zich slechts bezig houden met de standaard uitlijning van de voortrein. En niet weten dat bijv. ook de stuurkogelhoogte is af te stellen. Dus, welk uitlijnbedrijf zou dan weten dát de achtertrein is af te stellen, laat staan hóe? De meesten hebben er volgens mij geen flauw benul van hoe het werkt.
gr. olleke
17 jaar
Heeft iemand enig idee wat die rubbers kosten? Is de klus makkelijk / snel te klaren?
Olleke
17 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img120.imageshack.us/img120/1817/...[/img][/url]
kosten rubbers een kleine 70,- per stuk. montage is slechts 30 min.
paul,
ik weet niet of je het ook hoort klapperen dan zijn het zeker de rubbers, als je andere schokbrekers neemt van Monro neem dan de origenal en niet die sensatrac anders heb je veel minder comfort.
17 jaar
Maar WEL een betere wegligging.......
17 jaar
ik vind van niet
17 jaar
Jij mag vinden wat je wilt. Je snapt kennelijk dus NIET de theorie.
Comfort en en een goede wegligging zijn ALTIJD elkaars tegenstanders.
De designers van de wielophanging weten dat gelukkkig WEL.
Kijk dan maar eens naar auto's waarbij wegligging erg belangrijk is.
Formule 1, NASCAR, rally's, etc.
Wel eens een comfortabele Formule 1 of NASCAR-racer of drag-racer gezien?
Jij zeker wel, IK nog nooit.
Feiten zijn feiten, meningen zijn persoonlijk.
17 jaar
[quote=Santa]Je kunt er rustig vanuit gaan dat bij een km stand van 317.000 de dempers niet meer zo fris zijn als toen ze nieuw waren.
Versleten dempers merkt men niet zo gauw op omdat het heel langzaam gaat en men er dus aan went.
Pas wanneer ze vervangen worden door nieuwe merkt men direct verschil.
De klacht bij de korte oneffenheid doet meer in de richting van de dempers wijzen dan in de richting van de rubbers.
Wat is de bedoeling van het monteren van zwaardere veren? Dit heeft eigenlijk alleen zin bij een vaak zwaar beladen auto of wanneer de auto vaak een zware aanhanger of caravan moet trekken.
Veren DRAGEN de auto; zij dempen de op en neer gaande beweging van het wiel NIET![/quote]
Wel, jongens en meisjes. Hier schrijft een gelukkig mens (nou ja, in ieder geval vandaag). De oplossing van vele problemen is daar!. Vandaag de tijd gehad en genomen om 2 nieuwe (waarom zou je oude nemen?) Monroe schokdempers met nieuwe beschermkap te monteren. De rechter demper losgenomen. Daar werd ik niet vrolijk van. Indrukken van de zuigerstang was een fluitje van een cent, waarna die tergend langzaam weer eruit kwam. Dus die was aan vervanging toe.
De linker demper was - wat zullen we er van zeggen - niet zo fris meer. Al bij het loshalen zakte de zuiger de cilinder in. Met de hand de zuiger er uitgetrokken leverde een hoop gepruttel. En dat terwijl er aan de buitenzijde niets was te zien.
Maar nu. Het doorhangen van de auto is verleden tijd. Hij staat weer strak op z'n pootjes. Alle oneffenheden worden moeiteloos verwerkt. Geen gedribbel meer. Het stuurkarakter in de bochten blijkt nu plotseling heel interessant te zijn: strak en zeker.
Maar zeker niet op de laatste plaats: het trekken naar rechts, waar ik al maaaanden op stuk loop is zo goed als over. Ik stuur nu a.h.w. met duim en wijsvinger. en als ik het stuur 'los laat' dan gaat die in de richting zoals ik heb gestuurd. Een beetje naar links of naar rechts is verwaarloosbaar: zal wel aan de bolling van de weg liggen.
Afgelopen maanden heb ik hierover ook een ander topic gehad en daar hebben jullie allemaal op gereageerd en je moe gemaakt om met mij mee te denken. En dan blijken de euvels allemaal van de achterdempers af te komen. Zo zie je maar. Maar snappen doe ik het niet helemaal. Wat gebeurt er nu als de linker achterdemper 100% kapot is en de rechter 80%. Krijg je dan een auto die steeds maar weer naar rechts trekt? Krijg je dan een auto die achterover gaat hangen? (er is duidelijk verschil te zien in de hoogte van de achterzijde). Wat vinden jullie ervan? Want als dit allemaal klopt dan is er in de praktijk te weinig aandacht voor de effecten van kapotte schokbrekers (achter)
Ik ben benieuwd!
Groetjes,
Olleke
17 jaar
Olleke, ben blij voor je dat je weer fijn sturend door het leven kan........maar met 317d op de klok waren je achterschokbrekers niet meer al te fris. Wat dacht je van de voorste schokbrekers....... Wil je niet onodig op kosten jagen maar persoonlijk had ik ze zowel voor als achter vervangen, auto dan wel laten uitlijnen.
Een auto die in de kont hangt kan hele andere rij-eigenschappen doen oproepen.
17 jaar
Dank voor je opmerking Fries33. Die voordempers had ik 80K geleden al vervangen. Maar ja je groeit met de storingen mee. Zeker als je zo'n 40000 km per jaar in je auto doorbrengt.
Olleke
17 jaar
[quote=Santa]Je kunt er rustig vanuit gaan dat bij een km stand van 317.000 de dempers niet meer zo fris zijn als toen ze nieuw waren.
Versleten dempers merkt men niet zo gauw op omdat het heel langzaam gaat en men er dus aan went.
Pas wanneer ze vervangen worden door nieuwe merkt men direct verschil.
De klacht bij de korte oneffenheid doet meer in de richting van de dempers wijzen dan in de richting van de rubbers.
Wat is de bedoeling van het monteren van zwaardere veren? Dit heeft eigenlijk alleen zin bij een vaak zwaar beladen auto of wanneer de auto vaak een zware aanhanger of caravan moet trekken.
Veren DRAGEN de auto; zij dempen de op en neer gaande beweging van het wiel NIET![/quote]
met ver(sterkte)zwaarde veren zal de auto grotere stoten kunnen opvangen
denk aan je rally nas en verdere auto's
die veren ook niet soepel.
vandaar
mvg j j j j j j j errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrry
Zoals ik al schreef: de dempers.
Indien jij het wilt hebben over rally-auto's met veren met een progressievere werking dan standaard en met daarbij behorende gasgevulde dempers met DUBBELE werking, dan kunnen we DAAR beter een andere topic aan wijden, Jerry..
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar