Hallo,
Nieuw op dit forum, en ik post gelijk maar een bericht waarvan er waarschijnlijk al
zat zijn :-( maar ik krijg weinig info terug via de zoekfunctie dus ik post toch maar.
Probleem:
Bij koude start moet de motor dmv gas geven op toeren gehouden worden,
bij wegrijden moet er ook veel met de koppeling gespeeld worden. Op kruispunten
slaat de motor vaak af. De motor loopt onregelmatig.
Wat is er mis:
Uitlaat is lek (elk deel)
Volgens mij hoort er vanaf het luchtfilterhuis een slang naar de achterzijde van de motor te gaan (warme lucht bij koude start??) deze is niet aanwezig.
Wat is er goed/vervangen:
Geen rook uit de uitlaat
Geen olieverbruik
Nieuwe accu
Nieuwe Bougies (oude hadden mooie verbranding's sporen)
Beurtje (Vloeistoffen + Filters)
Waar ik benieuwd naar ben is wat de problemen nu kan veroorzaken,
een aantal dingen wat ik tot nu toe weet zijn.
compressie meten
klep spelling controleren
distributie (tandje verschoven?)
ontstekking (nog op tijd)
massakabel?
Valse lucht inlaatspruitstuk?
Mijn vraag is of er nog meer zaken zijn die ik moet gaan controleren?!
ik ben by the way een leek dus ik weet niet of alles wat ik vermeld
ook op waarheid berust :-)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
mvg,
Jarno
P.S. blok is zelfde als een VW Golf I
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
werkt je choke wel
Weet ik eigenlijk niet, volgens mij heb ik geen handchoke en ik weet niet hoe ik een automatische choke kan herkennen/controleren
ik kan niet echt online informatie vinden die hier diep genoeg op ingaat. Mischien is een werkplaatshandboek wel verstandig :-)
16 jaar
als jij een handchoke hebt zit die handel ergens voor tegen je dashbord binnen handbereik en zitten er twee kabels aan je carburateur,,als jij je luchtinlaat eraf pakt en je kijkt in je carburateur dan zie je een klepje zitten dat alles kan afsluiten, als hij koud is en je trapt een maal op het gas(motor uit) moet dat klepje plat liggen en alles afsluiten zie jij echter bovenop een injector zitten met 2 draadjes eraan heb je injectie en werkt dit choke gebeuren heel anders.
16 jaar
Hallo,
Alvast bedankt voor je reacties,
Ik heb idd een automatische choke, ik heb het luchtfilterhuis verwijderd en er zit idd een vlinderklepje
op de carburateur. Nu valt mij op dat dit klepje altijd maximaal open staat, als ik het klepje met de hand
bedien dan zie ik een heveltje bewegen vlak bij het vacuüm potje, maar dit heveltje zit verder nergens aan vast?!?
hoe moet dit klepje doorgaans bediend worden?
Alvast bedankt voor je hulp!!
Er zitten ook nog een aantal vacuüm slangetjes waarvan ik niet weet of ze goed zitten,
ik zal straks een aantal fototjes plaatsen, mischien dat iemand weet of ze goed sitten?
groeten Jarno
16 jaar
dit klepje wordt er met een veertje opgewerkt,en zodra jij hem start trekt dat vacuum potje dat klepje een klein beetje open anders zou hij staan te verzuipen en te walmen,als hij koud is en je trapt op je gaspedaal moet dit klepje plat gaan liggen dit wordt er met een veertje opgewerkt
16 jaar
Het klepje blijft altijd in de maximale stand, ik heb in het forum gelezen dat wanneer je bij een koude motor 1x het ga intrapt,
dat het klepje dat de opening moet afsluiten. Kan het zijn dat de zgn "pulldowndoos" dit probleem veroorzaakt??
Tevens is de hele carb erg vet, dit komt omdat de vorige eigenaar zonder luchtfilter reed (de idioot) carterdampen
kwamen dus direct in de carb
Ik heb ook een foto bijgesloten, op de foto is een t-stukje te zien waarop geen slangetje aangesloten zit, volgens mij
is dit wel de bedoeling toch? (zat er niet op, en ik weet niet welke erop hoort)
groet,
Jarno
[url=http://img148.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img148.imageshack.us/img148/5567/...[/img][/url]
16 jaar
aan de rechterkant achter die zwarte doos rechts daarachter zit je doos met veer voor de choke die kun je verstellen door de drie schroefjes wat los te draaien en dan de hele doos lnks of rechtsom te draaien (rijker of armer)als ik het goed heb lopen daar 2 waterslangen naartoe die bij warm worden de veer opwarmen en deze dat klepje langzamaan weer opentrekt
16 jaar
Dan zal ik daar eens naar kijken,
Is er trouwens iemand die weet hoe de vacuumslangetjes aangesloten horen te zijn? Hier is weinig info over
terwijl er toch veel problemen mee zijn. Duidelijke documentatie is er niet van, zijn er mischien mensen die zelf al
eens een schema gemaakt hebben?
16 jaar
Wat is de motorcode?FP---EW---JB---FH?Staat in het blok geslagen.
Ik zal morgen de motorcode even opzoeken. (heb net nog even gekeken, kan het ww0 of wwo zijn?)
ik weet niet echt waar dit staat, de auto is trouwens een caddy pickup uit 87 (zou een golf1 blokje 1.6 moeten zijn)
Ik heb het potje waar het bimetaal in zit verdraaid, totdat het klepje gesloten is.
Nu moet volgens mij wanneer de auto gestart word een vacuum ontstaan in die
zogenaamde pulldowndoos (rechterpotje op de foto) deze zou dan het heveltje
van de vlinderklep moeten bedienen waardoor deze een beetje opent. Wanneer
dan het koelwater op temperatuur is zet het bi-metaal uit waardoor het klepje
volledig opent.
Ik heb om die pulldowndoos te testen gewoon een vacuumslangetje rechtreeks
op het bovenste poortje van het rechterpotje gezet en hieraan gezogen. Als het
goed is moet dan het membraampje waar het asje aan zit naar de pulldowndoos
toe bewegen waardoor het hevetje van het vlinderklepje bediend wordt en het
vlinderklpeje opent
Dit gebeurt bij mij dus niet!!
Is mijn verhaal juist en is de pulldowndoos defect? of zit ik er volledig naast.
Ik heb nu het potje met bimetaal gedraaid tot het klepje ca 4mm geopend is
bij koude motor, en ik heb gezien dat wanneer de motor warm het klepje volledig
geopend is.
Ik heb nu wel dat de auto niet meer goed stationair draait met warme motor (terwijl klepje open is)
zou dit verholpen kunnen worden doer het stationair toerental iets te verhogen?
Nou dit is weer een heel verhaal ik hoop dat jullie nog zin hebben om te reageren :-)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
16 jaar
Sluit in ieder geval het open eind van het t-stuk af. Dat trekt valse lucht en geeft de problemen die je beschrijft.
Zoek verder ook even langs alle vacuumslangen. De kans dat er een lek is, is zeker aanwezig met een auto van deze leeftijd.
16 jaar
zoals ik die carburateur bekijk is die goed vuil,maar goed, inderdaad als je aan dat slangetje zuigt moet je wel het andere afdoppen en als je dat T stukje nu eens verwijderd en die slang er rechtstreeks opduwt,dat klepje moet helemaal plat liggen bij koude start dus niet 4 mm open zodra je hem start trekt dat zwarte potje hem een beetje open zou dat zwarte potje defect zijn blijft hij wel lopen maar begint te walmen en een beetje te verzuipen,en stationair kun je wel wat afstellen
16 jaar
Ik heb er een slangetje opgezet zonder t stuk, wanneer ik hieraan zuig gebeurt er niets. Dat zwarte potje is denk ik stuk, daarom heb ik hem 4mm open staan bij koude motor. Als de motor koud is en het klepje sluit het kanaal af dan start de auto niet eens. Ik zal verder nog eens alle vacuumslangen controleren, maar ik zit er sterk aan te denken om een andere carb erop te zetten.
16 jaar
en als je aan dat onderste slangetje zuigt dat aan dat potje zit
16 jaar
Jipie! Mischien dat het nu goed is, op de onderste moet idd vacuum komen, dit gebeurde niet, maar ik heb
nu wat modificaties gemaakt waardoor de pulldowndoos wel werkt. koud wordt de klep nu geopend door
het vacuum systeem en daarna door het bimetaal volledig geopend, enige probleem wat ik wel hield was
stationair lopen bij warme motor, nu blijkt dat het stationair toerental bij mijn carb anders geregeld wordt
dan hier bv gemeld wordt:
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jet...
Dit is overigens wel een super site voor alle info!!
Op deze site word bij stationair toerental afstelling een afbeelding gebruikt van een vw met automatische transmissie
en hier zitten twee stelschroeven op.
Bij een handgeschakelde vw zit de stationair verstelling op de achterzijde van de 3-/4-puntsdoos! 1 boutje sleutel 13
Vanavond alleen nog even de stationairloop bij koude motor controleren, dus ik hou mn vingers gekruist!!
16 jaar
koud stationair kun je ook afstellen bekijk de oude carburateur maar eens goed (als je die nog hebt)hij moet natuurlijk koud met choke erop wat harder lopen dan warm anders verzuipt ie
16 jaar
Nou het moet niet gekker worden, hij loopt nu stationair zowel warm als koud "goed" maar toch vond
ik dat hij niet lekker rond liep. Nu heb ik met lopende motor de bougiekabels 1 voor 1 losgetrokken,
en wat blijkt, Cilinder 2 (vanaf distributieriem) loopt niet mee :-(. Dat wordt dus rotor, verdelerkap, contactpuntjes
vervangen.
Het vreemde is nu dat de overige bougies zwart zijn en die tweede goede verbrandinssporen vertoond? Dit kan natuurlijk komen
omdat ik met die carb heb lopen klooien.
Iemand suggesties?
16 jaar
Als 1 bougie niets doet, zou ik eerst naar de bougiekabel kijken. De andere 3 doen het wel: Dan is de (hoofd) oorzaak niet de rotor of de contactpuntjes. Wissel de bougie en de kabel van een andere cilinder met cilinder 2 eens. (natuurlijk wel ontsteekvolgorde goed houden) Doet dan de andere cilinder niet mee, dan ligt het aan de bougie of de kabel. Als cilinder 2 dan nog steeds niets doet, dan is het de verdelerkap.
16 jaar
of verbrande klep,of versleten nokkenas of inlaatpakking doorgeslagen op tweede cilinder,even een losse bougie of schroevendraaier in je tweede bougiedop houden en op je cilinderkop houden(met schroevendraaier een centimeter ervan af )en kijken of je een krachtige vonk trekt
16 jaar
THX voor de tips, ga ik proberen!!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar