Volkswagen Transporter: Motor slaat af

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 62 kW, 4cyl

Mijn T4 slaat vaak af en gaat, na gas terugnemen en weer optrekken, even kort horten en stoten. Dit treedt op zowel bij rijden op benzine als lpg. Zeer irritant binnen bebouwde kom, op grote weg rijdt hij goed, maar heeft een hoog verbruik. De lambda sonde vertoonde bij de dealer een verkeerde waarde en is vervangen, maar het probleem bleef. Bijkomend probleem: ik zit nu in Frankrijk en kan bij die franse vw dealer pas weer over 14 dagen terecht! Franse coulance. Stationair deint de motor een beetje, slaat vaak na ca. 10 seconden af, maar blijft soms ook draaien. Vaak ruik ik een benzinelucht bij het starten. Motor start aarzelender dan normaal en soms zelfs moeilijk. Uitlaat is zwart, bougies zwart. De lpg-bougies zijn pas vervangen, het luchtfilter is vrij schoon, ik merk weinig van verlies van koelvloeistofverlies, misschien een kwart liter op 1500 km. Afslaan (zonder horten en stoten) heeft zich eerder voorgedaan, toen bleek een gecorrodeerde stekker aan de stroomverdeler de oorzaak.
De vervangen lambdasonde was bruin en zwart met een vlekje dofgroen, niet groter dan een erwt.

breem

Geplaatst door breem (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Jan227 (5) PRO, 8 jaar geleden

Hallo, lijkt me dat de motor op een veel te rijk mengsel draait. Ben bang dat je toch bij de dealer terecht komt , want deze auto heeft hoogst waarschijnlijk nog de OBD stekker van het oude type . Denk niet dat er veel universele garages daar in Frankrijk zo'n verloop stekker hebben.

Is er niet een andere VW dealer daar in de regio die even tijd heeft, of desnoods een ANWB vakantie wegenwacht ?

Groet Jan227

breem (0), 8 jaar geleden

Een franse dealer met VAG 5051 apparaat heeft de auto vorige week doorgemeten en alleen een fout bij de lambda sonde gevonden en deze dus vervangen. Ik kan hem hier dus wel goed laten doormeten. Ik denk ook aan een te rijk mengsel, maar als alles verder normale waarden heeft, dan moet de computer toch een goed mengsel regelen? Waarom zou ik alles weer opnieuw door moeten laten meten? Direct na montage nieuwe sonde ben ik na 1 km rijden teruggegaan naar die dealer, waarna de monteur een proefritje maakte. Hij zei dat na uiterlijk 4 dagen alles goed ingeregeld zou moeten zijn, niet dus.
bedankt voor je reactie, Peter
In Nederland teruggekomen opnieuw alles laten bekijken. Bobine vervangen, massa goed laten schoonmaken, maar de klachten blijven hetzelfde.
Vooral bij koude motor vaak afslaan, en bij gasgeven aarzelt de motor even, waarna hij met een schok gaat trekken.
Wie heeft een idee wat het probleem is?

breem (0), 8 jaar geleden

30 juli: Motor slaat nog steeds af , vooral bij koude motor. Bij gasgeven houdt de motor een seconde in en gaat dan met een schok aan het werk. Dit gebeurt zowel bij benzine als bij LPG. Stationair loopt hij niet mooi.

Jan227 (5) PRO, 8 jaar geleden

Hallo, mogelijk loopt de motor op 2 brandstoffen tegelijk. Of eventueel na lekkende benzine verstuivers, of te hoge benzinedruk, waardoor te veel inspuiting.

Groet Jan227

breem (0), 8 jaar geleden

Jan 227, morgen laat ik de injectoren nazien op lekkage.

breem (0), 8 jaar geleden

Eindelijk is het probleem gevonden: vervuilde benzine-injectoren. Misschien ook nog een klein lek bij de inlaatspruitstuk-pakking. Vreemd dat de injectoren zo vervuild kunnen zijn, want veel heeft de motor niet op benzine gelopen (20.000 km op alleen benzine en 100.000 op LPG). De motor loopt nu weer goed op benzine, pakt goed op en slaat niet meer af. Stationair is het toerental iets hoger geworden. Op LPG loopt de motor iets ruwer en stotender, misschien zijn daar ook de injectoren vervuild, want de installateur heeft (100.000 km terug) vergeten er een filter tussen te zetten.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Die vervuilde injectoren komen juist door het NIET gebruiken van deze onderdelen.

Verder is de benzine van tegenwoordig je reinste vuiligheid. Gomvorming en door het aantrekken van water ook nog oxidatie. Enzomeer.

De handel in reinigers viert hoogtij.

Vr. Groet.

breem (0), 8 jaar geleden

Vijf maanden verder:
Na het reinigen van de benzine-injectoren (3 waren zeer sterk vervuild) liep de motor beter, maar sloeg incidenteel nog steeds af. Ook hikte de motor bij het licht indrukken van het gaspedaal, maar minder dan voorheen.
Ook rookte de motor sterk, vooral bij het starten. Op LPG liep de motor ruw en verbruikte veel (1 op 5,5 ipv 1 op 8 vroeger).
Het koelvloeistofpeil zakt een klein beetje (kleine halve liter op 5000 km). Het systeem is op druk gezet en vertoont geen drukverlies.
Aangezien een koppakking vervangen duur is, is eerst nog naar allerlei andere dingen gekeken: temperatuurvoelers, luchtregelsensor, benzinedrukpotje .
Ook de distributie is nog eens nagekeken. Het bleek dat de merktekens niet goed stonden. Dat had een andere monteur ook gezien toen hij de distributieriem vorig jaar verving, maar omdat de motor uitstekend liep, had hij de zaak zo gelaten. Nu dan de distributie volgens fabrieksopgave ingesteld: en dat werkte ook goed (ik dacht dat er maar één goede manier bestond!).
Ik denk dat het afslaan-probleem nu echt verholpen is, maar het roken is het steeds heel erg en niet om aan te zien.
Het hikken van de motor is er ook nog, maar minder. Ik merk het vooral wanneer ik constant 60 km rijdt, dan gaat de auto schokken en dat ligt niet aan transmissiespeling.
Wie heeft een idee waaraan dat kan liggen? Zou het toch een kapotte koppakking kunnen zijn?

breem (0), 8 jaar geleden

Het hoge verbruik en het roken bleek te zijn veroorzaakt door onjuist ontstekingstijdstip, het niet aansluiten van een slang op de computer en gedraai aan de stationaire afstelling (wat nooit mag) door een onkundige buurtgarage in Loosdrecht, waarvoor hartelijke dank. Ik ga nooit meer naar een buurtgarage!
Toch bleef motor soms slecht optrekken en kwam het toerental niet goed omlaag naar stationair.
Slecht optrekken is grotendeels verholpen door vervangen van een relais door de dealer.
Het andere euvel heb ik zelf verholpen door het vervangen van de nullastregelklep (soms stappenmotor genoemd) door een van de sloop.
Toch is hij nog een beetje zwak in de lage toerentallen en kan er soms een kleine hik optreden. Ook het verbruik is krap 1:7 lpg in plaats van vroeger 1:8.
Probleem is dus vrijwel opgelost na 9 maanden geklooi.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.