Volkswagen Passat: motor loopt af en toe onrustig, trillering,schokkend

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2,3 V5 agz

De Passat levert alweer problemen, het is een fijne auto maar hij houdt de mens bezig.

Is een auto met G3 installatie, loopt goed totdat bij 50 a 60 km constante snelheid af en toe een trillerig loopgedrag onstaat. Na enkele seconden is dat gevoel weg. De auto heeft dit probleem zowel op gas als op benzine.

Uitgelezen storingen zijn 17924 regelsolenoide inlaat spruitstuk N156 short to ground
01249 inspuitventiel cylinder 1 N30 intermittend

Ik zal dit weekeind de kabelboom van de motor goed onder de loep nemen, maar sta open voor alle mogelijke suggesties.

ronnie34

Geplaatst door ronnie34 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Van deze 2 storingen dan kan alleen maar de storing inspuitventiel cil 1 de klacht geven dat de motor gaat trillen/inhouden, ik denk dat je daar verder moet zoeken, misschien is deze verstuiver stuk of de bedrading hiervan. Die andere storing regelt de omloopklep van het inlaatspruitstuk en zorgt ervoor dat je genoeg vermogen hebt bij lage en hoge toeren maar die geeft geen schokken of trillingen als deze stuk zou zijn.

ronnie34 (0), 12 jaar geleden

Bedankt Ricky voor je antwoord, maandag zal ik de Passat eens onder de loep nemen en de bedrading(en vacuumslangen) controleren.

ronnie34 (0), 12 jaar geleden

Dag mensen,

Ik heb allerlei controles uitgevoerd betreffende het regelventiel inlaatspruitstuk (N156) en de inspuitventielen (N30 t/m 35). Geen kabelbreuk, spanningen zijn goed en de delen functioneren.

Nog steeds is daar bij 2000 tpm heel even die trilling als er met konstante snelheid wordt gereden zowel op benzine als op LPG G3. Wordt er met volgas doorgetrokken zijn er geen problemen, de fout doet zich alleen voor in deellast gebied.

Als de auto op benzine staat kan ik de fouten uit de ECU halen en komen deze niet terug, schakel ik over op LPG dan staat de ECU weer vol met fouten. Is dit trouwens normaal ?

Heeft nog iemand een idee in welke richting ik kan gaan zoeken ?

Heeft een vervuilde gasklep ook degelijke storingen tot gevolg ?

Deze auto is voorzien van een tiptronic automaat, kan deze problemen geven ( snel in en uitschakelen van een bepaalde gang, storing geheugen automaat leeg m.u.v. remlichtschakelaar 00526, maar remlichten werken normaal) ?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Op het moment dat je op LPG rijdt, worden de injectors van het benzinesysteem uitgeschakeld.
Mogelijk zit je fout met betrekking tot injector #1 in dit afschakelrelais.
Dit omdat je op benzine geen fout krijgt.

Hoeveel fouten krijg je op LPG, omdat je zegt "vol met fouten"? En welke zijn dat?

ronnie34 (0), 12 jaar geleden

Onduidelijkheid en onbekendheid mijnerzijds heeft ertoe geleid dat ik het storingsgeheugen heb uitgelezen terwijl de auto op LPG liep, gevolg een 9 tal foutenmeldingen inclusief de 5 injector, inlaatspruitstukregeling en zo een paar. Heb ze niet genoteerd omdat ik zag dat het signaal voor de inlaatspruitstukregeling ook door de LPG installatie wordt gebruikt.

Zet ik de auto om op benzine lees ik veel storingen (dezelfde als zo even), maar als ik deze wis en ik ga proefrijden met de auto uitsluitend op benzine, komen er geen storingen meer terug.

De V5 (AGZ) is schijnbaar een raar geval met al zijn bezonderheden, na enig gespeur op het net kwam ik tot de conclusie dat ik :
a) het gasklephuis moet reinigen en
b) vacuum slangen nalopen en eventueel vervangen

Oldford, ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest. Apropos de LPG storingsgeheugen moet in nog (laten) uitlezen.

ronnie34 (0), 12 jaar geleden

Dag mensen,

Ik wil de oplossing van het probleem met jullie delen.

De V5 AGZ trilt en heeft een ruwe loop. Na alle kleine vacuumslangen te hebben vernieuwd, bleek nog dat de slang tussen carterventilatie en inlaatrubber ook stuk was.

Deze ietwat ingekort en de motor loopt nu weer als een zonnetje, met een uitzondering. Deze automaat heeft de neiging om 50 te rijden in de 4de gang, trap je de gas dan half in schakelt de automaat NIET terug, maar gaat de auto versnellen. Aangezien de auto 1400 toeren maakt is elke klap van de zuiger op te krukas te voelen en is naar mijn mening niet gezond voor deze motor die al 3 ton heeft gelopen. Trap de gas 3/4 in en hij zal een lagere gang zoeken en het trillen is helemaal weg.

Kortom het vacuumsysteem op deze motoren kan een bron van veel ellende zijn qua slecht of abnormaal lopen.

Nu nog die K****e automaat zo ver krijgen dat hij sneller van gang wisselt.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de motor nu echt niet meer inhoudt en geen storingen meer heeft (want daar reageert de automaatbak op) dan moet je even een tijdje wat sportiever gaan rijden, gewoon wat vaker het gas goed intrappen, het is een zelflerende bak en als dat het probleem is dan zal hij na een tijdje ook iets sportiever gaan schakelen e.d.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.