Hallo mensen,
Ik heb een vraag, weet iemand een goede manier om de LLM van mijn auto te testen? volgens de boeken meetwaardenblok 3 en dan stationair kijken wat de opbrengst is..
Dit valt prima binnen de waarden maar vind ik niet erg betrouwbaar en volgens mij moet hij net als bij een diesel bij bedrijfsomstandigheden te testen zijn.
Je merk tijdens rijden niets (geen schokkerig gedrag bij acceleren, geen ploffen in de uitlaat) maar ik kom wel vermogen te kort.
Vandaag op de testbank geweest bij Rica in enkhuizen en de motor kwam tot 140 pk (koppel wel okee 201NM), waar hij 150 pk hoort te leveren, volgens Rica (mensen die weten waar ze over praten) geeft dit type motor normaal 150-155 pk af.
Wij hebben vergelijkbare auto's in onderhoud (zelfde motortype) die ook veel feller zijn.
Daarna gechipt, nu heeft hij nog steeds voldoende koppel (267 NM) maar vermogen kwam tot 165 pk waar met dit proggramma meestal 185-190 pk gehaald wordt..
Aangezien het koppel prima is en de rijeigenschappen ook denk ik dat de motor zelf gezond is.
LLM is niet op voorraad, oud type (die normaal niet stukgaan)en voor ik hem bestel hoop ik op wat suggesties...
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je vermogen tussen turbo-motoren wil vergelijken moet je wel de turbodruk meten waarbij het vermogen wordt afgegeven. Meer druk is meer vermogen, minder druk is minder vermogen. Of te wel krijg je bij deze motor wel de goede turbodruk? Meet die eens met de tester tijdens het rijden. Hoogste druk krijg je overigens pas in de 4e en 5e versnelling, niet in de 1e.
CO gemeten op vollast op de rollenbank? Dat vetelt alles over het mengsel en of er wel of niet te weinig wordt ingespoten.
Ja, op zich een goed idee, maar met het chippen is de turbodruk verhoogd.. (blaast ook flink meer af).
Had wel slim geweest van te voren even te checken.
Wel leuk ook trouwens om het verschil voor-na te zien..
Zal wel kijken hoeveel druk hij geeft maandag.
Maar de turbo kan wel genoeg druk leveren maar als de LLM tekort aangeeft wordt er minder benzine ingespoten = minder vermogen..
Daarom ben ik benieuwd af de LLM onder bedr. omstandigheden te testen is..
Niet alleen voor mijn auto maar ook in de WP is het handig.
gewoon een logje maken van groep 3 en 11
met vag-com is dat heel handig
gewoon volgas van 2000rpm tot 6000rpm bijvoorbeeld
dan heb je de turbodruk staan en de lmm waarden
ook staat erin wat het moet zijn
dat is de beste oplossing
19 jaar
een afwijking van meer als 10% in meetwaarde blok 32 (2 e veld)is meestal een slechte lmm . (dit zijn % aanpassing mengsel om lambda i te krijgen)
Ik heb het ooit weleens gemeten,de waarde zat toen tijdens acceleren tussen de 100 en de 150.Maar echt zeker ben ik er niet meer van.Stationair is de waarde ongeveer 3-5.Heb je ook de dump-valve in je aanzuigbuis gecontroleerd?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar