Klant heeft een Golf TDI gekocht (particulier) en nu komt hij vragen om advies.Zijn Golf heeft 150 pk en deze gaat steeds in noodloop als hij boven 180km/h gaat rijden.Vermoeden van dealer was dat de turbo die niet goed zou zijn, want hij gaf een foutkode van laaddruk te hoog (of te laag) maar in ieder geval schortte er iets aan de turbodrukregeling.Er zijn al een aantal dingen door de vorige eigenaar vervangen en hij komt mij nu vragen om advies.
Het probleem is nl. dat de auto alleen in noodloop gaat als hij boven de 180 km/h gaat rijden.Nu kun je zeggen blijf dan iets langzamer rijden, maar dat is natuurlijk niet de oplossing.Het vreemde is dat hij niet in noodloop gaat als hij vol in toeren in de 2e 3e of 4e versnelling gaat rijden.Dus ik twijfel daarom sterk aan het oordeel van de dealer betreffende een vastzittende of defekte turbo.Ik vermoed dat er een andere oorzaak is die bv bij deze hoge snelheid ervoor zorgt dat hij in noodloop gaat.
Wie heeft hier al eens mee aan het stoeien geweest en heeft een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
siem, betreft dit een orginele (150,pk motorcode ARL) of is deze gechipt?
paul,
Bij 180 km/u heb je natuurlijk wel een flinke luchtstroom onder de motorkap, misschien dat invloed heeft?
echt turbo reinigen. succes.
Heb de motorkode niet, maar volgens de klant geen getunede versie.Henk, hoe verklaar je dan dat hij alleen boven 180 km/h in noodloop gaat en niet in een lagere versnelling met veel toeren.Een vervuilde turbo blokkeert toch op toeren en niet op snelheid? Of zie ik dat verkeerd?
N75 klep al gecheckt?
Was al vervangen volgens klant.eigenlijk was alles buiten de turbo volgens hem al vervangen en bleef daarom alleen de turbo nog over.Dus zoek ik een oorzaak die ligt buiten een van de componenten die men kan vervangen.Want een nieuwe turbo ( en wellicht zonder resultaat durf ik niet te adviseren.)Dus wellicht dat de elektronika hier een rol speelt, alleen weet ik zo niet welke.Maar inderdaad misschien een toeren begrenzer in combinatie met de snelheid oid.
Maar inderdaad misschien een toeren begrenzer in combinatie met de snelheid oid.
_________________________________________________________________
vandaar dat ik aan een chip zat te denken...
paul,
dat de motor in noodloop gaat bij 180 km en niet op toeren in een lagere versn. komt omdat de turbodruk enige tijd te hoog moet zijn, hetgeen alleen voorkomt bij max. belasting.je kan de turbodruk uilezen in meetwaarde blok 11 in veld 2 staat de berekende druk zoals hij zou moeten zijn en in veld 3 de gemeten druk . testen bij volgas 3 e versn. bij 2500 toeren, is veld 3 veel hoger ( bv 300 mmbar) dan veld 2 dan gaat verstelling van variabele turboschoepen te zwaar en is er maar een oplossing en dat is een nieuwe turbo.
gr johan
de schoepen kun je soms ook wel gangbaar maken door het schoonmaken daarvan
19 jaar
Als het de turbo is, zou ik verwachten dat je al iets kan meten als je eens flink doortrekt. Ook al gaat hij dan niet in noodloop, mogelijk kun je uit de gelogde data al opmaken dat de druk in de pieken te ver oploopt.
Wat gebeurt er overigens als de inlaat deels verstopt is door roet en olie? Bij 180km/h moet er heel veel lucht door...
Iets anders: verstopte kat.
19 jaar
Het betreft trouwens bij navraag de ARL motor.Dus inderdaad geen getunede versie.Moeten misschien eerst eens meer data gaan meten alvorens we een echte conclusie kunnen geven.
Klant heeft zelf een - gebruikte - turbo gemonteerd en probleem is opgelost.Weer wat wijzer geworden dus.
waren vast de de schoepen die vast zaten
dat je ook zou kunnen verhelpen met het gangbaar maken daarvan
maar mooi dat het opgelost is
19 jaar
Het CJIB is er ook blij mee! ;-)
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar