Volkswagen Passat: motor maakt brom geluid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHU 1.9 tdi

Al wat langere tijd maakt de motor een brommend geluid. Met name bij een toerental zo rond 1500 en 2500. Dit hoor je (vooral binnen) rijdend en stilstaand. Het uitlaatsysteem is nog nooit vervangen. Aantal verwerkte km's is inmiddels 481.000. De achterste uitlaatpot klinkt wat helder. In de garage is de mening dat het hele uitlaatgebeuren van voren naar achteren is uitgeblazen en moet worden vernieuwd.

De suggestie is ook dat het flexibele stuk bij de kat niet bepaald flexibel meer zal zijn, waardoor motortrillingen aan de carrosserie worden doorgegeven. De kat zou daarom ook volledig vervangen moeten worden (kassa!??).

Is het een bekend euvel? of moet het ergens anders worden gezocht.
Moet de katalysator echt vervangen worden vanwege de flex-aansluiting of is die aansluiting nog gangbaar te maken?

Wie wil mij adviseren?

groet,
Olleke

olleke

Geplaatst door olleke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Olleke

Wat je nu moet en kunt doen is het flexibele stuk gangbaar maken en kat volledig leegslaan, probleem opgelost.

Gr. paul

olleke (0), 13 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Olleke

Wat je nu moet en kunt doen is het flexibele stuk gangbaar maken en kat volledig leegslaan, probleem opgelost.

Gr. paul[/quote]
Dank voor je aanbeveling, Paul,

Wat bedoel je precies met gangbaar maken. Moet daarvoor de katalysator eruit? Bedoel je dat het flexibel stuk volgeroet is? en dat die roetkoek eruit moet?

Verder ook, leegslaan is: het binnenwerk eruit of de roettroep eruit slaan?

Wat is je mening over wat ik vertelde over de rest van de uitlaat?

Ik lees graag,

Groet,
Olleke

olleke (0), 13 jaar geleden

Eergisteren begon de turbolader spontaan behoorlijk te fluiten, steeds op een andere manier. En steeds harder. Niet best dus.

In de garage bleek die turbo naar de filistijnen te zijn. Vandaag nieuwe turbo erin (gadsakkerju wat zijn die dingen duur!...). Loopt nu als een zonnetje.

Maar wat blijkt: hebben ze ook het flexibele stuk op de kat even op dreef geholpen (zat goed vast). Verder bleek de aansluiting ervan op de turbo net in een andere hoek te zitten. Gevolg de brom is nagenoeg uit en de motor trekt weer stukken beter.

Paul bedankt voor je advies.

gr.
Olleke

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.