Volkswagen Golf: Lambda Sonde - Heb ik de goeie?

Bouwjaar: 1994

Na 3 maanden problemen, kom ik na een tip net ergens achter..

Let op! Ik heb een Golf III 2.0 Gti 8v bj 1994-->> 8v..
Hij is ingevoerd ooit, schijnbaar.

De lambda sonde waar ik 1,5 jaar goed mee heb gereden is:

Bosch : [b]0 258 003 216/217[/b]
(Volgens Bosch website eentje voor een golf III gti 2.0 16v motor)

De nieuwe is van het merk [b]"KW"[/b] (universeel) en heeft als bosch vervangend typenummer: [b]0 258 003 267/268[/b] - die is wel kloppend bij een 8v. Ik reed er bij de garage mee weg, en na een paar 100mtr ging hij schokken en inhouden...

Wat betekend dit? Heb ik de foute??

Dus: Ik heb (volgens de motorcode) een 8v motor, maar de goed werkende lambda sonde is van een 16v. - Oude kan ik niet terugzetten, schroefdraad is helemaal weg. Maar die nieuwe misschien wel ruilen..

Weet iemand wat?

hanz4101

Geplaatst door hanz4101 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

je hebt dus een lamdasonde van het knippen en plakken type; universeel.

Deze zijn k*t. Inruilen kun je wel vergeten.

Haal er eentje van bosch of origineel. kosten meer, maar werken wel. Moet uiteraard de motorcode en liefst het motornummer menemen.

succes

hanz4101 (0), 18 jaar geleden

Thanx Harry,

Volgens mij is 't inderdaad goedkope k*tzooi..

Tja, ruilen blijkt hiero wel te kunnen. Alleen moet ik dan elders eerst een andere halen, en dus betalen. Vervolgens zou ik deze (die niet okay is) naar die winkel terug moeten brengen, zei sturen 'm op. En na 10 dagen hoor ik of ik mijn geld terug krijg. Die verkoper wist me dat wel te garanderen, heeft er zijn handtekening voor gezet. Maar wel een heisa, en geen zekerheid qua geld en zo.

Ik wilde gewoon een Bosch kopen, had ik dat maar gedaan.

Vanmiddag kwam ik erachter dat een slag (inlaat warme lucht o.i.d.) gewoon er los naast hing. Dat scheelde ook weer iets. Maar die is waarschijnlijk gisteravond losgeschoten tijdens het klooien..

Als ik een nieuwe lambda Sonde heb zal ik laten weten of dat een verschil maakt. Ik verwacht van wel. Al zijn de meningen van garages e.d. echt verdeeld.

Gr
Hanz





hanz4101 (0), 17 jaar geleden

Lambda sonde... Ik had er dus zelf 1 gekocht bij een onderdelen-winkel, achteraf bleek dat een universele te zijn. (t.w.v. 117 euro). VW zei nl dat er eens een nieuwe in moest n.a.v. een wat hoog verbruik (1:8). Ik heb de lambda sonde laten monteren in een andere garage, omdat dat goedkoper was.. Nou, goedkoop = duurkoop hoor..

Na 3 maanden steeds erger wordende problemen, inhouden, schokken, stinken, bezoeken aan allerlei garages, wat andere onderdelen te hebben vervangen, en intussen een verbruik van 1:4, ben ik bij een Bosch Car Service terrecht gekomen. En dat is de eerste garage waar ik fatsoenlijk behandeld ben, mijn complimenten!!. Via een scope o.i.d. werd geen enkele activiteit meer gevonden vanuit de lambda sonde, die bleek dood. De schroefdraad van de gloed-nieuwe lambda sonde was helemaal kapot gedraaid, scheef er in gedraait door eerste garage. Er zat ook een lek in, die valse lucht gaf.

Vervolgens is er een Bosch lambda sonde ingezet (t.w.v. 96 euro). Auto verbruikt nu weer normaal, rijdt beter, loopt stationair beter. Al moet ik zeggen dat het probleem van het inhouden niet helemaal weg is/was.

Van de eerste garage heb ik een vergoeding van 147 euro gehad, mooi.

Ik heb tegen het inhouden (gratis) een dag met een nieuwe Bobine en bougiekables mogen rijden. EN DAT MAAKTE GEEN VERSCHIL.
De bougiekabels (versies) waren o.a. geen originele, en de auto reed stug. De kables maken weldegelijk een verschil. Dat geldt ook voor de bougies. In deze auto moeten bougies met 4 punten stangetjes, weet niet hoe dat heet.

Na het vervangen van de benzine-filter, en het tanken van EURO98 (super plus) lijkt het probleem helemaal verdwenen.
Ik heb een jaar lang V-power getankt, en dat schijnt niet goed te zijn voor een auto als deze, een golf 3 gti uit 94.

[url=http://img141.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img141.imageshack.us/img141/4728/...[/img][/url]

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wij monteren elke week zeker enkele universele lambdasondes, en dat gaat prima!
Nooit geen problemen mee en het aansluiten kan door elke boerel*l gedaan worden.
Als je dat niet meer snapt, ben je niet geschikt voor dit vak!

Inmiddels zeker honderd gemonteerd en geen enkele met een weigering gehad.
Hebben wij zeker alleen nog maar geluk gehad!

Sytze

hanz4101 (0), 17 jaar geleden

Hoi Sytze,

Bij die Bosch Car service vertelden ze me hetzelfde als wat jij zegt ja. die universele lambda sonde had, mits okay gemonteerd, gewoon naar behore moeten werken. Ze zeiden ook dat zo'n universele niet zomaar problemen zou opleveren. Misschien in een heel enkel geval, bijvoorbeeld wanneer er met de auto intussen ook iets anders mis zou zijn en problemen door een nieuwe lambda sonde versterkt zouden worden.

En inderdaad, ik heb nu meerdere keren onder die auto gestaan. Het monteren van zoiets lijkt me 'heel makkelijk'. Maar als je als monteur ziet dat schroefdraad in de katalysator kapot is en je draait een nieuwe lambda sonde er ondanks dat gewoon met grof geweld tot maar 80% scheef in.. Tja, ben je dat iet erg knullig bezig? Had zo iemand me niet even kunnen bellen om te vragen of ik er mee in zou stemmen nieuw schroefdraad in de Kat te tappen?

Maar goed. Mijn auto loopt echt heel veel beter nu..

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wij hebben een speciale lambdasonde tap. Die MOET je gebruiken om de draad weer op te frissen. Die halen we er zowieso doorheen, zodat de nieuwe er met een beetje meegeleverd vet er met de hand in draait.
Denk dat je probleem meer met de vorige garage te maken heeft gehad dan met de sonde!

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.