auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Olieverbruik

Bouwjaar: 2002

Ik heb een Golf IV 2.0 uit 2002 (okt), Km-stand 145.000 km en hij rijdt op LPG.
Mijn auto gebruikt 1 liter olie op 1400 km. Is dit niet beetje veel. Ik heb nog bovag-garantie op de auto en vraag mij af of er geen problemen met de motor zijn. De garage zegt namelijk dat dit geen probleem is en dat het zelfs 1 op 1000 km kan zijn zonder problemen.
De olie is echter vrij prijzig en ik rij zo'n 2000 km per maand. Daarvoor rij ik toch niet op LPG.
Wie kan mij raad geven.
Alvast bedankt.
Paul

Geplaatst door

Blijde Rijder (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bekende problemen bij de 2 liter motoren
inderdaad, je hebt longlife olie!!
mijn tip, schakel eens terug op traditioneel onderhoud (elke 15.000km onderhoud) en 10w40 olie (normale olie)
ik heb er goede ervaringen mee dat het verbruik stukken minder word, aan bovag garantie heb je niks, de fabrikant geeft aan dat 1 op 1000 kan zonder problemen, dus je kan nieuwe kleprubbers laten monteren of een dikkere olie gebruiken. kan trouwens prima, overschakelen naar traditioneel onderhoud en geen longlife onderhoud

gr vw monteur

1 0
badge

19 jaar

Lange Frans bedankt voor het advies. Ik ga het proberen

Groetjes
Paul

Blijde Rijder 0

19 jaar

hallo,

het is niet verstandig om in deze motor 10w40 te doen.
beter is om de normale 5w40 aan te houden(geen longlife)

ron,

ron10289 0
badge

19 jaar

Hallo Ron,

De 5w40 olie zal die het olieverbruik ook minderen? Ik heb nu twee adviezen gekregen, welke kan ik nu het beste opvolgen? Ik ben immers een leek op dit gebied.

Groet
Paul

Blijde Rijder 0

19 jaar

hallo paul,

deze olie zal zeker het het olieverbruik verminderen.
met 10w40 zal het zeker zo goed als weg zijn.
maar ben zelf niet zo'n voorstander van 10w40 in deze motoren.
het is iets dikker dus de smering zal ook iets minder zijn.
als ik in deze situatie zat, zou ik de klant eerst adviseren om 5w40 te proberen.
meestal is het dan stukken verbeterdt.
mocht het dan nog een probleem zijn is 10w40 nog altijd een mogelijkheid.

ron,

ron10289 0
badge

19 jaar

ron, ben jij vw monteur?? volgens mij niet want dat weet je ook dat de 5w40 eigenlijk word gebruikt in de pompverstuiver diesel (tot modeljaar 2002, modeljaar 2002 en verder zijn longlifers, maar daar mag deze mag natuurlijk ook gebruikt worden, maar dan om de 15.000verv

paul, deze 5w40 mag er ook in, als je dat graag zou willen, maar 5w40 is warm iets dunner als de 10w40 (koud zijn deze evendik.
de 0w30 (Longlife) is warm iets dunder als de 5w40.
ik zou gewoon de 10w40 erin doen, deze is teneerste een stuk goedkoper en alle vroegere auto's lopen/liepen erop. deze kan er prima in!!!!!!!, smering is prima, daar hoef je je geen zorgen om te maken, maar wel merken olie erin schudden he, castrol, mobil, shell valvoline enz.


gr vw dealer monteur

1 0
badge

19 jaar

hallo,

nee frans ben geen vw monteur.
wij hebben alle merken. dus ook vw.
de oudere auto's liepen er inderdaad prima op, maar deze zijn niet te vergelijken met de moderne motoren!!
ook weet ik welke type motoren longlife in moet en welke 5w40.
bel de technische dienst van de importeur eens, vraag welk soort olie in deze motor moeten.
zullen ze je longlife en 5w40 voorschrijven.

die 10w40 kan er in, maar ik zou zeker eerst experimiteren met 5w40.

pas als dan het probleem niet opgelost is, kan een keuze gemaakt worden om de 10w40 er in te doen.

ron,

ron10289 0
badge

19 jaar

ik kan die technische dienst bellen ja, maar ze kunne er beide in, maar als je zeker wil zijn dat het verbruik weg is moet er 10w40 in. doen we vaak genoeg en nog nooit problemen gehad met lagerschalen enz

1 0
badge

19 jaar

Heren monteurs,

Jullie zijn allen van mening dat beide oliesoorten het olieverbruik zullen verminderen. Dit is voor mij het hoofdprobleem. De kosten van 5W40 zijn echter een stuk hoger. Dus ik ga het proberen met de 10W40.
Ik ga ervan uit dat ik alle olie van de auto eruit moet halen en dan de nieuwe erin. En zoals Lange Frans zei om de 15.000 km olie verversen.
Ik ben blij op de reacties van jullie en het meedenken.
Bedankt!!
Groetjes
Paul

Blijde Rijder 0

19 jaar

wcp, bij mijn weten is het getal voor de W warm en na de W koud, anders zou de olie dikker worden,
Een ander groot verschil tussen die olieen is dat de 5w40 vol syntetisch is en de 10w40 half syntetisch.

Paul, vervang direct ook de carterplug (deze is van aluminium) doe wij bij elke oliewissel want de plug en het carter zijn van aluminium en niet te vast draaien (35nm) want de schroefdraad in het carter draai je snel kapot. succes

gr

1 0
badge

19 jaar

Waar zit hem dat toch in, dat hoge olieverbruik bij de moderne motor.
Een liter op 1400km is toch echt heel veel.
Als dat via de cilinders verbrand dan moet tie verschrikkelijk walmen.
Dat kan toch niet anders.
Daar moeten de bougies bijna van vet slaan.
Of zie ik het nou verkeerd.

primera p11 0

19 jaar

daar moet ik je helemaal gelijk in geven, voor mij is castrol ook olie nr 1, doe ik er toch het liefste in

1 0
badge

19 jaar

Hallo heren, interresante conversatie!
Om te beginnen ben ik geen Castrol fan, juist niet ivm olieverbruik. Tot voor kort werkte ik nl voor BMW, daar wordt standaard Castrol gebruikt. Diverse motoren gebruikten wat olie (goed voor de magazijnomzet, ha ha). Ongeveer 2 jaar terug zijn we overgeschakeld naar shell en wat blijkt: aanmerkelijk lager olieverbruik bij diverse motoren.
Wat betreft die 2.0 van VW heb ik het zelfde probleem met mijn Skoda Octavia 2.0 (11-2004) 140.000km met G3. Hoog olie verbruik plm 1:2000km (weet het nog niet exact want ik heb de auto pas 1000km) vervelend addertje onder het gras dus.
Ga nu dan ook maar eens 10W40 proberen en zal jullie op de hoogte houden.
PK

pjeter69 0
badge

17 jaar

[quote=pjeter69]en zal jullie op de hoogte houden[/quote]
nu nog op de hoogte houden... [color=red] TOPIC 2005[/color] ?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=ron]de oudere auto's liepen er inderdaad prima op, maar deze zijn niet te vergelijken met de moderne motoren![/quote]
De 2.0 een "moderne"motor....????
Daggutnie........ OOK NIET in 2005!

Tja, zo komen oude topics weer tot leven, Paul...

Santa 0

17 jaar

Leuk toch...
Ik heb nog niets vernomen over veranderd olie verbruik, dus ik ben nog steeds benieuwd.

pjeter69 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.