auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: moter houd in

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4

hallo wij hebben hier een transporter die onder t rijden de hele tijd blijft inhouden behalve als je stevig door rijdt.
t volgende is gebeurd
de timing is meerdere malen gecontroleerd dwz de krukas poulie opinslaan t bdp de nokkenas en de pomptiming middels een micro meter
het gaat hier om een 2.4 zonder turbo dus een gewone brandstofpomp met een gashendel. de pomp is bij 2 verschillende bedrijven aan geboden met t zelfde resultaat.
verder hebben we de pomp op een andere transporter gezet en deze liep er perfect op dus weer een bevesteging dat de pomp goed moet zijn .

wat zou deze klacht kunnen veroorzaken?

met vr gr willem

Geplaatst door

WLS (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

willem staat de disrubutie riem wel exact op tijd.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

17 jaar

Hoi jan de distriebutie staat echt op tijd ik heb zelfs nog een klep los gemaakt of het bdp klopt en gecontroleerd met de micrometer.
wat ik wel kan vertellen is dat de moter water gebruikte en de koppakking vervangen is dit is ong 2maanden terug gebeurd en sinds een maand doet dit probleem zich voort'

gr willem

WLS 0
badge

17 jaar

willem komt er dan geen lucht in.
bij het branstoffilter zit daar boven op een klepje die willen wel eens stuk gaan.
ik zeg niet dat het dat is maar misschien het proberen waaard.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

17 jaar

Staat je pompriem wel strak genoeg? Ik denk aan klapperen van de riem. Dit hebben wij namelijk ook wel eens gehad

hoi we hebben vandaag de motor zonder filter laten lopen en de stopklep leeg gehaald en morgen willen we er nog een aparte brandstoftank bij zetten met een electrische pompje zodat degewone tank niet gebruikt wordt.

ja en wat de spanning betreft van de riem die is toch echt goed er zit ook een nieuwe spanrol op .

met vr groeten willem

WLS 0
badge

17 jaar

Je zegt een nieuwe spanrol. Zit er op de pompriem ook een spanrol bij deze motor. Brandstofpomp zit toch aan de andere kant van de kop? Of bij deze niet. Ik vind het zo gek als men doortrekt er geen problemen zijn.

klopt de riem van de pomp zit aan de andere kant maar zonder spanrol.
dit is anders bij de 2.5tdi modellen.

t gekke is de moter heeft net 100.000km gelopen aantoonbaar.

t lijkt net of de moter te weinig brandstof krijgt ,maar als je doorijd is er niets aan de hand en dit is normaal gesproken tegenstrijdig.

vr gr willem

WLS 0
badge

17 jaar

heel nuchter gezegd, lijken de symptomen wel op een compressieprobleem ( zuigerveren ??? ). Doortrekken is minder lektijd, dus hogere compressie ???, heel nuchter en zwart/wit gezien dan he.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Probeer eens de opbrengst iets te verhogen door de rechterschroef met contramoer iets in te draaien zodat hij iets meer brandstof krijgt.

Gr Ron

R_Bakker 0
badge

17 jaar

ga een rijden zonder luchtfilter(wel bij droog weer) dan is de luchtweerstand minder.
is het dan beter vervang dan de luchtfilter, loop deze niet beter, dan denk ik ook eerder aan één of meerdere zuigerveren defect, waardoor de lektijd groter is.

autofixer 0
badge

17 jaar

Dus compressie meten is zeker weten

hoi ik ga t allemaal proberen en houd jullie op de hoogte.

t gekke is dat gekomen is naar t vervangen van de koppakking dus zou je logische kunnen zeggen t zit in de kop maar wat kan hier mee fout gaan normaal gesproken niets de is niet eens gevlakt alleen licht geschuurt en met een rij gecontroleerd of de kop nog recht was.

