Sinds een maand of 2 zijn wij in het bezit van een Vw polo 6n 1.4i (APQ) uit '99. Bij aankoop was het ons bekend dat er wat olie lekte uit de verdelerkap van de ontsteking. Echter bleek de oliekeering van de stroomverdeler eruit te liggen, mede als het lager.
Er zat een magneti marelli stroomverdeler op af fabriek, mij is verteld dat deze vaker stuk gaan, en de bosch versie is daar wat minder gevoelig voor.
Nu kon ik op de sloop alleen een bosch stroomverdeler krijgen, dus ik dacht deze is beter dan de marelli en heb ik de bosch gemonteerd.
Ook heb ik gelijk nieuwe bougie's er in gedaan + nieuwe rotor en verdelerkap. Na dit alles vervangen te hebben begon het volgende probleem,
zowel bij koude als warme motor houd hij in bij het optrekken, de motor schokt ook tijdens het doortrekken. Het lijkt alsof hij niet wil, maar tocht moet. Uiteindelijk behaal je wel een hoog toerental.
Wat er ook gebeurt, dat als je rustig rijd en het gas loslaat om op de motor af te remmen, dat de motor schokken na geeft (alsof je nog even een keer het gas in trapt).
Ik weet dat het gasklephuis ook wel eens problemen kan geven bij dit type motor, deze heb ik schoongemaakt en hierna was het probleem niet weg. Ook heb ik de auto uitgelezen met vagcom, hieruit kwamen ook geen storingen naar voren.
Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de onstekingscurve tussen de marelli en de bosch stroomverdeler verschillend zijn, echter hoor ik ook verhalen dat beide stroomverdelers gemonteerd kunnen worden.
Is er misschien iemand die dit probleem ook heeft gehad, en hiervoor eventueel een oplossing heeft?
Alvast dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je zeker dat het huis goed staat afgesteld .? ( basis afstelling) Het signaal van de ontsteking is vast ,de ECU maakt de curve.
Groeten.
Hallo Punt,
dank voor je reactie, ik heb de oude stroomverdeler afgetekend en de nieuwe precies zo terug gemonteerd. Verder heb ik de ontsteking gecontroleerd met een stroboscooplamp, dit was wel een oudje waarbij geen gradenverstelling was af te lezen.
Ik geloof dat dit type motor 6 a 7 graden voorontsteking heeft als basis.
11 jaar
Volgens mij moet dat afstellen Met b.h.v. een testkast gebeuren of zonder aangesloten koelvloeistof sensor . Misschien is er VW kenner die dat zeker weet .
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar