Heren,
Ik ben toe aan een oliewissel. Mijn passat heeft voorheen altijd een longlife oliewissel gehad met waarschijnlijk 5w/30 olie zo om de 30.000 km. Toen ik de auto kocht was de laatste oliewissel uitgevoerd met 5w/40 geen longlife olie. Ik ben na veel uitzoekwerk er achtergekomen dat dit eigenlijk de goeie olie is voor een 1.9 tdi 100 pk pompverstuiver motor van 2002, VW specificatie 505 01. Ik heb 15.000 km terug al een oliewissel gedaan met de 5w/40 olie. Nu ben ik aan het twijfelen, hoewel ik denk zeker te weten dat 5w/40 de goeie olie is, weet ik niet zeker of ik dit wel moet doen en niet de longlife 5w/30 olie erin moet gooien omdat dit er praktisch altijd in heeft gezeten. De auto heeft dus 200.000 km met long life olie gereden en de laatste 30.000 km niet. Wat is wijsheid? Er staat me zoiets bij van eenmaal longlife erin, altijd longlife erin omdat anders de motor stuk gaat. Of is dit een fabel?
Nefer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beter is niet mixen..... gebruik gewoon een longlife 5w/30 (pompverstuiver) (merk maakt niks uit) en blijv dat gebruiken..
paul,
In principe wordt er niet gemixt toch, ik bedoel het gebeurt bij een oliewissel, dus de oude olie er volledig uit en dan de andere erin. Zoals ik al zei, de auto heeft nu dus al weer 30.000 km met 5w/40 gereden. Ik was van plan castrol GTD 5w/40 vw 505 01 olie te kopen. Geen goed idee???
Nefer
17 jaar
Leo,
Bedankt voor het verhaal. Ik ga inderdaad die castrol 5w/40 olie kopen. Alleen die kost geen 8 euro per liter maar 11.60 euro per liter. Tja je moet wat over hebben voor je auto he.....
groet,
Nefer
17 jaar
[quote=Leo6498]Ik ben jaren geleden al van de LL interval afgestapt. Doe gewoon elke 15d km een olie verversing met 5w40, let wel op de VW 505.01 specificatie. Nog nooit problemen ondervonden en ik gooi er van alles in, KroonOil, Comma, BP, etc. etc.
Het volgende zijn citaten van een meneer werkzaam in de olie-industrie: Hoop dat je veel duidelijk wordt.
De verversingsintervallen op deze olie zijn bijzonder lang (uit de praktijk blijkt vaak te lang) het verbruik is over het algemeen ook relatief hoog, zodat je stiekem aan het verversen bent. Verhalen van 150.000 km op 1 batch olie zijn leuk, maar wat is het verbruik, moet je iedere 3k een liter erbij gooien of niet. In principe heeft iedere olie een onbeperkte levensduur, die enkel en alleen wordt verkort door oorzaken van buiten, zoals brandstof verdunning, incomplete verbranding, condens en verzuring. Hoe slechter de staat van een motor is, des te sneller is de olie aan vervanging toe. Korte ritten zijn daarom vele malen belastender voor de olie.
Verder heb ik in de praktijk waargenomen dat het olieverbruik op de pdi motoren met longlife olie over het algemeen 1 liter op de 5k is, bij een verversingsinterval van 30k wil dit zeggen dat je circa 6 liter moet bij gooien, dat is bijna 2x de carterinhoud. Zelfs als het verbruik 1 liter op de 10k zou zijn, is de uiteindelijke interval slechts 15k ipv de 30k.
Een ander belangrijk punt is de slijtage, waarom draait nagenoeg iedere 2,7 ltr biturbo motor in puin op de longlife 0w/30 olie?? Waarom heeft Audi een ander voorschrift voor deze motoren in het leven geroepen (te weten 5w/40)
Houdt je gewoon aan de regels die de dealer je voorschrijft gedurende de garantieperiode. Ze hebben over het algemeen weinig verstand van olie, maar zijn wel diegene die bepalen of je garantie hebt of niet. Vele mensen denken dat je met de longlife moet smeren, dat is niet waar. Op het stickertje onder de kap staat nl dat ook andere olien die aan de VW normen voldoen, gebruikte mogen worden, wel heeft dit invloed op de verversingsinterval. Voor diegen die geen lease rijder zijn, denk ik dat het wel eens een interessante rekensom wordt als je je gemiddelde olieverbruik erbij gaat betrekken.
De pdi motoren zijn gewoon erg teer. gebruik je een volsynthetisch olie 5w40 zonder de 505.01 spec, dan bestaat toch het gevaar dat je nokkenas gaat inslijten. Daarom moet je bij de VAG-motoren op safe spelen, gewoon een 5w40 met de 505.01 spec gebruiken.
