Heren, hier een dame in nood..
Ik heb een Volkswagen Fox waarvan vorig jaar meermaals het motormanagement lampje ging branden. Er was een probleem met de katalysator. Ik heb deze laten vervangen (nieuw). Na een paar maanden(weken?) Kreeg ik continu een probleem met mijn bobine. Krachtverlies, veel touren maken maar amper vooruit, erg trillen..
Ik heb 3 bobineswaarvan de eerste steeds kapot ging. Op een dag ging deze eerste bobine weer kapot en heb toen bij de Volkswagen garage een Bosch bobine in laten zetten.. dat ging goed voor een paar maanden. Toen ging de 3de bobine weer kapot. Dus niet de eerste. Ik dacht gaat misschien om de kwaliteit bobine en heb er 3 Bosch in laten zetten. Probleem verholpen dacht ik.. nu is het niet de bobine maar foutcodes P1570, P0420, P0170 (zie afbeelding voor spec.) De eerste bobine is trouwens al een keer of 5 vervangen met een ander merk dan Bosch. Maar nu zitten er dus 3 Bosch bobines in.
Ik ben weer naar de garage gegaan die mijn katalysator heeft vervangen. Die zegt lambdasone.. hij kreeg hem niet los (??) Ik naar de garage waar ik normaal altijd kom die heeft de lambdasonde vervangen. Maar was de deur nog niet uit en het lampje brandde weer... hij is nu weer uitgezet maar ik kan er donder op zeggen dat het probleem niet is verholpen..
Wie kan mij helpen? Wat is het probleem nu? Hoe kan ik het verhelpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P1570 - Motor Regelmodule Geblokkeerd door Beveiligingssysteem
Deze foutcode heeft er niets mee te maken. Hooguit kun je dan de motor niet gestart krijgen of deze slaat onmiddelijk weer af.
P0420 geeft aan dat de katalysator wederom om zeep is geholpen.
Mogelijk als gevolg van de storingen aan de bobines en/of het mengsel probleem.
P0170 geeft aan dat het mengsel niet goed is. Dat mengsel kan zowel veel te rijk als veel te arm zijn.
Deze foutcode moet eerst opgelost worden. Als 1e moet er worden vastgesteld of het mengsel in de basis te arm dan wel te rijk is. Dan kun je verder zoeken.
Een goede indicatie of het mengsel te rijk of te arm is kan worden uitgelezen. Je moet dan de zogenaamde fuel trims bekijken, vooral diegene die zelflerend is (Long Term Fuel Trim). Is die positief dan is het mengsel te arm. Is deze negatief, dan is het mengsel te rijk.
Heel misschien heb je mazzel en verdwijnt de P0420 als de P0170 opgelost is. Het gebeurt wel eens dat als het mengsel te lang te arm is, dat P0420 abusievelijk wordt gezet.
Dankjewel voor je antwoord!
De auto heeft geen problemen met starten en valt ook niet uit. Dit deed hij wel toen de bobines gesneuveld waren. Nu brand er alleen een lampje en merk ik verder niets.
Het lampje is vanmiddag uitgezet en is inmiddels weer aan. Het ligt dus niet aan de lambdasonde.
Ik heb geen idee of het mengsel hoog of laag uit valt.. Kan ik met de P0420 melding er vanuit gaan dat de katalysator het heeft begeven of kan het nog een ander onderdeel zijn?
4 jaar
Ik citeer: "Heel misschien heb je mazzel en verdwijnt de P0420 als de P0170 opgelost is. Het gebeurt wel eens dat als het mengsel te lang te arm is, dat P0420 abusievelijk wordt gezet."
Meestal is het wel de katalysator die defect gegaan is als gevolg van een storing, maar er zijn uitzonderingen (zij het heel weinig).
Zelfs als de katalysator defect is, dan nog moet je eerst de foutcode P0170 (laten) oplossen.
Anders sneuvelt de nieuwe katalysator (de 3e) ook weer.
Je conclusie dat het niet aan de lambdasonde ligt dat het lampje weer brandt, kan ik niet onderschrijven.
Dat weet je pas na wederom uitlezen.
Heb je een originele lambdasonde gebruikt (of op zijn minst hetzelfde merk als er in zat)?
het mengsel is te arm en de auto staat nog steeds in de garage :-(
Om moedeloos van te worden!
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar