close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Fox 1989: Licht bonken en klapperen over slecht wegdek

Bouwjaar: 1989

Beste forumleden,

Mijn Volkswagen maakt bij het rijden over slecht wegdek bij gaten en drempels in de weg een licht gebonk/geklapper uit de ophanging. Bij het rijden over een vlakke asfaltweg hoor je verder niets en lijkt er niets aan de hand. Het is moeilijk te lokaliseren of het geluid van voor of van achteren komt, maar zelf denk ik aan de voorkant. Aan de achterzijde zit volgens mij maar weinig wat dit geluid kan veroorzaken. Uiteraard heb ik eerst gekeken of het niet de uitlaat is die tegen de onderkant aan klappert. Dit is niet het geval. Deze zit deugdelijk gemonteerd. Vervolgens heb ik de draagarmen en stabilisator gecontroleerd op speling om de stabilisatorstangrubbers, de draagarmrubbers en de fuseekogels uit te kunnen sluiten. Ik kon hierbij geen noemenswaardige speling vaststellen. De toplagers bovenop de voorschokbrekers zijn 3 jaar terug vernieuwd toen de auto is verlaagd (veren+schokdempers nieuw). Deze denk ik dus ook te kunnen uitsluiten. Ik kan me helaas niet meer goed herinneren of het gebonk/geklapper er ook al was vóór het verlagen van de auto, maar ik denk het wel.
De auto wordt door mij hobbymatig gebruikt. Ik rij er zo ongeveer 1000km per jaar mee.
Ik heb de auto in 2012 aangeschaft, daarvoor heeft de auto bijna 20 jaar stilgestaan.
Nu is mijn vraag: ondanks dat ik geen speling opmerk bij de draagarmen en stabilisator, kan het geluid alsnog door deze rubbers of fuseekogels worden veroorzaakt, door bijvoorbeeld het lange stilstaan of door het verlagen? Voordat ik het spul onnodig ga vervangen? En hebben jullie misschien nog andere suggesties die ik zou kunnen onderzoeken? Ik weet het namelijk even niet meer

Geplaatst door

vincent86c-1 (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoeveel heb je hem verlaagd, en heb je gecontroleerd of de aandrijfassen nergens tegenaan komen tijdens het inveren?

De auto is 'slechts' 3,5 cm verlaagd. Ik heb niet gecontroleerd of de aandrijfassen ergens tegenaan komen, dit zou ik nog even kunnen onderzoeken maar het lijkt me sterk als je zo weinig verlaagd.

Vertel eens wat voor Volkswagen en het bouwjaar...
dan kunnen wij ons een beeld vormen van de wielophanging.
(en tevens kan jou vraag dan naar de juiste rubriek)

Hans4040 1270
badge vip badge

4 jaar

Het betreft een zeldzaam exemplaar hier in Europa. Het betreft een Volkswagen Fox uit 1989. De techniek komt redelijk overeen met dat van een Audi 80 b2 uit de beginjaren 80

Hier nog een foto van de draagarmconstructie

heb je gekeken of schokbreker goed zit ? vag gebruikte veerpoten die met een afdekplaat vast gezet werden....die kunnen klap bonken bij uitveren .

lange-frans 0

4 jaar

Ja, schokbreker gemonteerd volgens instructies uit de vraagbaak. Volgens mij zit alles zoals het hoort.

Hoe heb je speling gecontroleerd , auto op de wielen of alles vrij hangend in de lucht ?

Auto op de vierkoloms brug met de wielen op de grond (belaste situatie)

Zoals je aangeeft komt dit type overeen met een audi 80, de audi s hadden een subframe waarvan de subframe steunlagers in het subframe defect raakten.

Dag Bert, bedoel je hiermee de rubbers waarmee het subframe aan het chassis is gemonteerd?

Dat zijn rubbermetaallagers 4 in totaal ,beetje moeilijk te controleren het subframe maakt kontakt met het chassis,als ze doorgezakt zijn.
Als je mij het chassisnummer doorgeeft kan ik kijken of het nog leverbaar is

Is het doorzakken van deze lagers een bekend probleem bij de Audi 80 b2? De auto heeft 20 jaar stil gestaan, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Chassisnummer zie foto.

Volgens mij zijn dit ze:
(Geen idee of ze ook in NL verkrijgbaar zijn)

https://www.eeuroparts.com/Parts/418383/...

Op vw eu geen herleiding kunnen vinden.
Voor Audi 80 kwamen deze rubber metaallagers regelmatig voor
Anders even google voorbeeld nr. 893 199 419

Dit moeten ze zijn, verkrijgbaar in Amerika

Ben er nog niet mee bezig geweest. Binnenkort na mijn vakantie het e.e.a. vervangen.

Ook merk ik naast het gerammel/geklapper dat bijvoorbeeld bij het rijden over drempels, en dan met name bij het afrijden van de drempel met iets te hoge snelheid er een duidelijke bonk of kloenk hoorbaar is aan de voorzijde. Het is moeilijk te lokaliseren, maar het lijkt aan de voorzijde linksonder vandaan te komen.

En weer een beetje verder, maar nog niet opgelost. Subframerubbers gecontroleerd en zijn nog goed. Verder alle draagarmrubbers, rubbers stabilisatorstang en beide fuseekogels vervangen. Helaas hoor ik nog steeds een krakend rubberachtig geluid als ik de auto op en neer druk op de voorschermen boven de voorwiel ophanging. Het lijkt wel van de toplagers te komen. Vooral rechtsvoor. Het gekke is, dat ik deze 1,5 jaar terug ongeveer heb vervangen voor nieuwe wegens overmatige speling. Nu zit er geen speling op, maar dus wel gekraak. Moeten ze alweer vervangen worden?

Nog steeds last van gerammel in de voorwielophanging bij slecht wegdek. Alles zit goed vast, fuseekogels, toplagers, draagarmrubbers, stabirubbers, schokdempers alles nieuw. Het enige wat nog niet nieuw is aan de voorwielophanging zijn de wiellagers, aandrijfassen en stuurkogels. Zie bijgevoegd filmpje. Zijn het toch de (binnenste) stuurkogels?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.