Heb hier een golf4 staan met APK motor, de auto trekt niet en houd onder de 2000 rpm in. Na uitlezen blijken er de volgende storingen aanwezig te zijn:
1. Lambda sonde signaal te laag
2. Multiplicatieve mengselcorrectie buiten berijk
Zekering voor de lambda sonde verwarming plus gecontroleerd en ok, ook komt er een spanning aan op pin 1 van lambda sonde verwarming. Echter bij meetwaarden wordt aangegeven:
1. Lambda regeling niet actief
2. Lambda sonde verwarming niet actief
Iemand enig idee, krijg vanmiddag een nieuwe lambda sonde binnen, maar ik heb het idee dat het in de aansturing zit. Bij de plaatselijke dealer beginnen ze gelijk over een kapot motorstuurapparaat. Mocht dit zo zijn zijn deze dan uit te wisselen met een andere auto, of krijg je dan problemen met sleutelherkenning/ kilometerstand?
Ik ben al een tijdje aan het zoeken en heb nog geen enkel idee, hoop dat iemand meer licht op de zaak kan laten schijnen.
Groeten Erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Regelapp. kan je bij deze auto zo vervangen zonder problemen maar je moet wel even de leerwaarden wissen in de wegrijblokkering.
Als lambdasonde verwarming niet werkt zou ik toch wel eerst even de bedrading doormeten tot het regelapp.
[quote=Benny Vee]Regelapp. kan je bij deze auto zo vervangen zonder problemen maar je moet wel even de leerwaarden wissen in de wegrijblokkering.
Als lambdasonde verwarming niet werkt zou ik toch wel eerst even de bedrading doormeten tot het regelapp.[/quote]
is dat zo?
Vanaf modeljaar 2002 moet de wegrijblokkering online worden aangepast aan het motorregelapp.
Dan is ook het ch.nummer in het motorreg. app. verwerkt.
Maar ik kan nog niet geloven dat het probleem in het motorreg. app. zit.
Zeer veel dank voor het meedenken,
Ik ben nog even verder gaan meten en de bedrading vanaf lambda sonde tot aan computer is in orde, ook geen sluiting naar massa. Op pin 1 van de lambda sonde verwarming komt mooi 14 volt te staan bij lopende motor, maar de lambda regeling blijft niet actief, evenals de lambda sonde verwarming. Dit lees ik uit de meetwaarden van het motormanagement (met bosch kts 550). De lambda sonde voor de zekerheid vervangen, maar dit verandert niets. Wat wel opvalt dat de auto nu 'goed' stationair loopt, maar als je volgas geeft lijkt de motor te gaan smoren (lage brom in het luchtfilterhuis, toerental zakt alleen maar), geef je langzaam (weinig) gas komt de motor langzaam op toeren. Er ik in ieder geval niet mer mee te rijden.
Ik dent toch dat het probleem in het regelapparaat zit, alleen zit ik een beetje met de startblokkering. Heeft mischien iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen (met de kts) dat ik de startblokkeringcode kan overzetten (de startblokkering is bij deze auto geinegreerd met het combi instrument). Ik wil nl een gebruikt regelapparaat proberen.
Mocht iemand nog verdere opties hebben hoor ik het graag.
Groeten Erik
krijgt het regelapparaat wel een goede massa? hoe heb je de spanning van de sonde verwarming gemeten ?
mengsel waarschijnlijkte te arm, zou eerst eens de lmm vervangen.(door een origenele).
J.H
[quote=janh5107]mengsel waarschijnlijkte te arm, zou eerst eens de lmm vervangen.(door een origenele).
J.H[/quote]
is ook een mogelijkheid. hoogtecorrectie in de meetwaardeblokken controleren moet -10% tot +10% staan
Alweer zeer veel dank voor de reacties.
Volgens het schema maakt het regelapparaat (directe) massa via pin 2, dit is ook het geval. Zoals al eerder opgemerkt is de spanning op de verwarming (pin 1 op lambda sonde) bij lopende motor 14 V, de stroom door de verwarming wordt door stuurapparaat geregeld door naar massa te schakelen.
LMM had ik al vervangen door een bosch gereviseerd exemplaar, echter ook geen enkel verschil.
@john5686, over welke hoogtecorrectie in welke meetwaardeblokken hebt U het?
Groeten Erik
Ban nog even verder gegaan, en heb voor de zekerheid de nieuwe lmm weer terug geplaatst (had ik er weer uit gehaald omdat het toch niets scheelde). De motor loopt nu perfect, auto rijd verder ook goed.
Alleen zit ik nu met de volgende vragen:
Als ik via de kts de meetwaarden bekijk geeft deze nogsteeds aan dat de lambdasonderverwarming/ lambdaregeling niet actief zijn en dat de lambda sonde bank1 pos 1 niet actief zijn.
Zou dit kunnen komen doordat de motronic 5.9.1 normaal met 2 sondes werkt (een voor en een na de kat), en er bij deze auto maar een sonde (voor de kat) gemonteerd zit?
De lambda regeling werkt echter wel (regelt tussen -3.9 en 0.8%) en ook de lambda sonde spanning varieerd tussen 0.7 en 0.083 v. Bij de voergasmeting loopt de auto stationair zeer arm (lambda is 1,8 ongeveer), maar op toeren loopt lambda terug naar precies 1,001 (lijkt me dus in orde)
Ook komen er na een korte proefrit geen storingen meer terug in het stuurapparaat.
Iemand enig idee?
Groeten Erik
gasklep reinigen en de zaak in de basistand zetten met je uitlezer. is het proberen waard. gr john
Je zegt dat hij goed loopt, maar als lambda werkelijk 1,800 is kan hij eigenlijk
stationair niet echt goed lopen.
Dus uitlaat wel goed dicht?
Oiram
ben nog maar weer even doorgegaan en heb ook de gasklep gereinigd en opnieuw ingeleerd. Lambda stationair is nu 1,3 en op toeren 1,001. Lijkt me in orde.
Mocht iemand nog iets weten over het niet actief zijn van de lambdaverwarming en regeling dan hoor ik het (heel) graag.
Groeten Erik
"Mocht iemand nog iets weten over het niet actief zijn van de lambdaverwarming en regeling dan hoor ik het (heel) graag."
Misschien een fout van je diagnosesoftware, ik heb zelf ook de KTS en soms klopt een waarde
niet.
Alle softwarefabrikanten zitten er soms wel eens naast.(De Kts is vaak toch wel goed)
Als ik het zeker wil weten pak ik voor VAG mijn VagCom er ook nog even bij, of lees de auto
EOBD uit (indien mogelijk)
Oiram
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar