Volkswagen VW passat 2.0: motor slaat af

Bouwjaar: 1996

Mijn vw passat (oud model) van 1996 met 2.0L ADY motor
en Necam G3 gas installatie heeft het volgende probleem:
Zo nu en dan na ca 10km rijden slaat de motor plotseling af.
Het olie lampje begint te knipperen. Soms gaat het heel snel en
slaat de motor weer aan.
Soms duurt het langer en moet ik de motor via contactslot weer opniew starten.
Dit kan een aantal malen achter elkaar gebeuren. Na een tijdje draait
alles weer als een zonnetje en is er niets aan de hand. Het gekke is dat dit
altijd ca 5-10 minuten na wegrijden met koude motor is
( meestal gelijk aan ca 10km ). Probleem is aanwezig bij rijden op gas en
rijden op benzine. Er zijn ook dagen dat er niets aan de hand is.
Auto heeft Simos motormangement systeem.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Zelf denk ik aan de power naar het
motormanagement systeem, maar kan dit nog niet hard maken.
Zekering voor motormanagement is verwisseld. Geen verschil.
Wie weet welk relais de power naar het motormanagement regelt?
Kan dit een van de sensoren zijn?

geelin

Geplaatst door geelin (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden

Geert,

Weet je zeker dat het niet met de gastoevoer te maken heeft, bijvoorbeeld een bevriezende verdamper? Volgens mij geeft dat ongeveer dezelfde symptomen.

Succes, Thijs

geelin (0), 20 jaar geleden

Hoi Thijs,

Bedankt voor het antwoord. Ik verwacht niet dat het gas is want alhoewel ik
normaal op gas rij, schakel ik op het moment dat het afslaan probleem serieus
is, over op benzine. (Bij start problemen met gas starten vindt ik wat onprettig.Vroeger gaf dit bij injectie motoren wel eens een flinke ontploffing.) En ook op benzine blijft het probleem aanwezig.
De motor slaat ook op benzine dan regelmatig af. En na ca 5 minuten hakkelend
rijden is het probleem meestal over. Een en ander is dan blijkbaar op
temperatuur. Heb dit probleem ook alleen binnen de eerste 15 km vanaf koude
motor meegemaakt.
Ondertussen heeft deze motor 280.000km gelopen op gas en verwacht eerdaags
wel verdamper problemen. Hoe is bevriezing goed te checken. Gewoon motorkap
open en snel verdamper voelen? Kan dit afgesteld worden? Wordt het dan
tijd voor een nieuwe verdamper?
Heb ondertussen deze site wat doorgezocht en zag problemen met BDP sensor
en problemen met relais 30 bij andere vw's met ADY motor.
Daar ga ik maar eens zoeken.
Ik snap alleen niet waarom dit altijd alleen rond ca 10km rijden is en na 15km
niet meer. Het lijkt temperatuur gevoelig.

Groeten,Geert

Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden

Geert,

Als ik het zo lees, denk ik dat je vermoeden van temperatuurafhankelijkheid terecht is. Het kan inderdaad goed een onwillige sensor zijn, of een draadbreuk of los contact dat bij deze temperatuur (rek) opspeelt.

Verder ben ik zeker geen benzine- of gasspecialist, dus ik kan je concreet niet veel verder helpen. Ik zag overigens na het posten van mijn antwoord dat je al gezegd had dat het ook op benzine voorkwam. Dan is inderdaad de computer verdacht.

Een bevriezende verdamper herken je (volgens mijn bescheiden kennis) aan een inhoudende motor (afnemende brandstoftoevoer) en inderdaad aan zichtbare ijsvorming.

Succes, Thijs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.