met vr gr

WLS 0
badge

17 jaar

verstuivers testen

hoi allemaal

daar zijn we weer
het volgende hebben we gedaan. andere verstuivers geen resultaat crompressie gemeten allemaal 29 bar op 1 na die had 28 bar moet dus geen probleem zijn moter steunen gecontroleerd plus de bak steunen geen resultaat.
wat zou er aan de cilinder kop verkeerd kunnen zijn ? en wat zou t gevolg zijn als de koppakking iets dunner of iets dikker zou zijn ten opzichte van de orginele (en dan niet meer of minder compressie want dat is een logische gevolg)

met vr gr willem

WLS 0
badge

17 jaar

oja de nokkenas ten opzichte van de krukas ene keer iets voor het punt gezet en de andere keer er iets na gezet,het zelfde met de pomp gedaan iets te vroeg gezet (dan wordt het zelfs nog erger)ook iets te laat gezet ook geen resultaat.en de schroef van de pompopbrengst in en uit gedraaid ook geen reultaat begint zelfs erg te roken (teveel aan brandstof) en ook nog de kopeling met de drukgroep beredeneerd maar daar ligt een gewone zonder trillingsdemper op.

WLS 0
badge

17 jaar

Uitlaat toch niet verstopt.

hoi allemaal weer !

t volgende is er veranderd: de moter is gereviseerd en nog steeds t zelfde resultaat.
er zaten een paar kleine gaatjes in de cilinderwand en aan de kleppen was niets te zien.
wie weet er nog een suggestie.

gr willem

WLS 0
badge

17 jaar

Willem,

Uit dit hele verhaal kunnen we wel concluderen dat de motor niet de oorzaak is van dit probleem.

Ik vermoed dat het probleem ligt aan bepaalde functies die alleen worden gebruikt in deellast zoals bijvoorbeeld de EGR. Verder heb ik meerdere malen meegemaakt dat de asjes van de gashendel ruim worden en daar dan brandstof uitlekt.

Zit er ook geen vollast schakelaar op de brandstofpomp?

Ik hoop dat je hier iets mee kan?

Hoor van je,

Harrie

Potlood 0

17 jaar

verder hebben we de pomp op een andere transporter gezet en deze liep er perfect op dus weer een bevesteging dat de pomp goed moet zijn .

quote

harrie, al wakker!!

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Ja zeker wel Paul,

Maar mocht het zo zijn dat er een vollast schakelaar op de pomp zit moet deze het een en ander activeren op het moment dat de motor onder vollast draaid. Aan de hand daarvan kan Willem bepalen waarom de motor zonder deze functies niet doet wat hij wil.

Maare Paul, ben jij wel wakker?

Ik zou toch verwachten dat een Pro zoals jij wel een oplossing heeft voor dit probleem ;)

Groetjes,

Harrie

Potlood 0

17 jaar

Paul,

Ik ga me nu toch wel afvragen wie er nog wakker moet worden vanmorgen.

"indien WLS nou eerst eens verteld wat nou precies de storing was die was uitgelezen... daar kan ik meer mee dan dingen zomaar op gaan zitten sommen."

Quote

Paul, Storingen??? Uitlezen??? ECU????? op een transporter 2.4 van 93???

Gaat het je pet te boven als er geen variable turbine en ECU opzit??

Het betreft hier een al oude 2.4 5 cilinder met een mechanische brandstofpomp en een hand koudstartvervroeging. Dus geen LMM's ECU's magneetkleppen N-75's en al helemaal geen vastzittende turbine geometrie.

Deze auto heeft probleem in deellast en we kunnen het samen wel eens worden dat de pomp en het blok de oorzaak waarschijnlijk niet is.

WLS, kun je ook aangeven wat de auto precies doet als hij inhoud, roken of iets dergelijks?

M.v.g,

Harrie

Potlood 0

17 jaar

harry... laat de oplossing aan jou over, je bent op dit forum nog vrij NIEUW zou zeggen doe je best en leef je uit :)

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Paul,

Begrijp me niet verkeerd, ik zat hier niet om vervelend te doen tegen iemand.

Alleen denk ik dat het verstandiger is samen naar een oplossing te zoeken voor de problemen die hier gepost worden.

Om dit te kunnen doen lijkt het mij verstandiger elkaar niet negatief aan te spreken op de gegeven adviezen en al helemaal niet als de kritiek ongegrond is.

En ja ik ben nieuw hier op dit formum maar ik heb al heel wat oudere volkswagen diesel door mijn handen gehad.

Ik hoop dat we SAMEN een oplossing voor dit probleem kunnen vinden Paul!

Met vriendelijke groet,

Harrie

Potlood 0

17 jaar

oké harry

moet eerlijk bekennen wij doen helemaal niks met bussen ook nooit gedaan, ook het oude spul (antiek noem ik dat) zie ik hier bijna niet meer. daar ben ik dan ook niet altijd zo 1 2 3 meer van de hoogte... het zou dan ook best eens kunnen voorkomen dat je er eens naast zit destemeer om dat je er eigelijk nooit meer mee in aanraking komt.... HELAAS wordt je daar wel eens op afgerekend, er mag dan PROF bij mijn naam staan maar ben niet helderziend derhalve gaat TOVEREN mij ook heel slecht af.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Okee Paul,

Laten we afwachten wat WLS ons nog meer te melden heeft.

Verder ben ik zeker onder de indruk van al je berichten, oplossingen en documentatie die je op dit forum zet. Ik hoop dat we nog eens vaker samen over een probleem kunnen nadenken.

Met vriendelijke groet,

Harrie

Potlood 0

17 jaar

Als Paul nu even zijn status verandert in particulier en Harrie in prof dan klopt alles weer, hahaha.

Als je gewend bent om als eerste uit te lezen kom je natuurlijk bedrogen uit bij deze auto.
Ik heb toch het idee dat het probleem in de brandstof toevoer zit, en dan niet in de pomp maar het traject ervoor.
Zou maar es een rechtstreekse toevoer uit een tankje bij de motor proberen om e.e.a. uit te sluiten.
Vaak zoek je het veel te ver. Ik geloof er geen barst van dat het hier om een mechanisch motorproleem gaat.
Verrotte aanzuigbuis of ergens anders een vacuumlekje? Wie zal het zeggen.....proefopstelling maken en proberen.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=sytze]Als Paul nu even zijn status verandert in particulier en Harrie in prof dan klopt alles weer, hahaha.
Sytze[/quote]
Van PRO naar PARTICULIER...............
Ja, daar weet Santa alles van!

Santa 0

17 jaar

hay
hier heb ik weer een stom idee
(zelf met mn eigge bus t4 2.4 d gehad)
met op tijd zetten met micro meter
draai je de pomp wel goed om en meet je aan de juiste zijde van de nok????
mvg jery

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

grappig die laatstse reactie s maar goed t volgende de moter is een gewone standaard 2.4 5cilinder diesel moter.
LET OP ZONDER TURBO DUS OOK ZONDER EGR KLEP EN ZONDER VOL/DEELLASTSCHAKELAAR.

wat betreft de pomp afstellen maakt niet uit of je die naar links of rechts draait t gaat erom dat de test en de afstelwaarde goed is dat is wat je met de micro meter doet en dus afleest in ons geval is en moet dit 1 mm zijn .
de manier van naar t bdp draaien is wel bepalend.

en nu de klacht nog een keer: als je met de bus rijd wat langzamer dan begint de auto in te houden en te schudden t ergste bij de 3e versnelling
maar zoals je bij iedere bus dat wel eens hebt als je wat lager in de toeren rijdt dan schud de bus een paar keer als je gas geeft en dan is het weg .maar bij deze wordt t dan steeds erger net als of je met het gaspedaal pompt.
maar wat is nu het geval als je vlot rijd (niet racen)dan heb je nergens last vanen dat is nu het vervelende.