Castrol is gevraagd om de constructieve bende van VAG op te lossen. Voor de tdi motoren geldt de oude 505.00 norm. Voor de pdi motoren geldt echter een 505.01 norm, speciaal voor de veel grotere krachten die mechanisch moeten worden opgewekt om de pd's de inspuitdrukken te laten halen. De 0W/30 olie is (in tegenstelling tot wat de gemiddelde monteur beweerd) niet het enige product dat je mag gebruiken. Ze vertellen wel dat je alleen de longlife 1 of 2 mag gebruiken, maar dat is niet waar. Vanaf 2000 zijn de VAG motoren aangepast om de 0W/30 olie te kunnen gebruiken. Een High Temperature High Shear waarde van 3,0 mPa is laag voor de krachten die voorkomen in de motor. VAG heeft dit opgelost door het monteren van een oliepomp die 2 maal zoveel druk en olie levert als normaal. Zou je nu de longlife 1 of 2 gebruiken in een niet aangepaste motor, dan is motorschade het gevolg. Je mag als gebruiker ook een ander product gebruiken, graag zelfs, alleen mag je dit geen 30.000 km laten zitten, maar slechts 15.000. Uiteindelijk is het hele 30.000 km verhaal een wassen neus, doordat de gemiddelde verbruiker iedere 5.000 een halve tot 1 liter moet bijvullen. Gemiddeld ververs je dus je complete carter inhoud 1 keer op deze termijn van 30.000 km. Uit ervaring is gebleken dat een 5W/40 vol syntheet die aan de 505.01 spec voldoet, veel lagere slijtage waarden heeft dan de vw longlife 1 of 2. Neem daarbij het prijsverschil, 5W/40 kost plm 8 euro/ltr, dan zul je zien dat je door vw op onnodige kosten wordt gejaagd. Bovendien is het verbruik op deze 5/40 nihil tot nul, dus geen lampje dat op een onhandig moment gaat branden.
De VAG motoren (metname die 150pk) is niet instaat om de millieu-eisen te halen. In 2003 hoopt VAG een motormanagement op de markt te brengen zodat die motoren de dan geldende millieu-eisen halen.
Voor wat betreft de longlife olie, dit Castrol product is gewoon een goed product, dat pas in combinatie met de grotere oliepomp zijn werk kan doen. Gebruik het niet in een motor van voor 2000, deze oliepompen leveren onvoldoende druk. Uit ervaring is gebleken dat de slijtage en de kosten bij gebruik van een 5W/40 met een 505.01 spec lager zijn dan de longlife olie van Castrol. Zeker voor die prijs van 25 euro, dat is echt van de zotte
Samenvattend, het is een marketing gebeuren van PON/VW. De gemiddelde VW-dealer is allang de draad kwijt en zal tegen zijn klanten zeggen dat je de longlife MOET gebruiken. Iedere monteur die dat durft te beweren moet je maar eens even op het boekje wijzen, ik weet zeker dat daar ook alternatieven genoemd worden, in de trend van: 503.00/506.00/506.01 mag 30.000 km en de 501.01/505.00/505.01 mag 15.000km.
Let wel op dat je bij de PDI motoren van VW altijd een 505.01 spec-olie gebruikt en niet genoegen neemt met een 505.00[/quote]
LEO, uitgaande van dit bovenstaande, betekent dus dat een ieder dit zo klakkeloos kan overnemen..? en er evt, geen gevolgschade aan verbonden is..? overigens, geldt dit voor alle motortypen, waarbij men zomaar van een long-life interval kan afwijken..?
zou je het bovenstaande verhaal genuanceerder kunnen uitleggen.... want mij is vroeger ook vertelt dat sinterklaas bestond, later bleek dit toch niet zo te zijn.. terwijl ik daar altijd wel in heb gelooft, destemeer het was mij immers zo voor gespiegeld.
paul,
Paul,
Ik neem dit verhaal niet klakkeloos over. Mijn auto is gemaakt voor een niet long-life olie. Volgens de specs moet het 505 01 zijn en bovendien kun je aan het motorplaatje zien of het long life is of niet.
"Voertuigen geschikt voor verlengde verversingstermijnen kunnen worden geïdentificeerd door aanwezigheid van de QG1 code op de voertuigidentificatie sticker onder de motorkap. Wanneer deze code ontbreekt (of de codes QG0/GQ2 worden genoemd) dan mogen alleen de normale verversingstermijnen gehanteerd worden. "
Ze hebben echter bij mijn auto direct vanaf het begin 5w/30 long life olie gebruikt. Dit omdat het een lease auto was en dus minder vaak naar de garage hoefde. Maar toen ik de auto kocht was de laatste oliewissel al met de juiste olie, de 5w/40 uitgevoerd. En ook heb 1 keer eerder de oliewissel gedaan met de 5w/40. Nu ben ik er weer aan toe en ga ik gewoon verder met de 5w/40. En maar hopen dat de motor niet stuk gaat :)
Nefer
17 jaar
Dit is dus al een "oud stukje", geschreven VOOR 2003...???
17 jaar
Welk stukje bedoel je precies Santa?
17 jaar
[quote=Nefer]Paul,
Ik neem dit verhaal niet klakkeloos over. Mijn auto is gemaakt voor een niet long-life olie. Volgens de specs moet het 505 01 zijn en bovendien kun je aan het motorplaatje zien of het long life is of niet.
"Voertuigen geschikt voor verlengde verversingstermijnen kunnen worden geïdentificeerd door aanwezigheid van de QG1 code op de voertuigidentificatie sticker onder de motorkap. Wanneer deze code ontbreekt (of de codes QG0/GQ2 worden genoemd) dan mogen alleen de normale verversingstermijnen gehanteerd worden. "
Ze hebben echter bij mijn auto direct vanaf het begin 5w/30 long life olie gebruikt. Dit omdat het een lease auto was en dus minder vaak naar de garage hoefde. Maar toen ik de auto kocht was de laatste oliewissel al met de juiste olie, de 5w/40 uitgevoerd. En ook heb 1 keer eerder de oliewissel gedaan met de 5w/40. Nu ben ik er weer aan toe en ga ik gewoon verder met de 5w/40. En maar hopen dat de motor niet stuk gaat :)
Nefer[/quote]
neffer...
vraag maar eens in het rond, en vragen waarom de eerste pompverstuivers (AJM) de geest gaven....
''juist door verkeerde olie''
paul,
Ik bedoel het verhaal van Leo...
17 jaar
[quote=Leo6498]Om even op de vraag van Nefer terug te komen.
Je kan in principe de LongLife laten vervallen. Ververs dan wel 1 keer per jaar of om elke 15000km je olie. Bij deze 74kw PD motor moet je wel aan de VW505.01 specificatie voldoen.
Kijk maar eens in het instructieboekje (hfdst 3.3 technische gegevens), welke bij de auto hoort, wat de alternatieven zijn.
Mijn ervaring is, sinds ik overgestapt ben naar normale intervallen (1x per jaar of elke 15d km) dat mijn auto beduidend minder olie verbruikt. Was met LL (0w30 VW506.01) ongeveer 1 ltr op 7500km, nu met 5w40 (VW505.01) nog geen eens een halve liter op de 15d km.
NOTE:
RAADPLEEG ZOWIEZO JE INSTRUCTIEBOEKJE VOOR JE OLIE (ALTERNATIEF) OF DOE ANDERS EVEN EEN MAILTJE NAAR DE TECHNISCHE DIENST VAN PON.
Weet je de specificaties kijk dan eens rond naar andere olie merken. Kroon, Comma, Eurol zijn beduidend goekoper dan Castrol. Varieert van ongeveer 8,00 tot 11,00 per liter.[/quote]
opmerkelijk vind ik, dat dit soort ervaringen dan wel gedachten altijd bij de particulieren wegkomen.... zou daar een reden voor zijn..? zou het kunnen komen door het onbreken van een stuk praktijkervaring...?
paul,
Ja....??
Je bent er toch niet sprakeloos van, Leo...??
17 jaar
[quote=Leo6498][quote=paulkelder][quote=Nefer]Paul,
Ik neem dit verhaal niet klakkeloos over. Mijn auto is gemaakt voor een niet long-life olie. Volgens de specs moet het 505 01 zijn en bovendien kun je aan het motorplaatje zien of het long life is of niet.
"Voertuigen geschikt voor verlengde verversingstermijnen kunnen worden geïdentificeerd door aanwezigheid van de QG1 code op de voertuigidentificatie sticker onder de motorkap. Wanneer deze code ontbreekt (of de codes QG0/GQ2 worden genoemd) dan mogen alleen de normale verversingstermijnen gehanteerd worden. "
Ze hebben echter bij mijn auto direct vanaf het begin 5w/30 long life olie gebruikt. Dit omdat het een lease auto was en dus minder vaak naar de garage hoefde. Maar toen ik de auto kocht was de laatste oliewissel al met de juiste olie, de 5w/40 uitgevoerd. En ook heb 1 keer eerder de oliewissel gedaan met de 5w/40. Nu ben ik er weer aan toe en ga ik gewoon verder met de 5w/40. En maar hopen dat de motor niet stuk gaat :)
Nefer[/quote]
neffer...
vraag maar eens in het rond, en vragen waarom de eerste pompverstuivers (AJM) de geest gaven....
''juist door verkeerde olie''
Is het niet zo dat in deze motoren veelal de 0w30 werd gedaan terwijl de motor hier niet geschikt voor was. Oliepomp had de weinig capaciteit.
paul,[/quote]
[/quote]
dit stukje komt uit het verhaal....... wat waren overigens jou eigen bevindingen.....?
paul,
[quote=Leo6498]Nee Paul, ik heb nooit een AJM gehad.
