Auto komt voor een servicebeurt en staat veel te rijk. Lamdasonde werkt niet. Na monteren van een nieuwe lambdasonde slaat de motor stationair na een paar minuten af. Ik heb de accu even een tijdje afgekoppelt en daarna loopt hij als een zonnetje met keurige 4-gas waarden.
Echter 3 dagen later komt de klant binnen met de klacht dat de motor warm afslaat voor een stoplicht. Na loskoppelen van de accu is het weer een poosje goed, maar toch na verloop van tijd slaat hij weer af.
Als ik de lambda afkoppel, (dus hetzelfde nabootsen als met de oude niet werkende) blijft hij wel weer lopen, maar weer met te hoge waarden. Koppel ik hem weer aan, slaat hij na een poosje weer af.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Slaat de motor af, omdat het mengsel wederom veel te rijk is of krijgt de motor te weinig lucht? Wat is de motorcode?
Is de nieuwe lambda sonde wel goed?
Gebeurt wel vaker dat een nieuwe waardes aangeeft buiten het regelbereik...
Motorcode AEE Frank en Cor ik ga dadelijk een nieuwe originele monteren. Motor slaat af waarschijnlijk omdat hij te arm wordt Frank.
Is je brandstofdruk wel goed?
adaptie waarden resetten, gasklep opnieuw inleren boven 80 grd C.
J.E
klopt, als je dit niet doet na het afkoppelen van de batterij krijg je bovenstaande symptomen...
17 jaar
Met nieuwe lambdasensor geen oplossing. Weer na een paar dagen afslaan met warme motor.
Wil nu de adaptie waarden resetten en gasklep inleren zoals Jan aangeeft.
kun je uitleggen hoe dit te doen Jan met Vag-com?
gasklep inleren: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/th...
Maar eerst waarden resetten -> Engine -> Adaptation kanaal 00
17 jaar
de procedure voor deze auto is:
motor stationair draaien en temperatuur minimaal 80 C (kontroleren in meetwaardenblok).
selecteer 01 motor elektronica > groep 04 basisafstelling > kanaal 001.
laat motor zo minstens 30 secondden draaien, je hoort hem waarschijlijk wel "zoeken".
er word op de tester verder niets aangegeven.
J.E
Dankje jongens. Heel duidelijk. komt na het weekend en laat het wel even weten.
Siem
Nou, het is dus niet gelukt. VolgensJan moet de gasklep ingeleerd worden met draiende motor en minimaal 80 gr en volgens Vagcom moet de motor niet draaien.
Ik heb eerst de adaptiewaarden gereset, maar daarna de gasklep procedure gedaan zoals Jan aangeeft. Daarbij ging het stationaire toeren tal richting 1400 - 1500 toeren en bleef daar min of meer op hangen. Ook begon de auto te zagen.
Daarna weer de adaptiewaarden gereset en de procedure gedaan zoals Vagcom (Ross-tech) aangeeft, nl auto op contact, maar niet laten lopen. Er gebeeurde niets hoorbaars, maar daarna liep de motor keurig stationair 700 toeren en sloeg niet meer af. 2 keer test rit gemaakt en de volgende dag weer en toen sloeg hij bij stationair weer af.
Ik vermoed nu dat de methode van Jan wel juist kan zijn, maar bij deze auto niet werkt en de vraag is dan wat kan de oorzaak zijn, of er zit een storing ergens in het gasklephuis of computer.
Het vervelende is dat deze auto elders is gekocht en de mensen met dit probleem komen terwijl wij niet exact weten wat er allemaal al aan versleuteld is. Al weten we wel dat de lambdasensor niets deed en hij toen stationair niet afsloeg, maar wel veel te rijk stond en de kat behoorlijk stonk. Nu met een nieuwe goedwerkende - via vagcom te zien - lamdasensor valt ie uit.
We zoeken verder, maar mocht iemand nog hulp kunnen geven, graag.
Gasklep inleren moet met wagen op contact en motor uit.
Siem krijg je ook foutcodes op het gasklephuis??
meestal als hij na het inleren een paar dagen goed loopt en dan weer slecht stationair/afslaan, is de oplossing een nieuw gasklephuis.maar dan krijg je ook altijd foutcodes die daar naar wijzen.
het inleren heb ik nooit anders gedaan als contact aan /motor uit zoals Foklop ook aangeeft. mvg Diko
Kreeg eergisteren wel foutkodes op het gasklephuis en die heb ik gewist. Ik dacht dat we misschien eerder de stekker losgehaald hadden en dat dat de foutkodes opleverde. Ik zal daar nu eerst naar kijken en eens meten. Wij zaten ook al te denken aan het gasklephuis. Blijft alleen beetje vreemd dat met een defecte of losgekoppelde lambdasensor de auto wel blijft doorlopen?/
Vandaag weer met deze auto bezig geweest. Sloeg weer af met warme motor. Geen foutkodes. Alle signalen gemeten die naar mijn idee relevant zijn en die zijn allemaal goed. Stationair loopt hij 750 toeren, maar niet strak, maar varierend van 700 tot 780 toeren.
Denk dat de comp. zijn inleer niet accepteert en alleen na loskoppelen akku (stroom wordt dan van de computer afgekoppelt) even een dag goed blijft. Kan het anders niet verklaren. Gezien de leeftijd kan er niet teveel versleuteld worden , maar ik denk dat een handigheidje die computer zal kunnen foppen en dat daarmee het probleem opgelost wordt.
Nu eerst weer een paar ritten maken tot hij weer afslaat omdat de computer weer gereset is geweest en hij dus nu niet meer afslaat.
Laat nog wel even horen of mijn idee werkt (of dat ik zelf gefopt wordt).
Siem
Tot nu toe heeft onze methode succes. We hebben een klein vacuumlekje gemaakt (een dopje van de rembekrachtigingsslang eraf gehaald), waardoor de auto niet meer afslaat. De computer regelde nl. langzaam de gasklep stationairstand terug, tot hij afsloeg. Nu met het vacuumlek, doet hij dat ook nog, maar als de gasklep in zijn stationairstand staat blijft hij nu wel netjes doorlopen. Alle 4-gaswaarden zijn daarbij ook nog eens 100%, dus het probleem is hiermee opgelost. Denk toch echt dat het in de computer zit, die zijn inleerwaarden niet vasthoudt, al weet ik dat natuurlijk niet zeker.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar