Volkswagen Golf IV: LPG: Slaat af met warme motor.Goed op benzine. Foutcodes uitgele

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Mijn golf, 250.000 km op de teller heeft een hele tijd zonder problemen gereden op LPG. Echter, sinds kort, als de motor warm is wil deze wel eens gaan stotteren en zodra ik de koppeling in druk valt ie uit. Op benzine kan ik dan weer verder rijden. Als ik dan na 5 minuten weer overschakel op LPG gaat het weer (even) goed).

De auto zelf geeft deze foutcode:

- Cylinder 3 misfire detected.

De gasinstallatie (Koltec/Necam) gaf vorige week deze foutcode
- code 45 - mengsel langdurig te rijk.


Wat kan hier het probleem zijn? De bougies zitten er net in.

- Bougiekabels?
- De gasboer die ik gemaild heb heeft het over een mogelijk defecte lambdasonde. Kan dit ook?
- andere mogelijkheden?

bramv82

Geplaatst door bramv82 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de motor op benzine wel goed loopt, ga ik er vooralsnog van uit dat de lambdasonde gewoon werkt.
Ook als de motor op gas loopt, blijft de benzine-computer het signaal van de lambdasonde ontvangen.
De benzinecomputer klaagt niet over de lambdasonde en ook niet over het mengsel.

Misschien een bedradingsfout richting LPG-computer?

Al eens rijdend de signalen van de sensoren (vooral lambdasonde) bekeken? Zowel op benzine als op LPG.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

LPG is gevoeliger voor afwijkingen dus het zou wel aan de lambdasonde kunnen liggen.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor jullie berichten. De auto wordt komende vrijdag gekeurd dus ik ben een beetje bang dat deze niet door de gassentest komt.
Ik zal de garage in ieder geval eens vragen om de lambdasonde door te meten.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Hier een update. Allereerst zat er een luchtslang los die vanuit de luchtpomp naar de luchtfilter loopt. Wellicht dat deze voor het te rijke mengsel zorgde.
De auto kwam vandaag zonder problemen door de APK. Lambdasonde is dus ook in orde.

Het uitvallen op LPG is echter nog steeds een probleem. Met een warme motor lijkt het op een gegeven moment dat er gewoon geen gas meer in de motor komt. Bij het indrukken van het gas gebeurt er helemaal niks. Overschakelen op benzine en de auto loopt weer perfect. Daarna kan ik weer even op gas rijden totdat het probleem zich even later weer voordoet.

Uitlezen van de computer van de auto levert "misfire cilinder 2 op". Een andere cilinder als de vorige keer dus...

Wie kan me helpen?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk een bezoek aan een LPG-specialist.
Ik zou daar niet te lang mee wachten anders is de kans op dure gevolgschades aanwezig.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Zijn de DFCO klep en de LPG afsluiters al gecontroleerd?

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Ik heb de DFCO klep er straks even afgehaald. Wat kan ik hier aan controleren?

Als ik de stekker van de DFCO klep loshaal bij een lopende motor slaat ie af.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Als de DFCO klep onder het rijden niet goed werkt kan deze de LPG toevoer blokkeren waardoor de motor afslaat.
Dit geld ook voor de LPG afsluiters.
Zijn het gasverdeelhuis en de stappenmotor daarvan schoon?

Handleiding om het gasverdeelhuis te reinigen kan je vinden op de onderstaande link.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Verdeelhuis heb ik in de 140.000km die ik ermee heb gereden 3x schoongemaakt en voorzien van nieuwe o-ringen. De laatste keer is denk ik maximaal 30.000km geleden...

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Is het DFCO membraan nog goed?
Het verdeelhuis vervuild vrij snel weer, om dit te voorkomen kan je een filter tussen de verdamper en het gasverdeelhuis plaatsen.

Je kan ook nog controleren of er LPG uit de aansluiting van de vacuumslang op de verdamper komt.
De vacuumslang moet je dan wel even met iets dichtmaken.
Als hier LPG uit komt moet de verdamper gereviseerd worden.