Dmv deze citaten probeer ik Nefer alleen wat duidelijkheid te verschaffen.
Hij heeft een 74Kw PD motor met QG1 en deze is geschikt gemaakt voor LL intervallen, deze kan ook normale intervallen aan.[/quote]
was het ook niet zo, dat door het gebruik van long-life olie de motor inwendig ook veel schoner blijft, dit ten goede komt aan de smeerduur, gekoppeld aan de levensduur van de motor...........
paul,
[quote=Leo6498]Dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Misschien wel, omdat je met een hoger olieverbruik met LL (0w30) vaker moet bijvullen. Dus geregeld schone olie in je blok.[/quote]
een hoog olieverbruik is niet een normaal iets, tenminste mijn passat 130PK+ verbruikt nagenoeg tussen de beurten door geen drup olie. terwijl ik mijn auto niet spaar, krijgt dan ook meer dan genoeg op z'n donder.. de olie die ik privé gebruik op mijn auto's.. is een HELIX 5w/30 niet omdat ik een fan ben van shell, maar deze olie kan ik goedkoop aankomen dan wel in grootverpakking.
paul,
[quote=Leo6498]Mijn auto (74kw PD) heeft de 1e 2 jaar op LL gezeten, Castrol LLII 0w30. Vebruik was toen ongeveer 1 ltr op 7500km, nu gebruik ik vaak Eurol Turbo DI 5W40 of Comma Diesel PD 5w-40, nu neemt hij amper een halve ltr op de 15000km. Lijkt mij geen mechanisch iets maar puur aan de olie te liggen.[/quote]
opzich zegt een merk olie niks, daar ben ik het volledig mee eens.. het is natuurlijk wel zo, een hoog olieverbruik oplossen door over te stappen op een dikker soort olie... lijkt mij een lapmiddel, altans een alternative oplossing..
maarja, om dit nou standard te adviseren, daarbij heb ik zo mijn bedenkingen.
paul,
Jongens ik ben de kluts kwijt. Ik heb in mijn instructie ergens de code QG1 gezien, tussen een heleboel andere codes in. Nu dacht ik dat ik geen Long Life auto had, maar deze QG1 betekend dus wel degelijk dat het een long life auto is. Wat ik zo raar vind is dat in de handleiding van de auto staat dat ik olie met vw 505 01 moet hebben en dit is echt geen long life olie. Ik snap er geen bal meer van, de stikker QG1 zegt long life (dus vw 506 01) en de onderhouds boekje zeg geen long life. HELP HELP HELP wat moet ik nou. Ik heb dus de vorige keer al 5w/40 erin gehad. En ik moet zeggen dat ik hem niet mooi vind lopen. Ik vind dat de motor voor een passat veel herrie maakt eigenlijk. Dus heren welke olie moet het nou zijn. Ik heb trouwens in de shops rond gekeken, maar ik zie bijna geen olie van 5w/30 waar een vw 506 01 spec op staat.
17 jaar
Samenvatting:
QG1 wil zeggen dat de auto geschikt is voor Longlife olie met de bijbehorende intervallen.
Longlife olie is echter niet verplicht als je de jaarlijkse intervallen toepast met olie met specificatie 505.01; welke viscositeit die olie heeft is niet zo belangrijk daar elke olie die voldoet aan VW 505.01 is zowiezo een 0Wxx of 5Wxx olie is en elke 505.01 olie voldoet aan Acea A3/B3(/B4) specificatie's.
LL -service is inderdaad vooral ontstaan in het belang van de leasemaatschappijen ( zo min mogelijk onderhoudskosten=uurlonen) en heeft voor de rest niet veel belang. Er is een tijdje geëxperimenteerd met olie met lage HTHS waarde, maar hier wordt door sommige merken vanaf gestapt in verband met verhoogde slijtage bij zware belasting van de motor.
Lage HTHS waarde geeft een iets lager verbruik, waardoor de co2 uitstoot iets lager is en dat is enkel om de gemiddelde uitstoot van het hele gamma van een constructeur wat lager te krijgen op een gemakkelijke manier. Uiteraard spelen hier milieunormen een rol.
Dus die 5W40 505.01 voldoet hier perfect en met wat zoeken zeker hier in Belgie kan je die olie kopen vanaf een euro of 6 per liter en nog minder in 60 l verpakkingen.
Wat mij telkens opvalt in diverse forums is dat vragen over olie altijd overdreven veel reactie's oproepen.
Mensen, doe er de olie met de juiste specificatie's in, merk speelt weinig rol, en peil regelmatig.
Er gaan nog altijd meer motoren stuk door te weinig olie dan door een of ander onbekend merk erin te hebben.
Denk jij dat in de garage altijd dure merkolie gebruikt wordt? Veel garagen zoeken de goedkoopste olie maar op de factuur zie daar niets van en als de klant denk "ik heb dure olie dus alles is in orde" dan is die ook gerustgesteld.
Maar dit terzijde.
Hendrik
Wat mij telkens opvalt in diverse forums is dat vragen over olie altijd overdreven veel reactie's oproepen.
QUOTE
valt mij ook altijd op, dit soort verhalen leven het meest onder particulieren.. eigelijk zou men een poosje mee moeten lopen in de praktijk. zo kun je ze ook nog wat gevolg schade's onder eigen ogen laten zien... en ik kan je verklappen, dat zijn zaken daar wordt je niet vrolijk van....
''ervaren is nog altijd de beste leermeester''
paul,
Wat mij telkens opvalt in diverse forums is dat vragen over olie altijd overdreven veel reactie's oproepen.
Mensen, doe er de olie met de juiste specificatie's in, merk speelt weinig rol, en peil regelmatig.
Er gaan nog altijd meer motoren stuk door te weinig olie dan door een of ander onbekend merk erin te hebben.
Denk jij dat in de garage altijd dure merkolie gebruikt wordt? Veel garagen zoeken de goedkoopste olie maar op de factuur zie daar niets van en als de klant denk "ik heb dure olie dus alles is in orde" dan is die ook gerustgesteld.
Maar dit terzijde.
QUOTE
overdreven HENDRIK, als ik dit zo lees draag jij daar toch een behoorlijk steentje aan bij vind ik. wel eens bij stilgestaan hoe zo'n verkoopprijs per liter olie tot stand komt.? zou dit kunnen komen doordat afgewerkte olie, oliefilters, verantwoord moeten worden afgevoerd. zou in die prijs ook een stukje arbeid in verwerkt kunnen zitten..? ik denk dat jij totaal niet bewust bent van de kosten die daar mee gemoeid gaan, en daarom denkt dat het allemaal maar schone winst is...?
paul,
Paul,
Ik begrijp ook wel dat een garage meer kosten heeft zoals jij aangeeft, maar als particulier wil ik hier tegenover andere particulieren zeggen dat olie ook nog goedkoop te krijgen is ( als je hem zelf ververst en de oude olie in het milieupark inlevert, wat hier nog gratis kan).
Ik weet niet of u een dure door de invoerder verplichte showroom hebt zoals de officiele VW en Audidealers, ik hoop het niet voor u, maar steeds meer particulieren zijn van mening dat ze die paleizen niet willen mee helpen betalen. Autorijden is al duur zat.
Een voorbeeldje: een standaard onderhoud voor een Mondeo kost bij ons bij de dealer minimum 150 euro, daar zit slechts 15 minuten werk in, 6 liter olie, een oliefilter een pollenfilter en een dichting voor de carterstop en een milieubijdrage.
Als er remblokken of dergelijke bijkomen is het natuurlijk duurder. Een universeel doet dat voor de helft van de prijs maar daar zitten dan ook geen 15 bedienden en verkopers die de klant moet meebetalen en die heeft een simpele garage maar ik denk dat je daar zeker zo goed geholpen wordt.
Wat betreft praktijk: in een vorig leven heb ik genoeg aan auto's, heftrucks en vrachtwagens gewerkt om te weten dat motorschades bijna altijd het gevolg zijn van nalatigheid of gebrek aan technisch gevoel van de eigenaar of chauffeur en zelden van de oliekwaliteit op zich.
eigelijk jammer.... vaak begrijpt men plots alles, maar pas ''NA UITLEG'' indien men het zgn begrijpt is het misschien verhelderend dit meteen mee te nemen in een schijven..... gezien het aantal ''overdreven reactie's'' die dat met zich meebrengt.
paul,
heb bij benzine's op longlife olie al meerdere malen schade aan nokkenassen gezien. ben klaar met die troep.
Uitzondering is de pd diesel.
@Paul, altijd goed als een prof zijn mening wil delen met een particulieer, complimenten daarvoor. Mijns inziens ben je wel soms redelijk neerbuigend als het gaat om sommige van je commentaren.
Nefer stelt in dit geval een vraag, kom dan gelijk met een duidelijk antwoord op deze vraag.
Twijfel niet altijd aan de oplossingen die andere mensen, professional of particulier, aandragen, ook zij doen hun best om anderen te helpen. Vergeet ook niet dat onder deze mensen veel ervaring kan zitten (ex monteurs, technische mensen).
Als ik wat citaten vermeld om Nefer wat meer duidelijkheid te verschaffen, deel je mening en kom eventueel met aanvullingen. Als ik kijk wat jij aan commentaren gebruikt op dit forum, is knippen en plakken volgens mij ook een van jouw specialiteiten. Niet dat ik twijfel aan je ervaring, maar als je ervaring hebt met een probleem ventileer het dat in een keer duidelijk ipv commentaar leveren.
