Laatst een nieuwe kabelboom voor de verstuivers geplaatst. Is de motor ineens erg gaan tikken. Ik kan niets ontdekken. Oude kabelboom weer terug geplaatst, maar geen verschil nog steeds een luide tik. Bij een koude start, start ie met een luide tik deze wordt dan enkele seconden minder en komt dan weer even luid terug. Het is een heldere luide tik.
Ik heb een aantal acties uitgevoerd, maar helaas nog steeds zonder oplossing.
Het volgende heb ik gedaan
1) Uitlaten lezen: geen foutcodes. Verstuivers een voor een los gekoppeld; geen verschil.
2) Geluisterd met een stethoscoop (de tik lijkt bij de voorste cyl. vandaan te komen, het is echter erg slecht te horen). De nokkenas is onbeschadigd en mooi glad.
3) Ik heb de voorste verstuiver uitgebouwd en laten controleren op de testbank . Hier is geen defect in aangetoond wel een lagere opbrengst, maar dat veroorzaakt geen tik.
4) Na inbouwen van de verstuiver start de motor met de tik, deze werd na enkele seconden zachter en onregelmatig, verdween toen enkele seconden en daarna kwam de harde tik terug en ging niet meer weg.
5) Motor uit laten lezen op de Bosch testkast: Geen afwijkingen gevonden.
6) Er wordt aangegeven dat het mijn pistonpen lager kan zijn, hier heb ik de volgende vragen over;
Hoe verklaar ik het weggaan van de tik en weer terug komen? Alles binnen 20 seconden.
Kan dit acuut optreden? Het is geen aanzwellende tik over meerdere ritjes geweest.
Hoe kan ik zien dat de klepstoters stuk zijn?
Is er nog een test welke ik uit kan voeren zonder alles uit te gaan bouwen. Ik wil graag iets meer zekerheid dat het de pistonpen is.
Kan ik de zuiger via het carter demonteren zonder de krukas te demonteren?
Iemand nog een suggestie wat het anders kan zijn?
Ik hoor graag van jullie suggesties en expertise.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het niet de tandempomp die je hoort ???
Gr. Harry
Beste Jeroen
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Hou het bij 1 topic dit houd het voor de lezers en voor de mensen die jou eerder hebben geholpen goed overzichtelijk.
Gr. paul
Beste Paul,
Dat wilde ik ook, maar kreeg de indruk dat die andere niet meer gelezen werd doordat het een ander onderwerp was. Doordat het probleem zich verschoven heeft en ik zoveel mogelijk mensen wil bereiken.
Groet,
Jeroen
15 jaar
Hij loopt nog en tkt ook nog steeds?
Neem dat geluid eens op met mobieltje of camera oid en zet het hier of op youtube,dan kunnen wij het ook horen en dan gaat een diagnose stellen wat beter.
[quote=kronkels]Beste Paul,
Dat wilde ik ook, maar kreeg de indruk dat die andere niet meer gelezen werd[/quote]
Het probleem wordt zeker wel gelezen echter, is vanachter een scherm zo geen goede / duidelijke diagnose te stellen.
Geluiden zo op afstand beoordelen lukt niet altijd, dan wordt het een raadspelletje......
Gr. paul
In onderstaande link staat het filmpje. Je hoort dat direct na het starten de tik minder wordt en daarna weer terug komt. Ik heb gisteren ook nog met een schroevendraaier op de tandempomp geluisterd en dat is een mogelijkheid. Wat vinden jullie als je het hoort?
http://www.youtube.com/watch?v=UH8a3Czi4...
15 jaar
Jeroen het lijkt allemaal mee te vallen.
Zelf denk ik aan een klepstoter....
Gr. paul
IDD ik denk ook een stoter.
Gr. Harry
Dit lijkt mij ook een klepstoter,maja waarom tikt hij nu opeens zo hard?
Gewoon een defecte stoter,dan gewoon vervangen.
Is ie gebroken oid,dan niet meer starten,kans op gevolgschade.
Dus snel klepdeksel verwijderen en heel goed kijken of je een barst ziet in 1 van de stoters of beschadigde plekken op de nokkenas.
lijkt verdacht veel op een klep stoter, je zal niet de eerste zijn!
laat nog even horen hoe het is afgelopen.
Ik heb gisteren de kleppendeksel eraf gehaald en goed gekeken, kan nog niets ontdekken. Ik haal morgen de nokkenas eraf om goed te kunnen kijken. Hoe kan ik de krukas blokkeren zodat ik niet de hele voorkant hoef los te halen ivm de distributie?
Groet,
Jeroen
15 jaar
haal de hele zaak gewoon naar voren, die service stand is niet voor niks bedacht op deze auto! zo er inprutsen met de kans op een verkeerde stand geeft alleen maar het risico op meer schade.
LET GOED OP!!, voor de distributie ben je ABSOLUUT het juiste gereedschap nodig!!!
ga hier niet mee prutsen , merken streepjes trekken of wat dan ook!
raadpleeg hiervoor het werkplaats handboek of een monteur!!!!
Dank jullie voor je goede adviezen. Ik heb net het werkplaatshandboek van voor tot achter doorgespit. Ik ga de klus doen in wat verloren uren, dus het zal wat langer duren dan jullie gewend zijn, zal jullie op de hoogte van mijn bevindingen, het euvel en de oplossing.
Groet,
Jeroen
15 jaar
Helaas heb ik het nog niet gevonden. Het enige afwijkende wat ik gevonden heb is een kapotte getande riem spanner (hydraulische).
Ik heb alles los maar kan niets ontdekken aan de klepstoters. Wat moet ik hier aan zien? Is de onderste rand eraf gebroken, is het dekseltje intern los of breken ze compleet door?
Een ander idee: Kan het zijn dat de olie toevoer kanalen van de klepstoters verstopt zijn? komt dat bij deze blokken voor?
Als ik de krukas ronddraai heb ik op twee plekken (180graden verdraaid), tijdens heen en terug draaien, een tik. Is dit normaal? Letop dit is met de pompverstuivers er nog in, als deze eruit zijn tikt er niets meer. Volgens mij worden de kleppen door het vacuum in de arbeidslag even open getrokken.
Ik hoor graag van jullie suggesties
Groet,
Jeroen
15 jaar
nokkenas controleren of alle nokken nog aanwezig zijn ,heb er laatst een gehad met afgesleten nok,en ook de stoter kapot geslagen
15 jaar
Sinds gisteren rij ik weer. Nieuwe klepstoters erin en een o-ringen set voor de verstuivers. Start ie toch weer met de zelfde tik! Heb een ondanks de tik een proefrit gemaakt en na de rit is de tik weg. Twijvel nu of al de acties nodig zijn geweest. Blijft dat de tik heel serieus klonk, de garage deze ook niet kon verklaren en ook een gespecialiseerde dieselservice niet. Alles bij elkaar denk ik dat ik goed gehandeld heb door alles te controleren en vervangen.
Ik zal nu op niet al te lange termijn de verstuivers nog wel vervangen doordat deze in de test een te lage opbrengst hadden. Focus lag nu eerst op de tik verhelpen en dat is dus gelukt.
Groet,
Jeroen
Allemaal bedankt voor het meedenken.
15 jaar
Jeroen
Hopen dat het nu weg blijft dan, Mocht je er weer last van krijgen, zou ik toch eens naar de verstuivers laten kijken, die kunnen ook een harde tik veroorzaken, al klonk dat niet echt zo erna op je filmpje.
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar