close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : Lekkende uitlaat, maar waar?

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 PN

k heb al een paar weken last van een raar tikkend geluid bij optrekken. Het is geen vacuumlek maar lijkt meer op iets in de categorie lekkend uitlaatspruitstuk of een lekkende pakking tussen spruitstuk en downpipe.

Heb op gevoel al zitten voelen en kijken, maar ik kan er niet achterkomen wat het geluid veroorzaakt. Ik wil beginne met het vervangen van de pakking tussen het spruitstuk en de downpipe. Daar dit naar mijn idee het makkelijkste is (met uitzonderingen van dr fijne uitlaatklemmen.. Het gaat om een Golf 2 met PN motor (1.6). Is dit iets wat vaker voorkomt bij de Golf? En zijn hier al meerdere mensen tegen aangelopen?

Bedankt!

RiK1200RSVWF nieuweling

1 26-Jan-14

Geplaatst door

RikSp (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uitlaat dichthouden en kijken waar het lek is.

richard9712 0

10 jaar

De pakking tussen je cilinderkop en je uitlaatspruitstuk is naar grote waarschijnlijkheid defect.
Kijk naar eens of de linker en de rechterpakking er niet half tussenuit hangen , waarschijnlijk door afgebroken tapeinden.
Veel voorkomend probleem , lijkt op een petsend geluid en wordt vaak minder als de motor warmer wordt.

kaleido 1 6850
badge vip badge

10 jaar

Denk eerder dat de achterste motorsteun, aan de versnellingbakzijde naar zijn grootje is waardoor de motor te veel kantelt bij het optrekken en de verende koppeling tussen downpipe en spruitstuk verder wil laten scharnieren dan hij kan.

is een kwaaltje dat dit rubber bij dit type stuk gaat. is een oliegevulde demper. Ffe te testen door een krik onder de versnellingbak te zitten en de motor aan die zijde voorzichtig op te tillen. Meestal komt het hele binnenwerk uit de demper omhoog, een teken dat hij stuk is....

wat die uitlaatklemmen betreft, ik zou willen dat alle fabrikanten die toepasten.... scheelt een hoop gekloot met vastgerotte bouten die afbreken, dubieuze klembandconstructies die alleen met grof geweld los gaan enz. Met het juiste gereedschap zijn die vw uitlaatklemmen binnen de minuut gedemonteerd.


Wat kaledo aangeeft komt trouwens ook voor. net zoals gescheurde uitlaatspruitstukken. Echter kun je dat niet direct in relatie zetten tot optrekken. Als het spruitstuk er af moet kan ik je adviseren de motor er even met bak en al uit te halen. (1,5 uur werk) Er zitten origineel koperen moeren op die je met een scherpe beitel door kan hakken. Tapeinden even opzuiveren met een snijmoer en je kunt weer verder. Doe je dit niet en probeer je ze in de auto los te draaien heb je goede kans dat je een of meerdere tapeinden afbreekt met een hoop extra werk tot gevolg. (cilinderkop demonteren en de tapeinden uitboren)

audia4 0
badge

10 jaar

Audi4 als de uitlaatspruitstukpakking er uit ligt hoor je bij het optrekken wel degelijk een tikkend/petsend geluid , het is maar hoe je het omschrijft.
Uitboren met de kop erop is goed mogelijk , malletje maken met een pijpje er op zodat je middenin de afgebroken bout uit komt.
Haakse boormachine gebruiken , zo heb ik er al diverse gedaan , zonder de kop te vernielen.

kaleido 1 6850
badge vip badge

10 jaar

Puntje voor Kaleido. Het was inderdaad de pakking tussen het spruitstuk en de eerste poort. Echter waren alle tapeinden allemaal heel.
Momenteel is het hele spul gedemonteerd, losgehaald (niets afgebroken) en schoongemaakt. Vandaag nieuwe tapeinden gehaald bij VW (incl. nieuwe moeren).
Tevens gelijk maar koppakking, distributiesnaar en overige pakkingen besteld (het spul ligt er immers toch af, kan alles weer goed en netjes in elkaar).
Spruitstuk is nog heel, maar vertoond wel zwakke doorgerotte plekjes (vorige eigenaar reed alleen korte stukjes). Het hele systeem ga ik gelijk ook maar vervangen voor RVS (incl. spaghetti). Auto is voor de rest nog prima, geen roest etc.

De vorige eigenaar is er zuinig op geweest.. Laten we die traditie voortzetten.
Bedankt voor alles suggesties!

RiK1200RS 0

10 jaar

Koppakking vervangen is nou weer niet nodig.
Kaleido bedoelt de Uitlaatspruitstuk pakking, deze zit wel tegen de kop gemonteerd.

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

[quote=Ralf_Jensen]Koppakking vervangen is nou weer niet nodig.
Kaleido bedoelt de Uitlaatspruitstuk pakking, deze zit wel tegen de kop gemonteerd.[/quote]
Haha, dat snap ik, maar weet je hoe beroerd je bij het spruitstuk komt?
Uit voorzorg voor afbreken, alles gedemonteerd. Het gaat hier om een auto van 25 jaar oud, dus kans op afbreken was aanwezig.
Om niet voor verassingen te staan, het spulletje gedemonteerd (rubberring in het inlaatspruitstuk wil ook heel vaak met die leeftijd aardig vergaan zijn) en grotendeels preventief aan het vervangen gegaan.

Daar hoort volgens mij ook een koppakking bij :)

RiK1200RS 0

10 jaar

Opgelost! Alles vervangen en is wederom weer gas dicht.
Bleek uiteindelijk te gaan om een vergane pakking tussen spruitstuk en eerste cylinder.

RiK1200RS 0

10 jaar

Kijk , mooi weer opgelost.

kaleido 1 6850
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.