Volkswagen Polo: motor afgeslagen en niet meer aanslaan

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: AUA 1.4 16V

Hoi allemaal sleutelaars,

Ik heb sinds afgelopen donderdagavond een uitdaging erbij gekregen waarvan het probleem nog niet op is gelost. Misschien bieden jullie
mijn de oplossing waar ik dagen na opzoek ben. Het probleem luid als volgt. We reden vanaf assen in de richting van hoogeveen en op de
de autoweg bij de eerste volgende rotonde wilde ik oprijden op moment dat ik de koppeling intrapte sloeg de motor af en kon ook niet meer
gestart worden. De auto afgesleept na huis en gekeken wat er aan de hand kon zijn. Mijn eerste gedachten ging uit na de bobine die het had
begeven maar dat was het helaas niet. De oude bobine vonkte wel maar heel lichtjes,met de nieuwe weinig resultaat. Benzine pomp van de
auto draait gewoon en tot aan de brandstof gallery komt gewoon benzine. De motor start wel rond en de distributie riem is niet versprongen.
De auto vervolgens uitgelezen en de volgende storingen stonden erin:

- gasklep stuureenheid onder spanning bij basisafstelling
-Injector onderbreking cil.1-2-3-4
-Lambda-sonde onvoldoende spanning (deze storing komt er altijd in als de motor niet aan wil slaan? Sensor is reeds al vervangen.)

Na dat de storingen uit waren gelezen omdat de gasklep erin stond heb ik deze uitgewisseld met een andere auto maar had ook geen succes. De andere auto wel geprobeerd met die mogelijk kapotte gasklep maar daar liep hij wel op en direct aanslaan. Nu was mijn vraag weten jullie raad
of het probleem herkenbaar? Is ´t misschien ook mogelijk dat ´t contactblokje stuk is en dit probleem veroorzaakt?

M.V.G Raymond

raymond_hoste

Geplaatst door raymond_hoste (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je ook nog de nummers kunt vermelden van de storingen, krijg je misschien nog exactere antwoorden.

Lambda-sonde storingen komen niet van het starten. Die worden pas gezet als de motor (en de sonde) enigzins op temperatuur komen.
Dus die storing is al wat ouder en zit er al langer in.

Injectors (allemaal) geven een onderbreking. Maar dat kan ook een defecte zekering zijn. Dit is waarom de motor niet aanslaat volgens mij.
Gasklep is een wat lastige omschrijving, maar kan ook een ontbrekende voeding zijn.

Meet eerst maar eens bij de injectors met een multimeter. Stekkertje lostrekken, op contact zetten en dan moet er op 1 pin 12 volt staan.
Zo niet, dan zekeringen controleren.

raymond_hoste (0), 14 jaar geleden

Hey hoi,

De storingscodes zijn van de gasklep 17972/P1564, De onderbrekingen van de injectors zijn op lopend van 17645-17648/P1237-P1240. De storingscode van de lambda-sonde 17598/P1190 (lineaire lambdasonde/ referentiespanning onaannemelijk). Ben een stukje bij beetje iets dichter bij de storing gekomen. Heb de zekeringskast nagelopen en bleek indd een zekering stuk te zijn op positie no:3 motormagnement 10A er staat 4,6 ohm op. Deze zekering vervangen en de auto slaat gelijk an loopt een 20sec en slaat vervolgens gelijk weer af en dat de zekering weer gesprongen is. De zekeringskast aan de achterkant gedeeltelijk gedemonteerd om te kijken na de kleurcode het betreft rood/geel 2x. Kan iemand vertellen waar deze zekering draden na toe leiden? Heb de computerregeleenheid demonteerd en los genomen om te kijken of in de regeleenheid wat contactjes geoxideerd waren maar kan zo met het blote oog niets zien.

M.V.G Raymond

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Voeding gaat in ieder geval naat je 4 injectoren. Mogelijk ook nog naar de gasklep en de stationair regelaar.
Ergens heb je een kortsluiting zitten.

check

Beste antwoord, geplaatst door raymond_hoste (0), 13 jaar geleden

Hey hoi,

De auto loopt inmiddels weer. De auto gisteravond naar het werk gesleept en vanmiddag weer een nieuwe zekering gemonteerd en is niet weer gesprongen. Heb ook contact gehad met de dealer om een elektrische shema gevraagd om er achter te komen welke compartimenten er achter de positie 3 van de zekeringskast zit. Om als nog wat door te kunnen meten waar het in gezeten heeft of mogelijk nog weer kan komen. Zag wel dat er een kabelboom over de rv aandrijfas heeft gesleept wat onder het carter door loopt. De aandrijfas heeft wel een spoor achter gelaten maar de kabelboom is wel intact gebleven. Het blijft voor mij altijd nog een raadsel wat er in godsnaam aan de hand is geweest. Een ding was zeker dat de injectors geen voeding kregen. Mijn gevoel gaat nu nog uit na de motorregelapparaat die hoofdwaarschijnlijk de injectors niet aan massa legt maar ook een plusvoeding geeft waardoor de zekering eruit vloog.

M.V.G Raymond

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.