QUOTE
dat ik soms in menig ogen neerbuigend overkom dat heeft een reden, destemeer ik een verantwoordelijkheid met me meedraag. ik hou mij nou eenmaal aan de voorgescheven specificatie's die daarop van toepassing zijn daarbij speelt geld geen rol, tenzij anders overeengekomen....
mijn antwoordt op de vraag van neffer was helder en ook duidelijk.. indien men uit eigen beweging wil afwijken van een long-life interval moet men dat zelf weten, het is perslotvan rekening ook ieders zijn eigen verantwoording omdat te doen, zoals ook die van mij.. maar om dit als standard advies uit te brengen , dat gaat er bij mij niet in destemeer omdat ik iemand wil behoeden voor de evt gevolgen (schade's) daarwaar een gemiddelde particulier niet van op de hoogte is.. indien je weet hoe zo'n PD motor in elkaar steekt, weet je ook dat je met verschillende olieén niet moet rommelen en zeker niet met verschillende merken.. tenzij je er een oliezuiper van wilt maken. en zoals ik lees LEO ben je daarmee al aardig op weg.......
en voor de rest @LEO.... "mijn ervaring heeft meer waarde dan jou mening over mijn persoontje"
paul,
@Leo, ik zal jouw commentaar in overweging nemen. Hetgeen jij Paul Kelder verwijt is echter OOK wel op jezelf van toepassing. Ook jij weet immers niet wie er aan de andere kant van de lijn zit.
Mijn standpunt is nog altijd: wat recht IS moet recht BLIJVEN. Daarmee bedoel ik dat ik het erg vervelend vind wanneer mensen andere personen op het verkeerde been zetten door maar lukraak met Waaibomenhout-oplossingen te komen. Geklooi in de marge vindt al meer dan genoeg plaats en IK spreek uit ervaring!
Zie de gevolgen daarvan OOK maar al te vaak....
En IK zie GEEN kwaad in het ontstaan van een discussie. Een discussie is een ideale manier om dieper op stof in te gaan. De betere verstaander heeft DAN slechts nog geen HALF woord maar een KWART woord nodig......
Uiteindelijk zijn het altijd nog de moderatoren van deze site die bepalen wat toelaatbaar is, en niet jij.
Kwinkslagen en humor maakt stof luchtiger, of ben je dat vergeten vanuit je schoolperiode..?
Ik neem het je niet kwalijk dat je je mening geeft want dat is een gevolg van het zich roeren op deze site.
Je hebt wel wat terechte argumenten maar doorslaggevend vind IK het vooralsnog niet.
No offense.
17 jaar
Dus om een voorbeeld te stellen: wanneer iemand verkondigt dat je gerust zonder condoom kunt vrijen bij wisselende partners en dan niet bang hoeft te zijn voor sexueel overdraagbare aandoeningen omdat de opa van de schrijver altijd zonder condoom kamelen van achteren penetreerde, dwingt mij gewoon tot een relativerende schop onder water, om het zo maar eens uit te drukken.
Is soms wel hard en pijnlijk, maar meestal ook wel erg verhelderend, al zeg ik het zelf....
Een drukkende vinger op een zere plek is altijd pijnlijk..........
17 jaar
Zal mijn best doen, Leo, maar voorlopig schijnen de moderatoren alhier het minder ewrg te vinden dan jij.....
Bovendien: je vervalt in herhalingen, Leo.
17 jaar
En DAT lijkt mij toch vrij "straight to the point...?"
17 jaar
leo kijk in je mail-box
vr.gr.
Lees bijv het stukje van Audia4, voor hem geen LL meer in benzine modellen. @Paul, die auto staat op LongLife, niet zomaar veranderen, toch?? Nou je ziet het. Om jouw woorden te gebruiken :ERVARING IS DE BESTE LEERMEESTER. Wat adviseer jij in dit geval dan, nieuwe nokkenas en gewoon weer LongLife. Op de oude voet verder gaan, zullen je vaste klanten leuk vinden. In de praktijk is ook gebleken dat de LL 0w30 niet de beste smeerfilm geeft. Bij hoge belasting gaan dan toch dingen overmatig slijten.
QUOTE
GOED LEZEN LEO.... volgens mij hadden wij het over een pompverstuiver. harry zegt ook, met uitzondering pd motoren.....
welterusten leo.....
paul,
santa boos?????
en dat in december...
vr.gr.
Ennuh, volgens mij is die 80% een door JOU vastgesteld percentage........?
DUS NIET wetenschappelijk vastgesteld.
Dus....... Leer eens wat beter tussen de regels door te lezen, Leo.
Advocaten verdienen daar hun honorarium mee.
JIJ doet nu eigenlijk wat dat spreekwoord zegt:
de pot verwijt de ketel...............
17 jaar
Santa kan niet boos zijn, Santa kan wel teleurgesteld zijn in mensen die niet goed opletten .
Ach, niet iedereen gelooft in mij. So what, zacht heelmeesters maken stinkende wonden....
Ooit was er een griekse wijsgeer die verkondigde dat de aarde niet PLAT was , maar ROND.
Hij moest zijn stelling herroepen anders zou men hem een kopje kleiner maken........
Ach, uiteindelijk had de beste man gewoon gelijk.......
17 jaar
Nou Leo, je bent wel een beetje zwaar op de hand, is het niet? Het is doorgaans vrij gebruikelijk op deze site elkaar scherp te houden dmv prikjes uit te delen. Dat is nu eenmaal zo, maar dat is alleen maar opbouwend en in het voordeel van de topicstarter bedoelt. Ben het dan ook volledig eens met Santa die beweert dat een discussie alleen maar voordelen kent.
Voor wat betreft het olie verhaal: Mijn ervaring is dat wanneer je begint te wisselen met soorten olie je een olieboot van je auto maakt. Juist het switchen veroorzaakt een abnormaal olie verbruik. Beter is het om eenmaal gekozen type olie te blijven gebruiken. Wil je perse een goedkopere semi synthetische olie gebruiken dan natuurlijk ook de interval naar 15000 km bijstellen.
Pas echter wel op dat PD motoren, zoals Harry Dok al noemde wel de long-life moet houden.
Natuurlijk zal elke motor waarschijnlijk wel blijven draaien op beide soorten olie, maar hou iig de bijbehorende intervallen aan.
Persoonlijk prefereer ik een bezoek aan de werkplaats om de 15000 km, simpelweg omdat dan eventuele storingen in een eerder stadium ontdekt kunnen worden. Maar dat heeft niets met de olie te maken.
Toen ik vorige week een Polo SDI van 2000 van nieuwe olie voorzag meldde de eigenaar trots dat ie met de oude olie (semi-synthetisch) maar liefst 25000 km had gereden in een half jaar. Hoewel dit te veel van het goede zou moeten zijn zag de oude olie er nog perfect uit! Heb toch maar met klant afgesproken dat ie in het vervolg net ff eerder komt, hahaha.
Dus Leo, nu maar niet meer storen aan anderen, beetje scherp houwe die hele handel! En je weet het; zachte heelmeesters stinkende wonden........
met vriendelijke groet,
Sytze
En om de chaos dan maar compleet te maken: Santa houdt NIET van LL olie......
Simpel, zoals de man is, omdat iets wat langer mee moet, minder snel ververst wordt!
Wat spaar je uiteindelijk uit, Leo...??
Oliefiltertje en een beurtje....?
Tsjonge, DAT mept er wel in!
Om dan nog maar NIET te spreken van mensen die last hebben van olieverbruik......
FF optellen wat die olie per liter kost, wat je er in de tussentijd bij moet doen, wat dat kost, etc. etc.
Tja, sorry hoor, Leo, 't wordt WEER een discussie...?
Wie begon er ook alweer over discussieren????
17 jaar
begrijp het echt niet meer, bij pd motor (zware belasting) ll olie, en bij benzine geen ll olie omdat er nokkenasslijtage zou zijn. kan me voorstellen dat het idd een chaos wordt in het VAG.
Wij Racen bij voorgestelde woon/werk 20/50 met 10/40 alleen maar om pk's.
vr.gr.
Probleem opgelost, dus....??
17 jaar
dacht het wel en vr. gr.
Dat bedoel ik: wat bevalt, bevalt!
17 jaar
DAT bedoel ik dus, Leo..............
17 jaar
Ach, t'is eigenlijk heel simpel swonnie: altijd gewone olie mogelijk, maar nooit met een pd motor. Thats all there is to it..........
Maar volgens ene Leo moest ik meer "to the point"komen en meer over de onderwerpen gaan schrijven.
Doe mijn best, dussssssss........
17 jaar
En zo hebben we alweer een lekkere 50 plusser!
Ben waarschijnlijk wat te snel voor sommigen.........
17 jaar
Welnee, je bent gewoon wat hyperactief in deze periode van het jaar!
zo jongens, allemaal wachten op een antwoord?
kijk maar eens op de recenties van "garage".
veel plezier
grapje....
Garagetest bedoel je?
ja...
vr.gr.
Heb ff gekeken op die site. Waar moet de aandacht speciaal naar uitgaan?
17 jaar
[quote=SWONNIE]begrijp het echt niet meer, bij pd motor (zware belasting) ll olie, en bij benzine geen ll olie omdat er nokkenasslijtage zou zijn. kan me voorstellen dat het idd een chaos wordt in het VAG.
Wij Racen bij voorgestelde woon/werk 20/50 met 10/40 alleen maar om pk's.
vr.gr.[/quote]
Het is heel simpel, een benzine heeft in nederland heel vaak last van olie die verdunt raakt met brandstof. (omdat je gewoon niet lekker kunt doorblazen in dit land) een diesel heeft daar al minder last van. (ook doordat die in het algemeen genomen anders gebruikt worden)
De pd diesel is compleet uitgelegd voor die olie; zijn oliepomp is er geschikt voor. De benzine's zijn min of meer omgebouwde blokken die in het verleden gewoon voor 10w40 geschikt waren.
Als je dus alles bij elkaar opteld is met het nederlandse gebruik de lonlive olie in benzinemotoren echt onzin en geeft nog schade ook; of ze moeten in een jaar 30.000 km rijden. Wie doet dat?? nee, die rijden lekker met een pd blok in de rondte.....
longlife benzineblokken die uit de garantie zijn!! vul ik gewoon af met 10w40 of 5w40 van gerenomeerd merk en voldoend aan de vw code volgens de instructieboekjes. Je moet hem uiteraard wel dan jaarlijks of om de 15000 km verversen. Nergens nooit nog geen problemen mee gehad......
Verversen doe je gewoon tijdens de apk, naar ratio kost het de klant hetzelfde als dat hij longlife olie zou kiezen.
Heren,
Ik heb een paar dagen de discussie helaas niet kunnen volgen, maar feit is dat ik ondertussen de olie heb ververst met een castrol txt vw 505 01 pompverstuiver diesel olie, dit is geen long life olie. Nu lees ik in de discussies dat voor de pompverstuiver motor je toch een long life olie moet gebruiken. Ik snap er geen bal meer van.
Nefer
17 jaar
Nefer,
Wat jij gedaan hebt is perfect OK.
Hier op het forum zitten een aantal mensen (zeker twee) die wat uit hun nek lullen en altijd gelijk moeten hebben, laat je daaraan niet vangen.
Groeten,
Hendrik
Quote:
Hier op het forum zitten een aantal mensen (zeker twee) die wat uit hun nek lullen en altijd gelijk moeten hebben, laat je daaraan niet vangen.
Unquote.
Dat er in Nederland en op dit forum van mening mag worden verschild is toch wat anders als deze boerse tekst.
De "waarschijnlijk" door jouw bedoelde mensen werken al tig jaar in de praktijk.
En niet omdat ze regelmatig kapotgedraaide blokken terugzien door dit advies...
Cor
[quote=Hendrik4290]Nefer,
Wat jij gedaan hebt is perfect OK.
Hier op het forum zitten een aantal mensen (zeker twee) die wat uit hun nek lullen en altijd gelijk moeten hebben, laat je daaraan niet vangen.
Groeten,
Hendrik[/quote]
zolang ie aan de door vw gestelde norm voldoet is geen enkel probleem.........
idd is het verschil tussen longlife en geschikte olie in dit geval niet geheel juist aangegeven. Een 0w30 is doorsnee de longlife olie; maar het kan dus ook anders.
Je moet je nu wel realiseren dat de vervangingstermijn met deze olie is teruggebracht is van 30dk tot 15dk.....
succes er mee en wat mij betreft draadje gesloten.....
[quote=Hendrik4290]Nefer,
Wat jij gedaan hebt is perfect OK.
Hier op het forum zitten een aantal mensen (zeker twee) die wat uit hun nek lullen en altijd gelijk moeten hebben, laat je daaraan niet vangen.
Groeten,
Hendrik[/quote]
HENDRIK.... is dit bovenstaande wetenschappelijk, of slechts door JOU vastgesteld.....[url=http://imageshack.us][img]http://img92.imageshack.us/img92/8564/vr...[/img][/url]
paul,
ALS HET VAN MIJN ZIJDE NIET DUIDELIJK IS OVERGEKOMEN, MIJN EXCUSES DAARVOOR
QUOTE
LEO....
misschien kun je het bovenstaande verhaal nog even compleet maken, door te vermelden wanneer men ''wel'' en ''niet'' mag!! afwijken van een long-life interval. en de vraag: mag!! een 5w/40 in iedere PD diesel, en vanaf en tot welk bouwjaar...? zou dit gevolgen kunnen hebben voor een evt, aanwezig roetfilter of die men later alsnog wil laten monteren.
dit bovenstaande ter aanvulling databasse. (er zijn namelijk meer mensen die dit gaan lezen)
paul,
[quote=Hendrik4290]Hier op het forum zitten een aantal mensen (zeker twee) die wat uit hun nek lullen en altijd gelijk moeten hebben, laat je daaraan niet vangen.
Groeten,
Hendrik[/quote]
Vertel es even wie hier uit zijn nek lult Hendrik! Dan moeten die mensen een halt worden toegeroepen. Bedankt voor de nuttige bijdrage.
mvg, Sytze
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Leo, voor iemand die dus ZELF eerst een vraag stelt over LL-motorolie, blaas je hier ineens wel heeeel erg hoog van de toren........??
17 jaar
DUS HENDRIK: WIE lult er hier nou uit zijn nek......??
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar