auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: Loopt op 3 Cilinder

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6SR

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, en ik heb even gezocht naar dergelijke problemen maar heb niets kunnen vinden.

Ik heb een Golf 4 1.6SR bouwjaar 1998, ik heb deze ongeveer 7 maanden. bij aanschaf liep de auto goed, maar na ongeveer 2 maanden begon hij in te houden, stank uit de uitlaat te komen en op 3 cilinder te gaan rijden.

Echter is er nu ook een hoog olie verbruik, ik moet er ieder week een litertje bij gooien.
af en toe rookt de auto heel erg blauw, maar er zijn ook dagen wanneer het niet rookt.

Wat namelijk opvalt is dat hij soms op 4 cilinder rijd, en soms op 3.

Na wat onderzoek heb ik geconstateerd dat 1 van de 4 bougies nat word met olie(of benzine geen idee), deze is helemaal zwart, echter na het schoonmaken van de bougie loopt de motor weer goed, voor een korte tijd. Bobine, en bougie kabels zijn in orde en alle 4 bougies zijn nieuw.
De compressie is gemeten, en de waardes waren in orde.

Komt dit probleem jullie bekend voor, of weten jullie de oplossing kunnen jullie het mij dan s.v.p. laten weten?

Indien er meer informatie nodig is, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Jurvano

Geplaatst door

Jurvano (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit lijkt sterk op een lekke koppakking. Grote kans dat hij olie lekt in die cilinder waarvan de bougie steeds vet slaat en dat verklaard dus waarschijnlijk het olieverbruik en het feit dat hij op 3 cilinders gaat lopen, na schoonmaken bougie loopt hij gelijk weer goed zeg je dus mijn mening is de koppakking lek bij die ene cilinder zo vanachter de pc gezegd.Tis alleen niet goed te controleren, ja je kan een lektest doen door luchtdruk in die cilinder te persen en kijken of er meer lucht ontsnapt in verhouding met de andere cilinders maar als hij maar klein beetje lekt dan zie je ook niks met die meting.

ricky 10
badge

10 jaar

Dag Ricky,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb van verschillende garage's en ANWB te horen gekregen dat het ook de "kleppen hoedjes" kan zijn

Hoe denk jij erover?

Jurvano 0

10 jaar

De afdichtingen van de kleppen is zeer goed mogelijk dat deze tot hoog oliegebruik leiden..

Bij veel motoren kan je na het demonteren van de inlaat zo de klepstelen zien .

Als die klepsteelafdichtingen lekken zie je zo dat het op de steel en klep overdreven vet is .

De afdichtingen vernieuwen zonder demontage van de kop is mogelijk maar werk voorzichtig om niet de klepstelen niet te beschadigen.

Er zijn "handige" hulpstukken te koop maar veel beschadigen meer dan dat ze oplossen !!!

De spietjes zijn hard maar de klepstelen zacht .

Vr. groet.

Punt 65
badge

10 jaar

Bedankt voor je reactie Punt,

Ik laat de motor repareren door een monteur, en waarschijnlijk zal hij de kop eraf halen.

weet jij toevallig wat voor onderdelen of iets dergelijks vervangen kunnen worden, zodat het in 1 keer allemaal gedaan kan worden en de motor op lang termijn goed blijft?

of een mening vanuit jou kant?

Jurvano 0

10 jaar

Vraag of de monteur ook even naar de staat van de kleppen wil kijken.

Dus de speling in de geleider en het dichtvlak van de klep reinigen en inslijpen .

Bij oxidatie op het pasvlak van de cilinderkop zeker de kop laten vlakken.

Succes.

Punt 65
badge

10 jaar

[quote=Jurvano]Dag Ricky,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb van verschillende garage's en ANWB te horen gekregen dat het ook de "kleppen hoedjes" kan zijn

Hoe denk jij erover?[/quote]
Ja dat kan ook hoor maar ik zei eigenlijk gelijk koppakking omdat ik die al vaker heb vervangen bij dit blok en klephoedjes nog nooit maar dat is mijn ervaring. Maar klephoedje stuk van die ene cilinder (omdat alleen die ene bougie nat slaat zeg je en de rest niet) zou kunnen maar ook die olieschraapveer van die cilinder (heeft niets met compressie te maken) of alles is in zn geheel slechter aan het worden maar ik werk bij dealer en dan zie je deze wagens minder vaak dus kan ik ook sommige gebreken missen die pas later aan het licht komen.

ricky 10
badge

10 jaar

Ondertussen heb ik het volgende aangeschaft, omdat het mij werd aangeraden door een motor revisie bedrijf.
-Drijfstanglager set
-Zuigerveren set
-Cilinderkopboutenset
-Koppakking
-Kleppenhoedjes

zal dit mijn probleem definitief oplossen?? ik hoop van wel!

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor jullie reacties.

Jurvano 0

10 jaar

Jurvano ; ook de drijfstangbouten mogen maar EEN maal gebruiktworden!

Succes met de klus.

Punt 65
badge

10 jaar

En?

Raffell 0

10 jaar

De auto is onlangs gerepareerd, echter heb ik alle onderdelen voor niets moeten aanschaffen. bij het demonteren van de kop werd al snel de grote boosdoener ontdekt.. ik ben misschien een beetje krom met het uitleggen maar ik hoop dat jullie het begrijpen.. In de motor onderblok van de 1e cilinder zit een cirkelvormige blok waar de zuigers in gaan. Die cirkel vormige blok had een in keeping van ongv 3-4MM, vergelijkbaar met als je een blok hout zaagt 3mm diep. dit was uiteraard niet meer te repareren, en de olie verbruik en de gekochte onderdelen zullen dat zeker niet.

Ik heb een ander motor aangeschaft en die erin gedaan, en nu rijd ie weer als een trein.

Alleen loopt ie stationair ietjes te trillen, en je ziet op de toerental het een beetje pingelen, en bij koud starten gaat het naar 1200 toeren, en zakt naar enkele minuten naar 900, de normale stand.

ik heb wat gelezen over als de gasklephuis los geweest is dat ie opnieuw ingeleerd moet worden? klopt dit? want dit zou dan mijn probleem kunnen verhelpen.

Echter heb ik nog iets en dit is al zo sinds ik de auto gekocht heb, mijn KM/u heeft een grote afwijking. als ik bijvoorbeeld 120km/u rij, is dat in werkelijkheid 100km/u en als ik 60km/u rij 50km/u en zo door. het klopt dus niet.. weet iemand een oplossing hiervoor?

Jurvano 0

10 jaar

Dus toch een koppakkingsprobleem wat ik al dacht, dat hebben deze blokken wel eens sporadisch. Best wel jammer want verder zijn deze blokken onverwoestbaar.
Soms kan je zo'n gat/aantasting wel vullen met staalvuller of hoe heet dat ook alweer, kneedbaar staal. Heb ik wel eens gedaan en het kan geen kant meer op en die koppakking zit er nu nog steeds op maar 3mm diep is wel veel maar als het een kuiltje is dan kan het wel met dat spul.

Ja klopt, reinig gasklephuis en leer deze weer in met de testkast en wis alle storingen en dan gaan rijden. Mocht hij daarna nog niet goed zijn dan als eerste storing uitlezen.

Klopt je bandenmaat wel? Zo ja dan probleem in instrumentenpaneel. Controleer ook de codering hiervan.

ricky 10
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.