met vr gr Willem

WLS 0
badge

17 jaar

oja hoi jerry ook stomme ideen zijnvan harte welkom wij weten t zelf op dit moment ook ff niet meer .misschien breng je ons net op het goede spoor we wachten maar af .....het volgende wat we nu weer eens grondig gaan bestuderen zijn de versnellingsbak aandrijfassen moter en baksteunen ........ en de koppeling is een gewone diafragma DUS GEEN met trillings dempers ect


vr gr Willem

WLS 0
badge

17 jaar

oja voor ik het nog vergeet de moter hebben we ook al met een los tankje laten lopen waaraan we de aanvoer en de retour rechtstreeks hadden gemaakt.........en dit al voor de revisie


gr Willem

WLS 0
badge

17 jaar

[quote=WLS]oja hoi jerry ook stomme ideen zijnvan harte welkom wij weten t zelf op dit moment ook ff niet meer .misschien breng je ons net op het goede spoor we wachten maar af .....het volgende wat we nu weer eens grondig gaan bestuderen zijn de versnellingsbak aandrijfassen moter en baksteunen ........ en de koppeling is een gewone diafragma DUS GEEN met trillings dempers ect


vr gr Willem[/quote]
let ook op de merktekens
bij mij zat de pomp dus aan de verkeerde kant getimed
heb ook een 2.4 d zonder troep
had met timen onder gestaan en stomweg verkeerde draairichting
staat ie niet voor maar na en gaat dan ook schdden en inhouden
heb nog een gerev pomp liggen
dacht ook pomp stuk
deed t zelfde
tot ik in ens door kreeg onder de bus dat je dan wel de goede kant op moet draaien
was meteen over
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ook mogelijk stom mare wat er in gaat kan het er ook uit

keescv 0

17 jaar

willem hoe is de koudstart en rookt hij dan zo ja wat voor kleur? wat is het chassisnummer?

[quote=john5686]willem hoe is de koudstart en rookt hij dan zo ja wat voor kleur? wat is het chassisnummer?[/quote]
roken ze op chassis nummer dan???
als t goed is gewoon zo,nAAB tor

je hep pomp op andere geprobeerd
maar heb je ook omgekeerd gedaan??????
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

doe niet zo bijdehand joker ik vraag het met een reden.

[quote=john5686]doe niet zo bijdehand joker ik vraag het met een reden.[/quote]
zet t r dan bij waaromje dat weten wil
enne niet je tenen zo vooruit steken

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Kennis is macht....

Kennis delen is machtig!!!
[url=http://imageshack.us][img]http://img233.imageshack.us/img233/6296/...[/img][/url]

Santa 0

17 jaar

waar maak jij je druk om ,je hebt de oplossing ook niet dus reageer niet op mijn vraag als deze aan willem is gericht. ik zit al heel mijn leven in die vw bussen dus pas reageren als je een goede reden hebt.

dit is niet aan jou gericht hoor santa maar aan je bovenbuurman

doe dan niet zo duister maar zeg wat de oplossing is als je t allemaal zo zeker weet
ik weet niks maar probeer recht voor zn raap iets te zeggen en niet via aken ofkeulen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=john5686]dit is niet aan jou gericht hoor santa maar aan je bovenbuurman[/quote]
dat zijn de sterren

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ik ben niet duidelijk genoeg geweest ben ik bang, ik stel een vraag aan willem en met zijn antwoord kan ik misschien wat mee dus ik begrijp die paniek bij jou niet

en met dat chassisnummer kan ik misschien de klacht achterhalen in het rooie boekje

zo moet ik tegen mijn zin toch nog een groot verhaal tikken

[quote=john5686]en met dat chassisnummer kan ik misschien de klacht achterhalen in het rooie boekje[/quote]
oke hoor
jij mag het boekje afwerken
ik lees wel verder
in elke vraagbaak staat ook zon lijst
suses
enne geen paniek hoor

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

je weet niet eens wat het rode boekje is dus vergelijk het niet met een vraagbaak en voor dat je alles gaat vervangen kan je beter je info halen daar waar het voorhanden is zo ga ik al 30 jaar te werk en dat scheelt veel onnodige kosten en stress.

ik probee eerst alles te controleren en dingen uit te sluiten
maar ja
30jaar ervaring
das niet weinig
maar ja je heb altijd mensen met meer ervaring als de ander

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ik wil niet voor laten komen dat ik beter ben maar ik heb wel een bepaalde ervaring opgedaan in al die jaren dus als ik een vraag stel aan degene met de klacht zit er al wel een zekere gedachte achter wat de oorzaak zou kunnen zijn maar die ga ik niet roepen omdat ik wel zeker wil zijn van mijn zaak en willem niet weer onnodige kosten wil laten maken. vandaar mijn eerdere vraag aan willem.

dachtdat we dat allemaal nastreefden?
maar kom op met die oplossing

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ik wil niet lullig doen kinderen maar er heeft iemand een probleem dat opgelost moet worden

atoomsplitser 0
badge

17 jaar

was ik mee bezig tot t rode boekje langs kwam
mag t nu vertellen maar zie niks
gaathoop ik niet weer dertig jaar nabladeren in t boekje
ik zeg gewoon iets en hoor de reactie wel(zonder boekje)
en ach dertyig jaar alles opschrijven duurt lang met zoeken

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

maar goed het probleem is inhouden bij deel last
motor is het niet
pomp is het niet
vacuum heb ik nog niets over gelezen

atoomsplitser 0
badge

17 jaar

ik zit toch te denken aan de timing

atoomsplitser 0
badge

17 jaar

[quote=atoomsplitser]ik zit toch te denken aan de timing[/quote]
deze pompen hebben nog gen vacuum
en ikschreef ook al timing
met klok gesteld maar an de verkeerde kant vd pomp nok
had ik al geschreven
heb zelf zo 'n ding
moet in principe
krukas op bdp
nok as aan distri kant met liniuaal of schroeve draaier oid in lijn
dan pomp huis streep en pomp streep op elkaar vast zetten en lopen
daarna event met klok nastellen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

jerry je bent echt een nul ga wat nuttigs doen ipv je eigen belachelijk te maken op problemcar

[quote=john5686]jerry je bent echt een nul ga wat nuttigs doen ipv je eigen belachelijk te maken op problemcar[/quote]
jij hebt de wijsheid alleen zeker
doet zeer als je t niet alleen weet
of misschien alleeen niet weet

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

je blijft bezig heee, kom met een oplossing en ik zal niet meer reageren.

ik geef een oplossing
jij zegt t te weten maar zwijgt
dus wie doet er dan iets

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

wat is de oplossing ik zie hem niet en ik ook nog niet daarom heb ik de vraag aan willem gesteld maar dat loopt nu uit de hand omdat jij op voorhand al een oordeel velt dit is het laatste wat ik er over wil zeggen dus ik reageer niet meer op problemcar alleen via de mail van willem want ik word niet wijzer van dit geleuter van zgn profs want die reageren niet zo. de groeten en tot nooit

[quote=john5686]wat is de oplossing ik zie hem niet[/quote]
ga nou maar lekker in je dertig jarige rode boekje lezen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Lijkt mij beter deze topic te sluiten,dit gaat uit de hand lopen zonde want de topicstarter heeft nog geen oplossing. Met kinderachtige verwijten over en weer komt er ook geen oplossing.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

je hebt gelijk hans maar dan moet je sommige leden ook sluiten om te voorkomen dat het weer gebeurt

Ik vind dat jullie daar zelf oud en wijs genoeg voor zijn opvoeden is niet mijn taak.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.