Je kan ook de computer uit laten lezen op waardes.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Met DFCO membraan bedoel je het membraan in het verdeelhuis?
Ik zal het verdeelhuis eerst weer eens schoonmaken. Er zit wel een gaasje op het verdeelhuis waar het gas binnenkomt. Daar zaten de laatste keer 2 zwarte puntjes in (heel weinig wel). Ik begreep dat dit kan duiden op een versleten verdamper...

LPG uit de vacuumaansluiting op de verdamper ga ik ook controleren.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

DFCO membraan is het membraan in het verdeelhuis idd.
Dat van die versleten verdamper klopt.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Vandaag het verdeelhuis schoongemaakt. Er was wel wat olie te zien in het verdeelhuis, verder was ie niet heel vies.

Op de foto is het gaasje te zien van het inkomende gas in het verdeelhuis. Zoals je ziet zijn hier wat zwarte stukjes te zien. Denken jullie dat het nodig is om de verdamper te gaan reviseren? Ik meende wel wat gas te ruiken toen ik de vacuumleiding loshaalde...

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Als je gas ruikt tijdens het stationair lopen bij de aansluiting van de vacuumslang aansluiting zou ik de verdamper sowieso reviseren.
Dit kan je ook testen door er wat speeksel op te doen en als je belletjes ziet weet je dat er gas uit komt.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Revisiesetje is besteld.

1 vraag, want ik wil het wel veilig doen: bij het verwijderen van de verdamper moet de aanvoerleiding van het gas los. Zorgt de afsluiter op de gastank ervoor dat niet de hele tank leegloopt? Ik neem aan dat de afsluiter dicht blijft zo lang deze geen stroom krijgt? Dus accu loshalen zorgt voor een veilige afsluiting?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Als de motor uit is of de auto op benzine loopt dan zijn de lpg afsluiters gesloten.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Deze week de verdamper het het verdeelhuis gereviseerd.
Nu heb ik zelf niet de mogelijkheid om de gasdrukken af te stellen. Ik heb de stelschroeven (hopelijk) niet verdraaid.

Wat is de invloed van een eventueel niet correcte gasdruk? Hoe ga ik dit merken? Of merk ik niks en kan ik de motor of katalysator of zo beschadigen?

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Het afstellen van de eerste en tweede trap van de verdamper heeft alleen het doel de verdamper in de basisafstelling te brengen.
De ECU is in staat veranderingen aan te leren tot op een zekere hoogte. Daarnaast gaat de ECU in open loop bij accelereren en decellereren.

Gr. paul

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Nou, de verdamper zit er weer in. De auto loopt goed op LPG. :-)

Nu afwachten of het originele probleem ook verholpen is. Dat zal deze week moeten blijken als ik weer wat verdere stukken ga rijden.

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Weekje gereden op LPG: de auto rijdt weer perfect! Beter dan dat ie ooit gereden heeft zelfs.

Normaal schokte de auto heel licht als deze stationair liep op LPG. Nu loopt ie als een zonnetje!

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Na een kleine maand goed gelopen te hebben was het probleem toch ineens weer terug.
Nou, ik ben toch maar gewoon naar de LPG specialist gegaan. (verdampere.nl, veel goeds over hem gelezen op internet. En met de gasboer om de hoek had ik geen goede ervaringen)

Het probleem was de stappenmotor op het gasverdeelhuis. Deze bleef open staan waardoor de motor als het ware verzoop. Dit was duidelijk te zien aan het lambda signaal welke ipv een sinusvorm af en toe bleef hangen op hoog voltage (rijk mengsel).

stappenmotor is schoongemaakt en gesmeerd, de auto loopt weer goed.
Kosten: paar tientjes :-)

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Het kan zijn dat de stappenmotor zodanig versleten is dat deze uiteindelijk vervangen zal moeten worden.
De tijd zal het uitwijzen of dat zo is.

bramv82 (0), 10 jaar geleden

Inderdaad. De stappenmotor was ook nog van een oud model, dus minimaal 11 jaar oud. Mocht het probleem terugkomen is ie zo vervangen...

Ik zie nu trouwens dat je in oktober al de juiste richting op wees. Ik dacht toen dat je het over de werking van het verdeelhuis had, maar je had het dus al specifiek over de stappenmotor = dus dfco klep :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.